Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Katlinka

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag tittar runt på fisheye gluggar till min D50.
Det är väl Zenitar och Sigma mest som attraherar.
Zenitar som man får för 1500 utan AF med dålig närgräns eller Sigma med AF och bra närgräns för 5000. Fler alternativ till VETTIGA priser?
Begagnat? Värt att kolla runt på ebay tex?
Vill se mycket om fisheye här.
Tack Jakob

Ett begagnat Nikkor 10,5/2,8 är väl det fräsigaste du kan få. Med tanke på att det kostar från strax över 6000:- nytt (Zebramedia) så kanske det kan vara nåt om du hittar det begagnat?

Sen kan man ju undra om det är motiverat att lägga så mycket på ett så "märkligt" objektiv. Fisköga är ju inte direkt jätteanvändbart, och jag hade nog valt en raktecknande vidvinkel istället. Men det är ju en smaksak.
Nikkorgluggen är i alla fall rysligt trevlig, ljusstark och har bra närgräns.

Makten skrev:
Ett begagnat Nikkor 10,5/2,8 är väl det fräsigaste du kan få. Med tanke på att det kostar från strax över 6000:- nytt (Zebramedia) så kanske det kan vara nåt om du hittar det begagnat?

Sen kan man ju undra om det är motiverat att lägga så mycket på ett så "märkligt" objektiv. Fisköga är ju inte direkt jätteanvändbart, och jag hade nog valt en raktecknande vidvinkel istället. Men det är ju en smaksak.
Nikkorgluggen är i alla fall rysligt trevlig, ljusstark och har bra närgräns.

Jovisst. Frågan är väl hur mycket priset går ner om det är i nyskick.Sedan används ju fisheye flitigt när man plåtar skateboard.

Den här peleng gluggen. Var kan man hitta den för 2000?

Jag har för mig att Pelengen, eller om det kanske var Zenitar, är konstruerad på ett sådant sätt att spegeln i vissa kameror kan ta i bakersta linsen när man fokuserar på oändligheten. Det kan nog vara värt att kolla upp.
Sen får du ingen ljusmätning eller AF med dessa objektiv på en D50. Du får alltså gissa exponeringen och förmodligen fota nedbländat så att du får oändligt skärpedjup, då det ju är komplett omöjligt att se var skärpan ligger med en D50 i sökaren.

Jo Peleng hamnar farligt nära spegeln på en del modeller. Funkar dock poå min 350 D ( på en 5D sa det klong! ).

Jag får ljusmätning på min kamera men vet ej hur det är med D50.

har läst något liknande om zentar att dom inte har bra skärpa när det man ska zooma på långt håll..
(Lär inte vara några problem för mig eftersom mna vill komma nära)
Men vad tycker ni? Peleng Zenitar eller spara lite och köpa en finare sigma.

Jag tycker absolut att du ska spara till en beg. 10.5:a, värt varenda krona! Bra skärpa och grym närgräns.

Tror det måste bli 10,5 eller 8 peleng. Har just sett bilder och som sagt är inte 15/16 så mkt när vi talar digitalt.

Senast ändrad:
Jag har ett Nikon DX 10,5 f/2.8. Köpte det från USA från BHPHOTO och är helnöjd.

Men det är ju inget jag använder varje gång precis... ;)

ANNONS