Annons

Finns det billig originalutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

mlind99

Ny medlem
Om man som jag är småbarnsförälder och inte har hela banken full av pengar men samtidigt vill köpa ett nytt objektiv till min Canon. Till vilket land ska jag åka för att verkligen hitta billig fotoutrustning? Som verkligen är original!

Eller är jag bara fånig som tror att det finns länder som är billigare än vårt antiskatteparadis?

Om du inte har banken full av pengar så är du troligtvis inte intrsserad av de riktigt dyra gluggarna, tvärr är det framföra allt dem som gör det värt besäret att åka utomlands.
I ditt fall skulle jag:
- Kolla in beg marknaden, halva nypriset är fullt möjligt.
- Kolla inte 3:e parts tillverkare så som Sigma, Tokina och Tamron.

Detta har avhandlats i flera andra trådar.. men lite kort kan jag säga som så:

Inköpspriserna för butikerna runt om i världen är egentligen samma skulle jag tro. dock sker variationer naturligtvis pgr av inköpsvolymer osv. Så en mega affär i USA eller Japan har lägre inköps pris från Canon än tex lilla enmansföretaget i Åre.

Sedan tillkommer prispåslaget från butiken som procentuellt är ungefär samma skulle jag tro runt om i världen. Är inköps priset lägre men procentuella påslaget samma så är fortfarande utpriset lägre.

Sedan har du skatter/momser osv. Att man kan göra bra affärer råder det ingen tvekan om, men då ska du leta i massa olika affärer och i olika länder, sedan ska du betla frakt, tull, moms. Till det ska det räknas att vissa garantier kanske inte gäller.

Så kortfattat så kan du visst göra en bra affär, men är det värt det i tid räknat? och vinsten kanske inte är sådär astornomisk som du hoppats på...

jao,, som Per carlin säger så klippen gör du på begagnad marknaden. jagh ar köpe endel L optik begagnat. Se bara till att sakerna funkar och att dom använt skydd för linsen!!! <---viktigt! så den inte är repig. I övrigt kollar du övriga funktioner och skick.

Ett annat land som är billigt bortsett från Usa är Thailand, Japan, China. Det är rätt poppis att åka dit nu så om du har nån kollega, eller vän som ska dit och kan en del om fotoprylar så går det ju alltid att handla billigt där.
En kollegas pappa var nu i Thailand och hittade en D70s för 4 000:-

Vad gäller bra optik för en billig peng till Canon system så skulle jag faktiskt rekommendera Canon EFs. Har inte själv någon direkt erfarenhet av dem eftersom jag i princip endast kunde köra L gluggar till min. Men en polare som har en EOS 350D har EFs och är helnöjd.

Det bästa är nog enligt mig iaf. skicka bud eller själv köpa när man befinner sig i landet, givetvis. Eftersom det oftast tillkommer en massa otrevliga avgifter när man beställer via nätet.

ANNONS
Götaplatsens Foto