Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrstyra 2st blixtar med inbyggda blixten

Produkter
(logga in för att koppla)

johnthorsell

Ny medlem
Sliter mitt hår...

Jag får det inte att funka friktionsfritt när jag försöker fjärrstyra en SB-50DX samt en SB-800 med min inbyggda blixt på en D80...

Några tips? Har testat en drös med inställningar med olika resultat. Dock inget som varit tillfredställande.

Ibland syns bara 1 blixt (bara 1 blixt blir exponerad på bilden men båda har löst ut). Ibland löser båda ut men med full effekt... Och ibland, ja jag vet inte. Det blir inte bra!

Är ingen wizard på blixtar så förklara gärna på "babyspråk"...

Så vitt jag har förstått så stödjer inte sb-50dx CLS? Dvs du kan inte fjärrstyra den från kamerans inbyggda blixt.

Dufår köra utan exponeringsautomatik.
Båda externa blixtarna i su-4 läge (dumm slav)
sen får du köra den inbyggda manuellt.

Styrkan får du ställa manuellt på varje blixt.

Jag ställer 800:an på su-4 och 50:an på trådlöst... Ska den vara på automatiskt eller manuellt läge? I manuellt läge kan jag inte ändra blixtstyrkan så vitt jag vet...

Kör jag bara 50:an som trådlös så löses den ut av inbyggda blixten men på bilden så ser man inget blixtljus - kamera och blixt verkar ej synkade...

Du får ställa om inbyggda blixten till manuellt läge med, annars skickar den iväg en TTL-mät-blinkning lite innan bilden tas, som löser ut blixtarna. Iom att den är så nära inpå den "riktiga" blixten så hinner inte dom lösa blixtarna ladda upp sig emellan.

ANNONS
Götaplatsens Foto