Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns "högdagervarning" på D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

dannemann79

Aktiv medlem
Hej!

I min D200 så kan jag i displayen se om högdagarna är utfrätta genom att det blinkar på de ställena i bilden som högdagarna är utfrätta. Denna funktionen önskar jag ha på nästa hus som jag uppgraderar till. Är det någon som vet om den finns i D7000 och eller D700? eller Canon 5d mk II?

Vet någon vad denna funktion kallas för?

Mvh
Daniel

Jag tror du har svårt att hitta en D-SLR bland alla märkens alla modeller som inte har denna funktion ;)

Vad bra att det finns på D7000 för det är den som lockar mest.

Matti - Hur har du hittat det på andra kameror (vilka)? Jag såg det inte på 5D Mark II eller D3100, men jag var inte inne och rotade i menyerna så djupt...

Matti - Hur har du hittat det på andra kameror (vilka)?

"Hur"...tjaa...läs manualen ;) "Vilka"...på rak arm åtminstone på nedanstående som jag har direkt erfarenhet av...

Nikon D70, D40x, D200, D80, D700, D7000.
Canon EOS 300D, 10D, 30D, 40D.
Minolta Dynax 7D.
Pentak K20D, K-7.

...ja, du förstår, va... ;)

du får rota på för högdagervarning aktiverar du i inställningarna

Nja, det beror på vilken kamera det är och hur man menar. Min D80 hade det tillgängligt hela tiden, dvs man kunde vrida på ena kommandohjulet för att byta till det visningsläget från början. D700:an däremot så har jag för mig att det var avslaget som standard i inställningarna då man kan välja vilka visningslägen som ska vara tillgängliga.

Men visst, man måste alltid byta visningsläge och vet man inte hur man gör så blir det knepigt. :)

"Hur"...tjaa...läs manualen ;) "Vilka"...på rak arm åtminstone på nedanstående som jag har direkt erfarenhet av...

Nikon D70, D40x, D200, D80, D700, D7000.
Canon EOS 300D, 10D, 30D, 40D.
Minolta Dynax 7D.
Pentak K20D, K-7.

...ja, du förstår, va... ;)

Du "glömde" D90 :)

Jag såg det inte på 5D Mark II eller D3100, men jag var inte inne och rotade i menyerna så djupt...

På D3100 finns det. Tryck på Menu-knappen, välj menyn "Playback", och gå in i "Display Mode" följt av Detailed photo info. Kryssa i "Highlights" och välj sedan Done. (Om man glömmer trycka Done och går ut genom att t ex trycka på någon annan knapp på kameran så aktiveras inte valet man gjorde. Rätt jobbigt, men efter ett tag vänjer man sig.)

När man sedan tittar på bilder får man trycka på uppåt/nedåt för att gå mellan Highlight-läget och läget som inte visar highlights.

ANNONS
Götaplatsens Foto