Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dörr Ringblixt DAF-14 till Tarmon 90 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Jag har ett tag funderat på att skaffa en ringblixt och hittade nu den här ganska billiga: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF14N men hur vet jag om den fungerar ihop med mina objektiv?

Jag har en Nikon D600 och hade främst tänkt använda blixten till mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Den här gluggen åker ju ut en ganska bra bit när man fokuserar. Hur fäster man ringblixten? Kan det verkligen fungera?
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Jag har ett tag funderat på att skaffa en ringblixt och hittade nu den här ganska billiga: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF14N men hur vet jag om den fungerar ihop med mina objektiv?

Jag har en Nikon D600 och hade främst tänkt använda blixten till mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Den här gluggen åker ju ut en ganska bra bit när man fokuserar. Hur fäster man ringblixten? Kan det verkligen fungera?
Den funkar nog fint., jag för den med nikons 105 2.5 micro. Du fäster den i filterringen, följer med adaptrar för många filterdiametrar (55, 58, 62 och 67 samt 52 utan ring) kabellängden är väl tilltagen. Man kan behöva labba lite, den gillar att överexponera lite på korta avstånd, men kostar ju inte så mycket.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Vi har också en Dörr blixt. Den vill som sagt gärna överexponera lite. Det finns inga inställningar att göra på blixten men mycket lätt att kompensera med inställning i kameran och låta kamerastyrningen minsta ljuset något.

Hade problem med batterierna. De vi köpte var några 1/10 mm för stora och kärvade. De uppladdningsbara batterierna vi köpte på Ikea funkade perfekt.
 

anpahl

Aktiv medlem
Blev det något inköp? Står inför samma köpvånda och väljer även jag mellan den från Kaffebrus och den från Cyberphoto så nu är jag nyfiken på vad du gjorde för val.
 

Ventures

Aktiv medlem
Överväg att skaffa en kabel till den vanliga blixten istället för ringblixt. Ringblixtar ger ofta platt och tråkigt ljus eftersom det inte ger normala skuggor. Bra för "vetenskaplig dokumentation" men inte för snygga makrobilder.
En vit plastburk mjukar upp ljuset från den kabelförsedda blixten så det ser mer "naturligt " ut.
 

anpahl

Aktiv medlem
Överväg att skaffa en kabel till den vanliga blixten istället för ringblixt. Ringblixtar ger ofta platt och tråkigt ljus eftersom det inte ger normala skuggor. Bra för "vetenskaplig dokumentation" men inte för snygga makrobilder.
En vit plastburk mjukar upp ljuset från den kabelförsedda blixten så det ser mer "naturligt " ut.
Menar du att jag ska handhålla en extern blixt och sedan någon form av diffuser på den? Eller den inbyggda blixten?
 
ANNONS