Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Finns det "pirat" CF kort, årecis som det finns pirat batterier?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
JalleS
Aktiv medlem
Det finns många tillverkare...
http://www.zebramedia.biz håller ganska bra priser.
Tänk bara på att det finns olika hastighet på korten. Du vill inte ha ett kort som är för långsamt men det är kanske inte alltid värt att köpa ett kort som är snabbare än vad kameran klarar.
--jalle
http://www.zebramedia.biz håller ganska bra priser.
Tänk bara på att det finns olika hastighet på korten. Du vill inte ha ett kort som är för långsamt men det är kanske inte alltid värt att köpa ett kort som är snabbare än vad kameran klarar.
--jalle
Jocce skrev:
Finns det nån tillverkare av Pirat Compact Flash, precis som det finns pirat tillverkare av batterier?
Tänkte mest att man vill ha ner priset lite!
/Jocce
Softasnubben
Aktiv medlem
När jag "beställde" min A1:a från Singapore så köpte "kuriren" samtidigt ett 256 Mb CF-kort för 200 kr så nog finns det alltid! Tror dock det blir svårt att hitta ett i sverige för 200...
Det fungerar alldeles utmärkt så än sålänge har jag inte märkt något negativt med "pirat" kortet.
Det fungerar alldeles utmärkt så än sålänge har jag inte märkt något negativt med "pirat" kortet.
Jocce
Aktiv medlem
Softasnubben skrev:
När jag "beställde" min A1:a från Singapore så köpte "kuriren" samtidigt ett 256 Mb CF-kort för 200 kr så nog finns det alltid! Tror dock det blir svårt att hitta ett i sverige för 200...
Hur länge har du haft "pirat" kortet då?
/Jocce
Softasnubben
Aktiv medlem
Jocce skrev:
Hur länge har du haft "pirat" kortet då?
/Jocce
Jag har bara haft det i 3 månader (ca 300 kort), så det är nog förtidigt att säga något om kvalitén. Men det har inte strulat hittills, trots att det ryktas om att A1:an är kinkig när det gäller CF korten...
stranden
Aktiv medlem
"pirat"..
Måste bara lägga in mina "two cents" i denna sak...
Är det bara jag, eller är det fler som är trötta på detta eviga, ursäkta språket, jäkla tjatande om 'pirat' när det gäller tillverkare som inte är jättestora tillverkare?
Det finns INGA "pirat" tillverkare av CF-kort. Bara märken som är mindre kända. Så länge de följer CF-standarden är det skit samma, de funkar. Visst, de kanske bara håller grundhastighet, men de är fortfarande CF-minneskort. No more, no less.
Ett CF-kort, är ett CF-kort, är ett CF-kort, för att låna ett citat..
Det samma gäller faktiskt objektiv/blixt/whatever.
Jag fullständigt *hatar* folk som använder ordet 'pirat' i de sammanhangen.
Det är så förlegat så det är inte sant.
Talar vi t.ex om ett alterntiv till ett Canon-objektiv, ett fint Sigma som exempel; Då säger man 'tredje-part objektiv'. *INTE* 'pirat-objektiv'. De kopierar inte som några taffliga taiwaneser gjorde på 80-talet och gör en skitkopia som de kränger under namnet 'Kanon'.
De är en helt egen firma som gör gedigna och suveräna objektiv i precis samma *anda* som Canon, således borde de ses i samma 'ljus'. Det finns liksom inte enbart två tillverkare, Canon och Nikon, och resten fuskkopierare nuförtiden.
Hm. Nu kanske det ser ut som jag spårade ut lite, men det är mest för att jag känner att det är dags att någon faktiskt säger något om detta.
Alla är tillverkare, och vill(får man hoppas) producera den bästa produkt de kan till slutköpare, oavsett, och borde ses därefter.
Sen spelar det mindre roll om de heter Nikon, Sigma, Tamron, Canon, Tokina, Viking, Sandisk, Lexar, Kingston, Soligor, whatever..
Well. Det var 'my two cents' iaf..
(jag får ursäkta om det var lite Hennessy-konjak som 'skrev' också nu på fredagen..)
Måste bara lägga in mina "two cents" i denna sak...
