Annons

Fotosidan behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Mekis

Medlem
Hej!

Jag är en gammal medlem, så tillvida att jag blev medlem 2003. Jag lämnade dock sidan snabbt, men är tillbaka nu som betalande plus-medlem. Tyvärr måste jag säga att jag är besviken över den tjänst man får för pengarna.

Det saknas möjlighet att sortera fotografier efter fotografiska intressen
Det här är en Fotosida där fokus ska ligga på intresset för fotografering. Trots det kan jag bara skapa album som har teman så som "Action" eller "Natur." Det finns inget tema som heter tredjedelsregeln, low key eller gyllee triangel. Jag är totalt ointresserad av fåglar och vet inte skillnaden mellan en blåmes och en rödhake. ;Men jag fotograferar fåglar, eftersom det ger bra övning på både komposition och kamerainställningar. Trots det kan jag alltså inte sätta mina bilder under teman som har att göra med kamerainställningar eller komposition.

Fotosidan är rörig med flera menyer och flera vägar in till mina egna fotografier
Det finns minst två menyer, eller är det tre? Jag kommer till en slags meny om jag trycker på "Fotosidan" längst upp till vänster, och en annan meny om jag klickar på mitt eget namn längst upp till höger. Varför är det så? Det finns två sidor där mina bilder finns; dels under "Mina bilder" och dels under "Bilder." Känns onödigt och jag förstår inte varför. Jag har fortfarande inte listat ut hur jag får upp mitt eget fotografi som profilbild. Vad är det för skillnad mellan "Min sida" och "Profil." Sen finns ju den där "ringen" eller om man ska kalla det "blomman" längst upp till höger också, som också den leder till min blogg och mina fotografier. Känns som om webbmaster inte kunnat bestämma sig eller helt enkelt gjort ändringar som blivit tillägg då man inte raderat gamla menyer. .

Uppladdningen av bilder är seg och komplicerad
Jag har Lightroom Classic och har också laddat ner det lilla prpgrammet som ska göra det möjligt att ladda upp bilder direkt från Lightroom Classic till Fotosidan. Men varenda gång jag gör det måste jag loggas in på Fotosidan och godkänna att Lightroom gör detta. Igen och igen. Jag frågade i forumet om det är något jag missförstått, och fick svaret att ingen längre underhåller denna plug-in. Är det så? Om inte - varför fungerar det inte?

Vad säger ni som jobbar på och underhåller Fotosidan.se? Det vi betalar för som plusmedlemmar, är det bara lagringen av fotografierna eller finns det något mer som ska ingå? Kvaliteten är ju inte så bra. Jag kan inte ens själv bestämma vilken typ av foto jag tagit. Det finns action, low key. Ska det vara så?

Med Vänliga Hlsningar

Magdalena Wiklund
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej!

Jag är en gammal medlem, så tillvida att jag blev medlem 2003. Jag lämnade dock sidan snabbt, men är tillbaka nu som betalande plus-medlem. Tyvärr måste jag säga att jag är besviken över den tjänst man får för pengarna.

Det saknas möjlighet att sortera fotografier efter fotografiska intressen
Det här är en Fotosida där fokus ska ligga på intresset för fotografering. Trots det kan jag bara skapa album som har teman så som "Action" eller "Natur." Det finns inget tema som heter tredjedelsregeln, low key eller gyllee triangel. Jag är totalt ointresserad av fåglar och vet inte skillnaden mellan en blåmes och en rödhake. ;Men jag fotograferar fåglar, eftersom det ger bra övning på både komposition och kamerainställningar. Trots det kan jag alltså inte sätta mina bilder under teman som har att göra med kamerainställningar eller komposition.
Tack för feedback! När det gäller detta så tror jag vi tänker lite annorlunda. Det du anger Action/Natur är motivkategorier och där skulle du kunna nyttja Vilda fåglar på dina fågelbilder.

Sen finns det då Teknikkategorier (och de skulle man kunna se över) och de har idag

Färg
HDR
Infrarött (IR)
Kolorerad
Makro
Montage
Mörkrum (analogt)
Mörkrum alt. teknik (analogt)
Retuscherad
Studioljus (inne/ute)
Sv/v
Undervattensbild

och det är möjligt att Low Key skulle kunna passa in (lägger till det), men komposition (gyllene snittet / tredjedel) är inte tänkt som metadata på bilder så tycker nog inte att det passar in.


