Annons

Flash trigger

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Flash trigger skall ej fungera med Canon EX blixtar

MWPhoto skrev:
Varför fungerar inte en Soligor FT-3 med Canons EX550?
Lånade en och den fungerar på första försöket, men sen synkar den inte (blixt utlöses ej)

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58295

Saxat ur cyberphotos beskrivning som Du länkar till...

(Fungerar ej med Canons EX-blixtar och passar ej Minoltas blixtar)

Har Du provat att lösa ut andra blixtar via FT-3 med din EX550 på kameran? Om det fungerar, så har det med signalerna som Canon behöver via blixtskon att göra och inte med t.ex förblixten.

/Jörgen

Senast ändrad:
Meningen är att jag ska ha min 550 som ett komplement i min studio, alltså, jag vill bara få den att brinna av samtidigt som mina studioblixtar. Är inte intressserad av ETTL.

Hittade en länk som handlar om något liknande, (i alla fall så brinner blixten bara av en gång och han måste sedan slå av/på för att få den att fungera igen.)

http://www.fotosidan.se/forum/showt...perpage=15&highlight=synkar bara&pagenumber=1

Tack i alla fall för din insats. :)

Jörgen, det fungerar med min gamla Popular V-3, men den kan jag inte ställa styrkan på. Dessutom brann den just upp. :)

Ja alltsa, den gamla Popular var det nagot som skramlade i och plotsligt blev den mycket het och borjade lukta orovackande. Inget mer med det.

Jag har for mig att ha last pa forumet magon som kopplade om ett par tradar i en slavsensor och fick det att fungera, men jag vill inte testa unta mer kott pa benen.

Jag har haft liknande problem (att blixten bara utlöser en gång).
Jag har en mängd (kanske 10 st) gamla automatblixtar från fyndlådor/tradera osv.
Jag har en slavtändare (hotshoe) från Hama
ungefär hälften av blixtarna funkar bara en gång
(om man kopplar loss slavtändaren eller stänger av blixten så funkar det en gång till osv).
Våra antika gamla studioblixtar på föreningen beter sig likdanat. En annan slavtändare med sugfot som vi testade funkar likdant.
Jag har även testat med polvändande synkabel
samma resultat.

Jag har en annan slavtändare tänk att sätta
i en studoblixt 6,3mm phonoplug. Av en phono hona och en kapad blixtförlängningsladd har jag
tillverkat en adapter som gör det möjligt att använda den till blixtar med PC sladd.
Denna slavtändare funkar med de krånglande blixtarna.

Det är alltså så att vissa kombinationer
slavtändare/blixt inte funkar.

Jag kan tänka mig att de blixtar som inte funkar
aldrig blir riktigt spänningslösa över synken i när blixten utlöses. De slavtändare som inte funkar kräver en kort stund av total spänningslöshet för att återgå till "övervakande"
läge. Nu är ju inte elektronik mitt område så jag kan ha helt fel!

Testa att sätta en liten bit tejp i blixtskon (i den öppna delen) så att bara den lite större cirkeln är blottad....hoppas du förstår vad jag menar. Man måste hindra de två bakre stiften på blixten att komma i kontakt med blixtskon.

Kan inte illustrera just nu då jag är på jobb. Har det inte löst sig till ikväll lägger jag ut en bild på hur jag gjort.

MWPhoto skrev:
Ingen som vet nagot om detta?

Jag har letat på diverse forum och ingen verkar säga att det fungerar utan en 550EX ssom master eller ST-E2.

Har dock sett att en PC-kabel med adapter verkar fungera. Detta kan du prova genom att kortsluta mellan mittben och där metallprofilen som håller blixten kommer åt. Du vet säkert var jag menar.

Om den inte löser ut genom att kortsluta mellan dessa konakter så är det ej kanske möjligt att utlösa blixten med typ pc-kabel.

Det här skriver cyberphoto om sitt blixtgrepp från Soligor:

Grepp med inbyggd slavtändare för alla blixtar med blixtskokontakt.
Fem olika lägen:
1. blixt utlöses utan fördröjning
2. blixt utlöses med 50 µs fördröjning
3. blixt utlöses efter första förblixt
4. blixt utlöses efter andra förblixt
5. blixt utlöses efter tredje förblixt

Greppet kan lossas från skenan för fri placering
Drivs med 4xAA batterier.

Med Canon 420/430EX, 550/580EX så löser det bara ut en gång, sedan måste man stänga utav och slå på blixten för att det skall fungera en gång till osv.

Canon har något hyss för sig...

/Jörgen

Tackar, jag har tejpat allt utom mittstiftet utan battre resultat.
Det svara ar att jag har i sydafrika inte sa latt kan testa olika tillverkare.
Tack Jorgen, nu kanns det hopplost. :)

Mats,
jag har en 550ex som jag använder ihop med mina studioblixtar. Blixtarna triggar jag igång med IR slavsändare, och på min 550 har jag en liten slavtändare med blixtsko så att också den ska kunna fyras av.

Fungerar klanderfritt. Köpt på Photax för ett par hundringar.

Hälsningar,
Sonja

MWPhoto skrev:
Tackar, jag har tejpat allt utom mittstiftet utan battre resultat.
Det svara ar att jag har i sydafrika inte sa latt kan testa olika tillverkare.
Tack Jorgen, nu kanns det hopplost. :)

Jag har sett Sonjas inlägg, om det stämmer så borde det jag sa, att kortsluta blixtens kontakter fungera alldeles utmärkt.

Skall kolla på Photax vad det var för modell som Sonja provade.

/Jörgen

Slav från Senz

Hej Mats,

Om Du kan trigga Din blixt via mittkontakten manuellt, så kan det vara den här modellen från Senz som då fungerar för Sonja.

Det är troligen den här modellen som hon använder:

Senz slav

Kan vara värt att prova

Lycka till

/Jörgen

Tänkte bara bekräfta att Jörgen har helt rätt, det är Senz-slaven jag använder, och det är den utan preflash.

Som jag sa tidigare, fungerar klockrent.

Lycka Till!

Det är just en Senz studio som jag får att funka med de blixtar som bara tänder en gång med min hama slavtändare.

Tusen tack alla ni!
Ska försöka få tag i den fortast möjligt!
Känns bra att skaffa något beprövat!

Så där, ni har min Senz anlänt från Sverige. Den fungerar INTE på min 550EX mer än första blixten, sedan är det samma visa som för de övriga. Märkligt att det fungerar för vissa andra.
Däremot kan jag koppla en sladd från den till en av mina Radiosändare och då fungerar det så jag ger upp och nöjer mig med det. Det är ju iofs säkrare, men jag skulle gärna använda radiosändaren till något mer vesäntligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto