Annons

FireWire eller USB

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har en extern hårddisk med både FireWire 800 och USB 2.0 men vilken är snabbast egentligen?

Jag har bara bilder på disken och använder den direkt som "arbetsdisk" så ju snabbare överföring desto bättre.

# OLA

Jag har ju visserligen bara fw 400 och USB på min externa hårddisk, men fw upplever jag som smidigare. Det sunkar inte ned datorn när den jobbar, som jag upplever att USB gör.

Calle: Hur menar du "sunkar ned"? Min hårddisk går ned i viloläge när den inte använts på ett tag och ska jag hämta en bild från den måste den jobba igång några sekunder och det är med USB 2.0. (FW har jag inte testat ännu.) Är det så du menar eller?

Även firewire 400 är betydligt snabbare att skyffla data än USB2 vilket kan ses vid praktiska tester
Mikael

Lista på hastigheter:

USB 2.0 480Mbit/s
FireWire 400 400Mbit/s
Firewire 800 800Mbit/s
Detta är bara teoretiska siffror, så det varierar lite i praktiken. Gällande USB 2.0 vs FireWire 400 så är ofta firewire bättre, för den belastar inte processorn lika mycket som USB (på Mac ialla fall)...

EDIT:
Ola Rockberg skrev:
Upptäckte att min dator bara har ett FW-uttag. Finns det grenkopplingar för FW som det finns för USB?

FireWire 400 hubbar finns, men 800 vet jag inte. Det är bara att kolla på någon datoraffär!

Ola Rockberg skrev:
Calle: Hur menar du "sunkar ned"? Min hårddisk går ned i viloläge när den inte använts på ett tag och ska jag hämta en bild från den måste den jobba igång några sekunder och det är med USB 2.0. (FW har jag inte testat ännu.) Är det så du menar eller?
När jag gör backup på mina interna hårddiskar och kopierar till den externa så känns datorn segare om jag har den via USB2. Kanske att informationen skyfflas lika snabbt som med fw, men det känns segare att jobba med annat under tiden. Det problemet upplever jag inte med fw.

ANNONS
Götaplatsens Foto