Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fler skumma detaljproblem i CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Ville inte kapa en liknande rubrik så jag tar en ny och tjötar om mina små funderinger.

Har uppdat till cs2 då. Uppdaterade sedan Camera Raw 3.6-

Och jag ändrar inget i camera raw.
Först är ju dess Auto förbannat dåligt, och dumt att det ger sig på bilderna jämt? Går det att ta bort?

Sedan så sätter cam raw min kelvin- vitbalans till temperaturer som jag inte använder när intällningen är - Som fotograferat. Vad är det om ???

Sedan kör jag programet i Bärbar resp Stationär.
I bärbara är cam raw svensk och på den statinära engelska. SAMMA nedladdade fil från Adobe.
Hur kommer det sig tro??

Har någon nåt tips/fundering om det så ...
=)

Hej,

Jag kan bara hjälpa dig med Auto inställningen och den går att ta bort enkelt.
Gå in i camera raw öppna en bild och klicka på den lilla pilen till vänster under histogrammet avmarkera autojusteringar,(Eller Ctrl+U).
Klart

Euroshots skrev:

Sedan så sätter cam raw min kelvin- vitbalans till temperaturer som jag inte använder när intällningen är - Som fotograferat. Vad är det om ???

Som fotograferat, är vad det låter. Samma Vitbalansinställning som du hade när du tog bilden,. Vilket kelvintal det är beror alltså på hur du/kameran väljer vitbalansen

Tack simon MEN det står : som jag INTE använder.

Programet ändrar kelvingraderna till annan temp. än den jag använde. Typ nån korkad autofunktion som släpar..

jag plåtar med 5400k och cam raw visar 5100k.

Hämtar inte RAW conv. ifrån RAW filen vilken kelwin bilden är tagen med?

Verkar ju underligt om den skulle hämta fel värden.. Det är inte Auto funktionen som ändrar den?

Vad har du för kamera? Jag har för mig att Nikon "krypterar" sin vitbalans-information så att Camera Raw inte kan läsa den?

Nej , har inte mailat adobe.

Och jo, tycker ju att den ska hämta därifrån.
Den byter iaf inte temp när jag klicka bort de andra auto funktionerna.

Med Cs och CamRaw 2.6 lr vad det nu var- var det aldrig något problem..

Tycker Camera RAW:s Auto ibland justerar dem till för mörka och ibland till för ljusa.
Om den justerar högdagrarnaför att rädda dem bör väl intensiteten justeras tillbaka motsvarande.
Nu får man ju oftast ljusa upp lite själv så bilden ser okej ut.
Auto gör också så att bilderna ser lite platta ut när den drar ner på kontrasten.
Irriterande.

ANNONS
Götaplatsens Foto