Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns sånt här kamerastativ i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant produkt! Jag kan se vissa fördelar men också någon nackdel. Den är otroligt kompakt men hur låser den i inställt läge? Hur panorerar man, dvs hur justerar jag kameran i sidled annat än att lossa kameraskruven alternativt vrida hela stativet?

Jag skulle kunna tänka mig en sådan pryl kompletterad med någon plåt eller A-formad historia med fötter under. I fallet med A-form skulle denna mojäng kunna sitta på den horisontella delen av A (fast A skulle naturligtvis ligga ner). Det skulle kunna ge riktigt marknära kameraplaceringar, användbart vid makro eller vidvinkelbilder ur grodperspektiv.

Men som sagt, hur låses mojängen vid tiltning och hur vrids kameran i horisontalled? Hade sedan kameraplattan varit utformad som en ARCA-fäste hade det hela varit optimalt (men ett påmonterat ARCA-fäste höjer det hela med bara ca 12-15mm).
 
sjuk film, total knockoff av edelkrone. slidern och allting

Håller med, inte kul att sponsra företag som direkt kopierar det andra utvecklat. Köp hellre originalet. Detta bolag, som inte ens kan göra en video originell utan även med den plagierar originalet är inget jag vill stödja. Tyvärr har Edelkrone flyttat till USA, vilket gör att det kan bli tull på deras prylar. Annars fungerar det bra att beställa därifrån. De har också utvecklat den produkt som piratbolaget visar på videon.
Se mer på www.edelkrone.com
 
Håller med, inte kul att sponsra företag som direkt kopierar det andra utvecklat. Köp hellre originalet. Detta bolag, som inte ens kan göra en video originell utan även med den plagierar originalet är inget jag vill stödja. Tyvärr har Edelkrone flyttat till USA, vilket gör att det kan bli tull på deras prylar. Annars fungerar det bra att beställa därifrån. De har också utvecklat den produkt som piratbolaget visar på videon.
Se mer på www.edelkrone.com

Det finns inget sånt här att köpa i Sverige för närvarande?
 
Stativ

Hej. Jag tror att du kan hitta ett sånt på en auktionssajt här i Sverige. Jag har själv markerat den som intressant och jag har den kvar .
Vh/Per Brunzell
 
Håller med, inte kul att sponsra företag som direkt kopierar det andra utvecklat. Köp hellre originalet. Detta bolag, som inte ens kan göra en video originell utan även med den plagierar originalet är inget jag vill stödja. Tyvärr har Edelkrone flyttat till USA, vilket gör att det kan bli tull på deras prylar. Annars fungerar det bra att beställa därifrån. De har också utvecklat den produkt som piratbolaget visar på videon.
Se mer på www.edelkrone.com

Nog för att det kostar att utveckla saker men har man lagt ner så mycket utveckling på en så enkel produkt att man kan motivera 1500kr + frakt + moms när den uppenbarligen går att tillverka och tjäna pengar på för ca 200kr inkl. frakt och moms? Det är ju en faktor 10...
Det kan, såklart, vara bättre kvalitet på originalet åxå, men om man får 10st kopior för samma pris...

Principiellt håller jag med om att det är bättre stöjda de som faktiskt utvecklat produkten men många gånger är origienalet uppenbart överprissatt och då tycker jag nog att man får skylla sig själv.
 
Principiellt håller jag med om att det är bättre stöjda de som faktiskt utvecklat produkten men många gånger är origienalet uppenbart överprissatt och då tycker jag nog att man får skylla sig själv.

Skakar du på axlarna när nån piratkopierar dina bilder också ;^) ?

Fästet hålls i läge genom friktionen i lederna, så precisionen i tillverkningen är nog avgörande för funktion.
 
Skakar du på axlarna när nån piratkopierar dina bilder också ;^) ?

Din analogi är trasig.

Om jag tar 100000 kr för att någon ska få använda en bild jag tagit hade jag inte varit förvånad om någon hade valt att använda en snarlik bild från en annan fotograf för 10000kr istället även om den inte är riktigt lika bra.
 
Jag beställde till slut denna: http://www.ebay.co.uk/itm/272668368520

Det avgörande för mig var priset. 125 kr + frakt jämfört med 1290 kr + frakt för originalet.

Blev väldigt imponerad av hur snabba de var att skicka produkten också, efter beställningen dröjde det bara lite mer än en timme innan jag fick ett mail om att produkten var skickad.
 
Har inte riktigt förstått vad man har den till, är det mest till som litet nödstativ utan stativ eller ska man ha den på ett stativ, men då fungerar väl en kula minst lika bra?
 
ANNONS