Är det bara jag, eller är det fler som är trötta på detta eviga, ursäkta språket, jäkla tjatande om 'pirat' när det gäller tillverkare som inte är jättestora tillverkare?
Det finns INGA "pirat" tillverkare av CF-kort. Bara märken som är mindre kända. Så länge de följer CF-standarden är det skit samma, de funkar. Visst, de kanske bara håller grundhastighet, men de är fortfarande CF-minneskort. No more, no less.
Ett CF-kort, är ett CF-kort, är ett CF-kort, för att låna ett citat..
Det samma gäller faktiskt objektiv/blixt/whatever.
Talar vi t.ex om ett alterntiv till ett Canon-objektiv, ett fint Sigma som exempel; Då säger man 'tredje-part objektiv'. *INTE* 'pirat-objektiv'. De kopierar inte som några taffliga taiwaneser gjorde på 80-talet och gör en skitkopia som de kränger under namnet 'Kanon'.
De är en helt egen firma som gör gedigna och suveräna objektiv i precis samma *anda* som Canon, således borde de ses i samma 'ljus'. Det finns liksom inte enbart två tillverkare, Canon och Nikon, och resten fuskkopierare nuförtiden.
Hm. Nu kanske det ser ut som jag spårade ut lite, men det är mest för att jag känner att det är dags att någon faktiskt säger något om detta.
Alla är tillverkare, och vill(får man hoppas) producera den bästa produkt de kan till slutköpare, oavsett, och borde ses därefter.
Sen spelar det mindre roll om de heter Nikon, Sigma, Tamron, Canon, Tokina, Viking, Sandisk, Lexar, Kingston, Soligor, whatever..
Well. Det var 'my two cents' iaf..
(jag får ursäkta om det var lite Hennessy-konjak som 'skrev' också nu på fredagen..)
Melker Humala
Aktiv medlem
Väl rutet!!
Kan inte mer än instämma.
Kan inte mer än instämma.
Softasnubben
Aktiv medlem
Men shit vad man tar i!
Det är väl självklart att det är en "tredje part tillverkare" som gör "pirat" korten.
Killen hittade väl inte ordet, måste man lacka ur och skriva ett A4 & idiotförklara snubben?
Det är väl självklart att det är en "tredje part tillverkare" som gör "pirat" korten.
Killen hittade väl inte ordet, måste man lacka ur och skriva ett A4 & idiotförklara snubben?
ThomK
Avslutat medlemskap
CF igen !!
Helt kort om minneskort och dess för och nackdelar.
Ekonomin och förtroende styr vårt val om var vi lägger våra pengar dvs hos vilken tillverkare eller leverantör. Litar vi på att minneskortet från tillverkare X släpper ifrånsig bilden i samma skick som vi vill fina den i datorn, så må väl namnet på kortet inte spela någon roll Otervice buy "orginal"
/ Krnt
Helt kort om minneskort och dess för och nackdelar.
Ekonomin och förtroende styr vårt val om var vi lägger våra pengar dvs hos vilken tillverkare eller leverantör. Litar vi på att minneskortet från tillverkare X släpper ifrånsig bilden i samma skick som vi vill fina den i datorn, så må väl namnet på kortet inte spela någon roll Otervice buy "orginal"
/ Krnt
Hades
Aktiv medlem
Re: "pirat"..
Det man möjligen kan "hata" är "besserwissrar" kräker ur sej en massa skit och försöker göra sej märkvärdiga.
Det är allmänt känt att tillverkare av optik med fattning till andras kameror kallas "pirat". Alla som är lilla minsta insatta i foto vet vad som avses med uttrycket.
stranden skrev:
Det man möjligen kan "hata" är "besserwissrar" kräker ur sej en massa skit och försöker göra sej märkvärdiga.
Det är allmänt känt att tillverkare av optik med fattning till andras kameror kallas "pirat". Alla som är lilla minsta insatta i foto vet vad som avses med uttrycket.
Proboarder
Aktiv medlem
om nån snor ritningarna på ett Sigma objektiv och gör ett eget, är det en Pirat-kopia då?
Damocles
Aktiv medlem
Bara för att folk vet vad som menar betyder inte att det är rätt. Eller att det inte ändras.Det är allmänt känt att tillverkare av optik med fattning till andras kameror kallas "pirat". Alla som är lilla minsta insatta i foto vet vad som avses med uttrycket.
Sigma tillverkar också kameror. Så där är det inga pirat saker. Metz och Sunpak skulle ju då vara pirattillverkare precis som B+W, Hama, Hoya, cokin. Carl Zeiss optik tillverkas ju till andra kameror i regel. Så då är väl dom också pirat då.
Och ska man vara riktigt strikt så är det inte många som tillverkar sina egna saker. Canon tillverkar sina egna CMOS och CCD. Sen Sony och Fuji kör sina egna. Nikons sensorer tillverkas av Sony. Kodak kör också eget. Sen lejar nog en del av dessa också ut en del tillverkning till UMC, TSMC, IBM och Motorola.
Ska vi ta minneskort finns det ytterst få som är märkestillverkare. Speciellt då troligt att dom flesta som tillverkar minneskort köper själva minneschippen från en av dom 5 stora(infineon, Micron, Hynix, etc), inte gör dom själva. Dom 5 stora tillverkar i regel inte ens minneskort till kameror i någon större utsträckning.
Samma sak med chippen i kamerorna. Ingenting tillverkas helt och hållet.
Tar du märkessaker i datorvärlden så hamnar man på en rolig sak.
Det är samma fabrik som spottar ut Dell, HP och några fler "märken"s bärbara och stationära. Allt som skiljer är specarna dom tillverkar det efter. Detsamma gäller många typer av chip till digitalkameror. Och troligen tillverkning.
Batterier är samma sak. Sitter troligen samma celler i många av dom, men sen är nog styrelektroniken som finns i moderna batterier för kameror och mobiltelefoner olika. Olika specar och tightare framför allt. Bättre felkontroll.
Proboarder
Aktiv medlem
suck för er alltså, att ni bara orkar, det är ett uttryck som är allmänt känt, det har gått ifrån sin ursprungliga betydelse till o bli nåt annat.
Precis som CD och DVD inte längre är Compact Disc och Digital Video Disc, utan kort o gott CD/DVD.
precis som pirat, blivit av det som inte är ursprungstillverkaren.
Precis som CD och DVD inte längre är Compact Disc och Digital Video Disc, utan kort o gott CD/DVD.
sagan
Avslutat medlemskap
Att någon tillverkar objektiv till en annan tillverkares kameror gör ju att de får "piratkopiera" systemet eftersom de inte får specarna från originaltillverkarna...vilket gör namnet ganska logiskt faktiskt.
Det är ju SanDisk som gjort CF-kortets specar och det är väl så att de andra tillverkarna har tillgång till specarna för tillverkningen och i så fall är det väl inte frågan om "piratmärken".
Verkar rimligt väl?
Det är ju SanDisk som gjort CF-kortets specar och det är väl så att de andra tillverkarna har tillgång till specarna för tillverkningen och i så fall är det väl inte frågan om "piratmärken".
Verkar rimligt väl?
Senast ändrad:
Jocce
Aktiv medlem
Daniel Strand:
Hm, okej, kan hålla med om att jag var lite klantig i ordvalet "pirat".
Men du förstod vad jag menade?
Och är lättare att använda ett ord som de flesta assosierar med just det jag var ute efter.
Säger man "Tredje parts tillverkare" tänker jag snarare att det är just BRA grejer, till lite lägre pris än vad t.ex. Canon ger. (t.ex. Sigma)
Pirat kopplar jag till som du säger, mindre kända märken, som också är "extremt" billiga, samt de håller oftast sämre kvalitet.
Daniel: Hur ställer du dig till ordvalet "Original" då?
Samma grej där, att Canon t.ex. minsan är lika mycket original som Sigma eller som nått okänt märke?
/Jocce
Hm, okej, kan hålla med om att jag var lite klantig i ordvalet "pirat".
Men du förstod vad jag menade?
Och är lättare att använda ett ord som de flesta assosierar med just det jag var ute efter.
