Annons

Finns det någon som är duktig på att rädda gamla foton

Produkter
(logga in för att koppla)

opejo

Aktiv medlem
Jag och mina syskon hjälpte vår Mor att flytta häromdagen, och vi hittade då lite kort tagna på 40- och 50-talet.

Jag har ingen aning om vad man har använt för kamera, eller om det är fler än en fotograf (eller om man hyrt in fotograf). Men två av korten tagna vid samma tillfälle är olika stora, den ena är ca. 4,5 * 6,5 cm det andra ca. 5,5 * 8,5 cm.

Det är ju inte någon imponerande storlek någon av dessa, den mindre bilden inte mycket större än ett passfoto som man i princip "knökat" in ett helt landskap och ett par personer i.

Frågan är varför har man gjort dessa små papperskopior?

Och kan man göra något åt detta i dagens läge för att få större kopior? eller lär man lägga in ett förstoringsglas i fotoalbumet ;)

Det finns "självklart" inga negativ kvar bör väl tilläggas.

opejo skrev:

Frågan är varför har man gjort dessa små papperskopior?

Kontaktkopior?

Sjyst flatbäddsskanner, retuchering av värsta skadorna och digital framkallning?

Fotagrafen besitter väl kanske negativen (hmmm, vad var nu tidsperspektivet på upphovsrätten ;o), nä det går nog under "fair use")

Senast ändrad:
Re: Re: Finns det någon som är duktig på att rädda gamla foton

Galaxens President skrev:
Kontaktkopior?

Ja man kanske nöjde sig med sånt på de bilder man inte tyckte var så viktiga. Vilket bara bevisar att det man tyckte var oviktigt då inte alls behöver vara det idag.

Enligt din profil äger du ett makroobjektiv. Då är det bara att rigga upp stativet och fotografera av bilden i jämnt ljus. Med riktigt mjukt ljus försvinner veck och många fysiska skador.

Ett första prov, ser kanske inte allt för hopplöst ut.

Bilagor

• farmor-mormor.400.jpg
    farmor-mormor.400.jpg
    34.3 KB · Visningar: 280
Min Farmor och Mormor kanske skall sägas, jag "hittade" en hund en tax vid deras fötter som jag inte såg tidigare :)

Tycker liksom tidigare svar att du ska använda ditt stativ och reprofotografera. Speciellt om det är en del skador som veck och liknande eller om ytan är skrovlig.

Det tar emot att säga det konservativ som jag är men skannern är annars helt fantastisk för att snabbt få bra resultat och det är mycket enklare att retuschera digitalt än i mörkrummet.

Men gammal beprövad teknik skall inte föraktas men på extrajobbet känns det som jag är den enda som plockar fram reprostativet numer men det gör jag så gärna.

Mvh
Peter

Tack Peter
Bilden som ligger inlagd har jag faktiskt fotot av med kamera inte skannat, om den uppvisar brister i teknik och utförande så beror det nog på att jag besitter dessa... brister ;)

Beror ofta på hur bilden är scannad. Människan ser mingre gråskalor än vad tekniknen gör och många gör därför felet att scanna bilder i gråskala.

Första steget i att rädda en bild är att scanna den med en riktigt bra utrustning och inte med en scanner man köpt för 300:- på Siba. Andra steget är att scanna den i mycket stor upplösning så att man nära på ser billden uppbyggnad.

Sedan kan man börja arbeta och då skall man bara änder i bilden med kontraster, färg, levels och så vidare, man får absolut inte rita till eller maska bort nått för då räddar /restorerar man int utan med återskabar en bild så som man tror den såg ut eller så manipulerar man bilden.

Men grunden för att rädda bilden är ett bra förarbete med bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto