Annons

Fjärrkontroll som kan styra bildgranskning av tagen bild

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Jag ansluter en skärm till min kamera och exponerar med fjärrutlösare. Därför undrar jag om någon känner till en fjärrkontroll/utlösare som kan visa tagen bild och även bläddra bland bilderna. Helst trådlöst :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du menar alltså att du vill ha någonting som kan liknas vid en klassisk gammal fjärrkontroll till tv:n men som du ska använda till kameran? Och den kontrollen ska kunna starta bildvisning, bläddra bland bilderna samt zooma in och panorera i inzoomad bild? Allt medan bilden visas på din inkopplade skärm?

Jag är inte säker, men har för mig att åtminstone bildbläddring funkar med tv:ns fjärr när jag ansluter min Canon till tv:n med HDMI och HDMI-Control är aktiverat.

om jag kommer ihåg detta ikväll så kan jag testa då.
 
Senast ändrad:

mac60

Aktiv medlem
Jag ansluter en skärm till min kamera och exponerar med fjärrutlösare. Därför undrar jag om någon känner till en fjärrkontroll/utlösare som kan visa tagen bild och även bläddra bland bilderna. Helst trådlöst :)
Fungerar kanske med skärm med men

Använder du en platta så borde ju en cam ranger fungera för dig
Den är ju både fjärrutlösare och du kan justera dina inställningar för fotograferingen
 

ArneB

Aktiv medlem
Du menar alltså att du vill ha någonting som kan liknas vid en klassisk gammal fjärrkontroll till tv:n men som du ska använda till kameran? Och den kontrollen ska kunna starta bildvisning, bläddra bland bilderna samt zooma in och panorera i inzoomad bild? Allt medan bilden visas på din inkopplade skärm?

Jag är inte säker, men har för mig att åtminstone bildbläddring funkar med tv:ns fjärr när jag ansluter min Canon till tv:n med HDMI och HDMI-Control är aktiverat.

om jag kommer ihåg detta ikväll så kan jag testa då.
Jag tänker mig en (trådlös) fjärrutlösare som det finns ganska många alternativ av. TV är lite klumpigt, jag använder en smidig datorskärm som snabbt kan vridas till stående och tillbaka till liggande.

Kanske omfattar kommunikationsprotokollet för trådutlösare (på Canon) inte mer än bara just avtryckarknappen. Då får jag hitta en annan lösning.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
En dator, en ipad eller en mobil är nog det du kan kan hitta färdigt. Alternativt kanske det skulle gå att bygga något med en RPI och in till USB via PTP.

Magiclantern kanske kan vara något också.


Men vet inte riktigt vad du vill göra men kanske kan Canon Wirless File transmitter och skicka via ftp till en RPI eller likande och visa bilderna på den.


Beror på kamera såklart.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tänker mig en (trådlös) fjärrutlösare som det finns ganska många alternativ av. TV är lite klumpigt, jag använder en smidig datorskärm som snabbt kan vridas till stående och tillbaka till liggande.

Kanske omfattar kommunikationsprotokollet för trådutlösare (på Canon) inte mer än bara just avtryckarknappen. Då får jag hitta en annan lösning.
Det borde finnas datorskärmar med fjärrkontroll och stöd för HDMI-control också.

Kan nu bekräfta att jag kan bläddra bland bilderna i min Canon med hjälp av tv-fjärren. Jag kan också rotera bilder, se info om bilder, samt zooma ut till nio bilders översikt. Men inget mer.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle prova Canon EOS Remote.
Gratis-app för telefoner. Jag tror att det blir svårt att hitta en dedicerad fjärrkontroll som kan göra det du vill.

Enligt texten på websida som jag länkar till ovan så kan man
"Remotely browse, delete, and rate still images and movies shot with EOS cameras".

Jag har inget laddat batteri till min EOS med HDMI/utgång så jag kan inte prova förrän om ett par timmar.

Dessutom har jag ingen HDMI-kabel med en mini-HDMI-kontakt i ena änden så jag kan inte prova alls. :cool:
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag förklarar dåligt :-/
Med skärmen kopplad via hdmi till kameran får jag sökarbilden på skärmen och kan t ex vid självporträtt lätt se kompositionen och hur ljuset faller. Vikskärmen på kameran är för liten. Jobbar jag med en modell är skärmen guld för feedback. Med en fjärrutlösare kan jag komma långt utan assistent med reflexskärm o dyl. Skärmen är lätt att ta med sig.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag skulle prova Canon EOS Remote.
Gratis-app för telefoner. Jag tror att det blir svårt att hitta en dedicerad fjärrkontroll som kan göra det du vill.

Enligt texten på websida som jag länkar till ovan så kan man
"Remotely browse, delete, and rate still images and movies shot with EOS cameras".

Jag har inget laddat batteri till min EOS med HDMI/utgång så jag kan inte prova förrän om ett par timmar.

Dessutom har jag ingen HDMI-kabel med en mini-HDMI-kontakt i ena änden så jag kan inte prova alls. :cool:
Tack för tipset! Jag hade glömt bort den, tror det var den jag prövade för flera år sedan. Kanske kan funka.
 

ArneB

Aktiv medlem
Då skulle jag rekomendera appen och har du en ipad är det lättare att se med stor skärm.
Tack, den dagen det finns en 24-tums iPad för 3000:- utan anslutningsproblematik och utan fördröjning är det ett bra alternativ. Jag har prövat diverse appar för trådlös kommunikation mellan kamera och telefon/padda och det är suveränt i vissa fall, men det är ofta förknippat med oförutsedda avbrott i kommunikationen eller en fördröjning som gör det mindre lämpat för studiofoto.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om du då istället kör med dator kopplad till din skärm. Och USB till kameran. Någon fiffig programvara om inte vanliga Canon DPP duger. Och sedan ett trådlöst tangentbord med musplatta för att styra det hela.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Kanske omfattar kommunikationsprotokollet för trådutlösare (på Canon) inte mer än bara just avtryckarknappen. Då får jag hitta en annan lösning.
Ja, vad jag vet är det bara halvt och helt nedtryck som trådad och otrådad fjärr stödjer.

Men om du då ändå blandar in en dator. Styr fotografering med vanlig fjärr. Har kameran kopplad med USB till dator där alla bilder landar.
När du vill bläddra bland tagna bilder lägger du undan reflexskärmen och tar fram det trådlösa tangentbordet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack. Om det stämmer så behöver jag inte leta mer.
Vet inte vilken Canon du har. Men på mina Canon är det tre stift i den trådade kontakten. Den ena är jord, de andra två är halvt respektive helt nedtryck. (Vid kortslutning mot jord alltså). Vad infraröd fjärr har att erbjuda utöver det vet jag inte. Men har svårt att tro att det skulle vara något mer.
 
ANNONS