Annons

Flatbäddsskanner för avancerad amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

jonssonm

Medlem
Jag funderar på att investestera i en flatbäddsskanner för att digitalisera mina gamla småbildsnegativ.
Kan någon ge mig tips på en bra och prisvärd flatbäddsskanner.

/Micael

Jag skulle rekommendera en dedikerad filmskanner till småbild. Du behöver ca 4000 effektiva ppi för att få ut allt ur bilderna, anser jag.

Jag har en Nikon Coolscan V ED. Den är OK. Bra skanningar, men inte så kul gränssnitt. Programvaran som följer med är helt kass. Jag kör VueScan som är fult och lite krångligt, men skannar himla bra.

Jag håller med Henning. Om huvudsyftet med skannern är att skanna negativ och diabilder så är det helt klart en filmskanner som gäller. En flatbäddsskanner är i jämförelse i princip värdelös för ändamålet.

Jag har en Minolta Dimage Scan Dual IV som jag är nöjd med, den är helt klart prisvärd i min mening.

Här är lite exempel på bilder jag har skannat med den skannern. I de fall bilderna inte är 100% skarpa beror det inte på skannern utan på fotografen.

Epson V700 lär enligt tester vara lika bra som en dia-scanner. Kostar dock drygt 5 laxar

Hälsningar
Rolf E

jonssonm skrev:
Ingen som har något bra tips på en prisvärd flatbäddsskanner?

Vad är prisvärt för dig?

Om du ska ha en skanner till småbild, som samtidigt är en flatbädd, får du betala ca 5000 kr för OK kvalitet. Den effektiva upplösningen är då i 1800-2400 ppi klassen.

Om du däremot lägger 5000 på en filmskanner får du mycket bättre kvalitet på dina skanningar.

Det ska tilläggas att vi fortfarande talar om skannrar i konsumentklassen.

Om du verkligen vill ha en flatbädd kan jag rekommendera Epson 4990. Men den är inte jättebra till småbild.

...eller så siktar man på en Epson 4490 som man läsa mer om på t ex Cyberphoto

Har en själv och mycket nöjd med resultatet.

Då jag slutar med analog fotografering är den dessutom till salu till ett förmånligt pris. Hör av dig om du vill veta mer.

"avancerad amatör"?

Det hänger väl på vilken kvalitet du vill ha på dina inskannade negativ.
Scannern betyder en del, men till syvende och sist så krävs det även en del kunnande för att få bra kvalitet. Dynamik, tonomfång och färgåtergivning varierar ofta på gamla negativ och dia. Inte minst svartvita negativ kan vara mariga att få till.

Mikrotek har fina flatbäddar, titta in på Scandinavianphotos sida. Mikrotek är billigare än Epsons.

Men som en del andra här rekommenderar jag en filmskanner i första hand.

Jag har sacannat alla mina bilder i mitt "galleri" med en Epson Perfection 4990 och är jättenöjd!

Jag har även använt den till att scanna inför utställningar då jag sedan fått bilderna printade i 60x60cm.

Samma här!

Även jag har scannat in tusentals dia och negativ i olika format med en EPSON 4990 PHOTO och även om det tar lite tid på större upplösningar så är resultatet helt OK. Visst kan man skaffa en dedikerad negativscanner men med en avancerad flatbäddsscanner får man ju en smidig dokumentscanning, pappersfotoscanning och annat på köpet!
Jon Risfelt

Epson V700. Ger ungefär lika bra resultat som en dedikerad 35mm filmscanner och du scanna alla format med den. Det finns också en V750 med något skarpare glas och bättre programvara, men om du inte jobbar med foto räcker V700.

Ni som säger att en flatbäddsskanner ger lika bra resultat som en filmskanner, hur motiverar ni det? Alla tester jag har sett visar solklart att en flatbäddsskanner inte kan mäta sig med en filmskanner om man jämför produkter i samma prisklass. Det är också så att en relativt billig filmskanner ofta producerar mycket bättre resultat än en ganska dyr flatbäddsskanner.

Jag kan ju ha missat något, så posta gärna länkar till tester som säger annorlunda.

BME skrev:
Ni som säger att en flatbäddsskanner ger lika bra resultat som en filmskanner, hur motiverar ni det? Alla tester jag har sett visar solklart att en flatbäddsskanner inte kan mäta sig med en filmskanner om man jämför produkter i samma prisklass. Det är också så att en relativt billig filmskanner ofta producerar mycket bättre resultat än en ganska dyr flatbäddsskanner.

Jag kan ju ha missat något, så posta gärna länkar till tester som säger annorlunda.

Filmscanner är bäst. Den som säger annorlunda vet inget eller är insnöad.Till mellanformat använder många flatbädds för att en passande filmscanner är för dyr.

Verkar inte spela så stor roll på slutresultat.
http://www.jamesphotography.ca/bakeoff2005/numbers.html

jonssonm skrev:
Jag funderar på att investestera i en flatbäddsskanner för att digitalisera mina gamla småbildsnegativ.
Kan någon ge mig tips på en bra och prisvärd flatbäddsskanner.

/Micael

Själv har jag en Epson 4990 men kan nog rekomendera att även titta på V700.

Kan varmt rekomendera denna länk. http://www.photo-i.co.uk/

Tror att denna länk kan ger svar på dina frågor.

Sen är det alltid lite lurigt att få färgerna rätt när man scannar negativ men jag brukar låta scannern råscanna och sen Photoshop fixa resten.

Om du fortfarande plåtar negativ så kan jag rekomendera att införskaffa en IT8.7 target i A4 storlek och offra en bild vid varje framkallnings tillfälle så blir det mycket enklare att få färgerna rätt. Även om filmen är i samma parti så skiljer det sig lite vid varje framkallnings tillfälle.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto