Annons

Finns EF 70-200/4,0L i flera färger?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är ju samma bild två gånger, men jag håller med om att de ser beigare ut nu än när jag ägde en sådan (live alltså).

Jag blev också förskräckt när jag såg en sådan på mediamarkt. En hemsk 70-tals star wars beige. Not impressed. Finns det vitare/gråare version?

MediaMarkt kanske säljer tyska fulzoomar i en annan färg än de som säljs i resten av världen ;)

Sådär ser inte det 70-200/4 L jag såg på MM ut - det är mycket mer beigebrunt.

Lite googlande tyder på att det är fler som också tycker/tror det finns olika kulörer, men jag hittar inget som definitivt säger att det är så ...

Så här såg min 70-200/4L ut:
Canon EF 70-200 mm f-4L (non beige)_2005-12-28.jpg
Stor bild på min flickr

Jag hävdar med bestämdhet att den jag såg på MM förra veckan var klart mer beige, eller så har de en väldigt märklig belysning där :)

Googlade frågan och hittade mången diskussioner om färgen på Canon-objektiv. Ett exempel: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1017151

Jag har heller inte sett någon riktigt vitt, så som de ser ut på bilder, L-objektiv i verkligheten. Alla har varit någonstans mellan fönsterkitt och gammaldags gräddglass men lite gråare. Utav diskussionerna att döma använder Canon lite olika nyanser.

Jag blev också förvånad när jag fick hem min 70-200/4.0 L, den var betydligt mer beige än vad jag trott. Jag började kolla runt på internet för att se om det fanns fler varianter, vilket det inte verkar finnas.

Den ser helt enkelt vitare ut på bilder än i verkligheten, dock så kan den vara väldigt vit i verkligheten också, mycket beror på ljuset.

Jag ska försöka ta mig förbi MM och övertyga dem om att jag måste få fotografera deras 70-200 (trots fotoförbudet i butiken) - med en färgkarta för kalibrering borde det gå att få hyfsat rätt :)

Någon som äger en "vit/grå" 70-200 i Uppsala att använda som referens? :)

Den ser helt enkelt vitare ut på bilder än i verkligheten, dock så kan den vara väldigt vit i verkligheten också, mycket beror på ljuset.

Min såg ut ungefär som på min bild i verkligheten (åtminstone på min skärm), men den på MM var mycket beigare - detta måste redas ut :)

Det där är ju samma bild två gånger, men jag håller med om att de ser beigare ut nu än när jag ägde en sådan (live alltså).

Oj, blev fel när jag kopierad länkarna

Beige: (liknar Media Markts objektiv)
http://farm8.staticflickr.com/7254/8162136339_0501692be1_c.jpg

Vit:
http://www.waltersfoto.se/files/70-200-40.jpg

Jag misstänker att alla Media Markt butiker har 2700K lysrör (827, 8=80 RA, 27=2700Kelvin)
vilket gör beige objektiv ännu mer beigeare :-(

Det där är mycket mera beige än mitt gamla objektiv - jämför färgbalansen på den silvriga ringen i fronten som är ungefär samma :)

Intressant, var också inne på Media Markt igår och tänkte samma sak. Hade förväntat mig ett kritvitt objektiv men som du säger var det bra mycket mer beige. Nästan lite solbrun, var också lite konfunderad över det hela :)

Är det inte så enkelt att det handlar om omkringliggande ljus vid foto/upplevelseplatsen.

Om man har ett helt ofärgat ljus med samma kelvin så bör det ju vara samma färg. Nån av bilderna i tråden såg det mer ut som någon hade rödat upp hela bilden.

MM har ju väldigt rött i sina lokaler

Vet väl alla som håller på att Canon ändrade färgtonen på sina vita L för ett par år sedan, inget konstigt och så är det. Googla på engelska!

Gissar att de vita teleobjektiven rent reklammässigt är en viktig detalj för Canon och då spelar det nog mindre roll om de lyser upp lite extra i reklamen.

IRL tycker jag dock att lakansvita objektiv är fula, ja nästan störande.

Bilden på min extender är tagen utomhus med lätt/tunn molnighet samt ljusterad att så långt som möjligt att överensstämma med mina ögons verklighet. (det vita underlaget-kopieringspappret har dock blivit helt fel)

/Stephan

Bilagor

• EF-2X-III.2013-06-01.crop..jpg
    EF-2X-III.2013-06-01.crop..jpg
    96.2 KB · Visningar: 119
ANNONS
Götaplatsens Foto