Annons

flammigt på skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Min förra bildskärm var en crt 17" som nästan var 3 år. Vid start så flammade det på skärmen i ca 10 minuter, sedan stabiliserades bilden, men det blev aldrig helt bra, det fanns kvar vågräta ränder i hela bilden som flammade lätt. Så jag trodde skärmen var på väg att lägga av och beslöt därför att köpa en ny.

Och idag fick jag då hem min nya skärm. En Sony SDM-S205F. Oj, vilken skillnad, det blir en helt annan upplevelse med denna skärm, och mina bilder kommer nu mycket bättre till sin rätt.

Men tyvärr, grundproblemen består, samma som jag nämnde om i första stycket.

Vad är det då som är fel? Är det alltså datorn själv som kan orsaka detta? Och på vilket sätt då? Min dator är 4 år.

Hade dator varit 3,5 år så hade jag kanske kunnat hjälpa dig. Nu går det inte att lista ut vad det är för fel.

Vet inte om det är det, men på kontoret i Sverige har vi också problem med CRT-skärmar i vissa delar av lokalerna. Anledningen där är att vi ligger mellan två järnvägar nära centralstationen.

Problemet är alltså miljörelaterat - elektromagnetiska växelfält från järnvägen skapar magnetfält. Eftersom elektronstrålen i CRT-skärmar styrs av magnetfält som byggs upp av spolar runt bildröret är CRT-skärmar väldigt känsliga även för svaga magnetfält. Det kan räcka med en oskärmat högtalare, transformator eller en elektromekanisk apparat (elmotorer drivs ju av elektromagnetism) i närheten av skärmen för att problem ska uppstå.

Men det kan också vara någon komponent (i så fall troligtvis en dålig kondensator) i den analoga delen av grafikkortet som spökar. Har du möjlighet så skadar det inte att testa med ett annat grafikkort.

Intressant detta med elektromagnetiska växelfält. Men i mitt fall kan det väl knappast vara det eftersom jag inte ändrat något vad gäller den utrustning jag har på skrivbordet. Utan problemen började bara en dag på min crt skärm. Och det jag har nu är alltså en platt LCD skärm, kan samma problem vad gäller magnetfält uppstå även med en sådan menar du?

Men det kan alltså vara något i grafikkortet som börjar sura?

Nej, det är nog knappast den elektromagnetiska miljön i så fall. LCD-skärmar har ju ingen elektronstråle som styrs elektromagnetiskt, så det ska nog till betydligt mer elektromagnetism än vad man normalt har i hem/kontorsmiljö för att det ska kunna påverka nämnvärt. Särskillt om du kopplar in den med DVI - då är det ju digitalt hela vägen.

Då är det nog snarare troligt att det är grafikkortet som spökar

EDIT: Om du har datorn på och bara stänger av skärmen och sedan sätter på skärmen, får du samma problem då?

mannbro skrev:
Nej, det är nog knappast den elektromagnetiska miljön i så fall. LCD-skärmar har ju ingen elektronstråle som styrs elektromagnetiskt, så det ska nog till betydligt mer elektromagnetism än vad man normalt har i hem/kontorsmiljö för att det ska kunna påverka nämnvärt. Särskillt om du kopplar in den med DVI - då är det ju digitalt hela vägen.

Då är det nog snarare troligt att det är grafikkortet som spökar

EDIT: Om du har datorn på och bara stänger av skärmen och sedan sätter på skärmen, får du samma problem då?

Om jag fattar rätt har min dator inte nån DVI port och mitt grafikkort är nog nåt simpelt på 64MB. Så jag kör med VGA sladd.

Och om jag stänger av och på skärmen slipper jag de första 10-15 minuternas grovflimmer. Då är det bara det svaga flimret som syns.

ANNONS
Götaplatsens Foto