Säger man "Tredje parts tillverkare" tänker jag snarare att det är just BRA grejer, till lite lägre pris än vad t.ex. Canon ger. (t.ex. Sigma)
Pirat kopplar jag till som du säger, mindre kända märken, som också är "extremt" billiga, samt de håller oftast sämre kvalitet.
Daniel: Hur ställer du dig till ordvalet "Original" då?
Samma grej där, att Canon t.ex. minsan är lika mycket original som Sigma eller som nått okänt märke?
/Jocce
divander
Aktiv medlem
Det känns som om pirat eller tredjepart passar bättre till bildelar mobilbatterier och andra produkter som bara passar en tillverkare eller en modell. Där pratar man ofta om orginal eller pirat (eller vad man nu skall kalla det). En annan diskussion är vilket ord som är lämpligast.
Om jag har fattat rätt är cf-minneskort en standard. Precis som AA- och CR123-batterier, cd-skivor eller glödlampor. Det finns ofta många olika tillverkare. En del är kända och det brukar hänga ihop med en viss kvalitet. Andra är mindre kända eller helt utan varumärke. Dessa är inte automatiskt dåliga. Men jag tror att man i regel sover lite bättre om man köper ett fabrikat som har ett bra rykte.
På minneskortsidan finns flera fabrikat (men kanske inte så många tillverkare). En del är dyrare än andra samtidigt som det skiljer en del i hastighet och förmodligen även i kvalitet.
De som inte har något fabrikat brukar vara billigare då hanteringe ofta är enklare med färre mellanhänder, mindre marknadsföring, m.m.
Om jag har fattat rätt är cf-minneskort en standard. Precis som AA- och CR123-batterier, cd-skivor eller glödlampor. Det finns ofta många olika tillverkare. En del är kända och det brukar hänga ihop med en viss kvalitet. Andra är mindre kända eller helt utan varumärke. Dessa är inte automatiskt dåliga. Men jag tror att man i regel sover lite bättre om man köper ett fabrikat som har ett bra rykte.
På minneskortsidan finns flera fabrikat (men kanske inte så många tillverkare). En del är dyrare än andra samtidigt som det skiljer en del i hastighet och förmodligen även i kvalitet.
De som inte har något fabrikat brukar vara billigare då hanteringe ofta är enklare med färre mellanhänder, mindre marknadsföring, m.m.
JalleS
Aktiv medlem
Det känns ganska fel att använda ordet "pirat"
för CF-kort. Piratdelar är för mig oaktoriserade reservdelar eller något som utger sig för att vara något annat än vad det är. Ett pirat CF-kort är exempelvis ett no-name kort som utger sig att vara ett Sandisk Ultra II.
Jag tycker att Robin beskriver det ganska bra.
Den egentliga frågan är här "finns det något bra, billigt och tillräckligt snabbt märke av compact flash"
Sedan så kan man diskutera detta med originalkort. Nikons kort tillverkas av Sandisk och det står till och med på kortet
--jalle
för CF-kort. Piratdelar är för mig oaktoriserade reservdelar eller något som utger sig för att vara något annat än vad det är. Ett pirat CF-kort är exempelvis ett no-name kort som utger sig att vara ett Sandisk Ultra II.
Jag tycker att Robin beskriver det ganska bra.
Den egentliga frågan är här "finns det något bra, billigt och tillräckligt snabbt märke av compact flash"
Sedan så kan man diskutera detta med originalkort. Nikons kort tillverkas av Sandisk och det står till och med på kortet
--jalle
Proboarder skrev:
suck för er alltså, att ni bara orkar, det är ett uttryck som är allmänt känt, det har gått ifrån sin ursprungliga betydelse till o bli nåt annat.
RolandM
Aktiv medlem
Noterar att Sigma tillverjar systemkameror som de även tillverkar blixtar och linser till. Samma linser och blixtar erbjuder de till kunder med andra fabrikat på sina kameror, genom att de anpassar kopplingen så att de fungerar. Det kallar jag service och ett sätt att öka volymerna och verkligen visa att marknadsekonomin fungerar, så att de stora tillverkarna får göra bättre tillbehör till attraktivare priser än vad konkurenterna gör, vilket är något vi alla tjänar på.