Fotosidan är rörig med flera menyer och flera vägar in till mina egna fotografier
Det finns minst två menyer, eller är det tre? Jag kommer till en slags meny om jag trycker på "Fotosidan" längst upp till vänster, och en annan meny om jag klickar på mitt eget namn längst upp till höger. Varför är det så? Det finns två sidor där mina bilder finns; dels under "Mina bilder" och dels under "Bilder." Känns onödigt och jag förstår inte varför. Jag har fortfarande inte listat ut hur jag får upp mitt eget fotografi som profilbild. Vad är det för skillnad mellan "Min sida" och "Profil." Sen finns ju den där "ringen" eller om man ska kalla det "blomman" längst upp till höger också, som också den leder till min blogg och mina fotografier. Känns som om webbmaster inte kunnat bestämma sig eller helt enkelt gjort ändringar som blivit tillägg då man inte raderat gamla menyer. .
:) Menyn till vänster innehåller generell navigering medan till höger (blomman är tänkt vara symbol för Inställningar) är kopplat till dina personliga saker (inställningar, bilduppladdning, blogg etc

Mina bilder / Bilder håller jag med om är lite rörigt och otydligt. Tanken är Mina bilder är när du skall justera dina uppladdade bilder, medan Bilder är de bilder som syns publikt.



Uppladdningen av bilder är seg och komplicerad
Jag har Lightroom Classic och har också laddat ner det lilla prpgrammet som ska göra det möjligt att ladda upp bilder direkt från Lightroom Classic till Fotosidan. Men varenda gång jag gör det måste jag loggas in på Fotosidan och godkänna att Lightroom gör detta. Igen och igen. Jag frågade i forumet om det är något jag missförstått, och fick svaret att ingen längre underhåller denna plug-in. Är det så? Om inte - varför fungerar det inte?
Vi underhåller pluginet om det är uppenbara fel. Jag använder det själv och har inte samma problem som du. Vad använder du för webbläsare?

Vad säger ni som jobbar på och underhåller Fotosidan.se? Det vi betalar för som plusmedlemmar, är det bara lagringen av fotografierna eller finns det något mer som ska ingå? Kvaliteten är ju inte så bra. Jag kan inte ens själv bestämma vilken typ av foto jag tagit. Det finns action, low key. Ska det vara så?

Med Vänliga Hlsningar

Magdalena Wiklund
Plus medlemskapet är:
  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

men självklart skall saker fungera. Fotosidan är mängder med sidor och funktioner som utvecklats under 20 år så det finns alltid saker att underhålla. Vi lyssnar gärna på feedback.
 

Mekis

Medlem
Tack för svar!

Kul att ni faktiiskt lyssnar på feedback.
När det gäller kategorier - jag skulle gärna själv kunna skapa dem. Både ämneskategorierna och de tekniska kategorierna. Går det att fixa? Saknar som sagt var tex low key, men också fotografier (kategorin) kopplade till båtlivet. Jag skulle dessutom vilja att ett och samma foto kan sorteras i flera album samtidigt.

Hade varit toppen om ni kunde underlätta menyerna, och kanske ha en enda meny med underflikar. Tex:
Bilder > Alla bilder > Bilder i mina grupper > Mina bilder.
Bloggar > Alla bloggar > Bloggar jag följer > Min blogg
Osv... då kan man gå till det som är "mitt" för att uppdatera. Exempelvis.

Jag använder Microsoft Edge eller Explorer när jag laddar upp bilder via LightRoom.

Med förhoppning om förbättringar.
Magdalena
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tack för svar!

Kul att ni faktiiskt lyssnar på feedback.
När det gäller kategorier - jag skulle gärna själv kunna skapa dem. Både ämneskategorierna och de tekniska kategorierna. Går det att fixa? Saknar som sagt var tex low key, men också fotografier (kategorin) kopplade till båtlivet. Jag skulle dessutom vilja att ett och samma foto kan sorteras i flera album samtidigt.
Low Key finns som Teknik nu, men jag tror det du letar efter är Etiketter. Det är egna klassificeringar av bilder och som du själv styr över och som sen syns tillsammans med dina bilder. Se bild.

Hade varit toppen om ni kunde underlätta menyerna, och kanske ha en enda meny med underflikar. Tex:
Bilder > Alla bilder > Bilder i mina grupper > Mina bilder.
Bloggar > Alla bloggar > Bloggar jag följer > Min blogg
Osv... då kan man gå till det som är "mitt" för att uppdatera. Exempelvis.
En enda meny går inte. Det blir för oöverskådligt. Det måste vara två stycken. Däremot kan man kika över navigeringen i dem.

Jag använder Microsoft Edge eller Explorer när jag laddar upp bilder via LightRoom.

Med förhoppning om förbättringar.
Magdalena
Microsoft / Explorer är tyvärr den sämsta webbläsaren för oss utvecklare. De krånglar i princip alltid. Det är inte säkert att det är det som är problemet denna gången men testa att ladda ner Chrome och använd den. Den fungerar i princip alltid bäst. https://www.google.com/intl/sv/chrome/
 

PMD

Aktiv medlem
Microsoft Edge borde däremot fungera bra (åtminstone bättre än Inetner Explorer). Edge är baserad på Chromium precis som Google Chrome.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Microsoft Edge borde däremot fungera bra (åtminstone bättre än Inetner Explorer). Edge är baserad på Chromium precis som Google Chrome.
De flesta lär nog ha versionen som kör EdgeHTML och inte den nyaste baserad på Chromium, men det går förstås bra att installera den nya.
 
ANNONS