Annons

Fisheye-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jen90

Medlem
Har funderingar på att skaffa mig ett Fisheye objektiv till min Nikon D7000 så har lite frågor kring det.
Zoom eller fast?
Vilket märke rekomenderar ni/du?
Ca. hur mycket får man betala?

Jag skulle behöva ett med AF, då jag kommer att ha det när jag fotar sport och troligen annat som är i rörelse.
Vill gärna ha förslag på objektiv.

Tack på förhand

Vid korta brännividder är skärpedjupet så långt så att man oftast kan förfokusera ungefär där fokusplanet skall vara. Behöver du verkligen AF?

Ok. De vet jag faktist inte. Skulle vilja prova ett först för att se om jag behöver de eller ej, men har inga bekanta som har nått Fisheye så prova kan jag inte göra.

Jag instämmer med föregående skribent.
Jag är ingen fisheyeexpert, men förra året köpte jag Samyangs 8 mm fisheye. Jag var sugen på att ha ett, men ville inte betala så jättemycket, och det här kostade ungefär hälften mot andra. Det har fått goda omdömen för optisk kvalitet och byggkvalitet. Det saknar autofokus, men ställer man bländaren på 5,6 och fokus på 0,7 m har man god skärpa från 35 cm eller så till oändligheten. Du behöver dessutom inte vänta på någon autofokus utan kan trycka av direkt!
Nackdelarna med samyangen skulle jag säga är
* Närgränsen är inte jättebra
* Största bländare 3,5 är inte chockerande ljusstarkt
* Fast brännvidd

Fisheye är inte helt enkelt. De flesta bilder jag tar med det blir dåliga (inte exponeringsmässigt utan estetiskt), men så ibland säger det tjong och jag har en kalasbild.

Om du inte är tät skulle jag rekommendera att börja med ett lite billigare alternativ och se om det här med fisheye är din kopp te. Är det det, ja då kan man börja fundera på att byta till något dyrare. Om det alls är nödvändigt. Så ja, jag rekommenderar Samyang 8 mm!

Men lita inte på mig rätt av. Läs ett test, tex
http://www.lenstip.com/index.html?test=obiektywu&test_ob=160
Eller i alla fall sammanfattningen,
http://www.lenstip.com/160.11-Lens_review-Samyang_8_mm_f_3.5_Aspherical_IF_MC_Fish-eye_Summary.html

Jag instämmer med föregående skribent.
Jag är ingen fisheyeexpert, men förra året köpte jag Samyangs 8 mm fisheye. Jag var sugen på att ha ett, men ville inte betala så jättemycket, och det här kostade ungefär hälften mot andra. Det har fått goda omdömen för optisk kvalitet och byggkvalitet. Det saknar autofokus, men ställer man bländaren på 5,6 och fokus på 0,7 m har man god skärpa från 35 cm eller så till oändligheten. Du behöver dessutom inte vänta på någon autofokus utan kan trycka av direkt!
Nackdelarna med samyangen skulle jag säga är
* Närgränsen är inte jättebra
* Största bländare 3,5 är inte chockerande ljusstarkt
* Fast brännvidd

Fisheye är inte helt enkelt. De flesta bilder jag tar med det blir dåliga (inte exponeringsmässigt utan estetiskt), men så ibland säger det tjong och jag har en kalasbild.

Om du inte är tät skulle jag rekommendera att börja med ett lite billigare alternativ och se om det här med fisheye är din kopp te. Är det det, ja då kan man börja fundera på att byta till något dyrare. Om det alls är nödvändigt. Så ja, jag rekommenderar Samyang 8 mm!

Men lita inte på mig rätt av. Läs ett test, tex
http://www.lenstip.com/index.html?test=obiektywu&test_ob=160
Eller i alla fall sammanfattningen,
http://www.lenstip.com/160.11-Lens_review-Samyang_8_mm_f_3.5_Aspherical_IF_MC_Fish-eye_Summary.html

Kan bara hålla med.

Samyangs 8mm är väldigt bra.
Men jag vet inte om jag har haft några problem med närgränsen. Nu har jag en Canon, men jag tror inte att det ska vara avgörande.

Vid sport och så pass mycket vidvinkel tror jag att ett litet avstånd till själva händelserna är ett krav ocm inte människorna ska se ut som miniatyrer.

En action-lins skulle jag vela kalla den.

Fisheye(zoom)

Jodå, det finns ett Tamron fisheyezoom till Nikon. Det är nära släkt med det Pentaxobjektiv jag har. Cyberphoto har ett litet test som jag tycker stämmer bra.

Finns vits med zoom? Jag använder mest kortaste brännvidden, men ibland sitter linsen redan på kameran och en snävare vinkel passar bättre. Då blir fisheyeeffekten mindre påtaglig.

I Photoshop CS6 finns funktion som rätar upp fisheyebilden. Har bara testat den på kortaste brännviddden och där går det förbluffande bra. Det går ibland att ta fisheyebilder som ser normala ut utan upprätning - alla raka linjer ska då genom bildmitten så att de inte böjs.

Priset? Samyang har absolut ett försteg där!

Samyangs 8mm är väldigt bra.
Men jag vet inte om jag har haft några problem med närgränsen. Nu har jag en Canon, men jag tror inte att det ska vara avgörande.

Nja, närgränsen anges till 0,3 m. I praktiken kan man komma närmare än så om man bländar ned lite (kanske även utan att blända ned). Vad jag menar är att vissa bilder vinner på att ha ett föremål väldigt nära kameran, och 0,3 m är inte speciellt nära i fisheyesammanhang.

Men ska man fotografera action och inte behöver ha linsen upptryckt ensiffrigt antal centimetrar från något förgrundsföremål är man home safe med Samyang.

ANNONS
Götaplatsens Foto