Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera blixtar, IR, fotocell eller kabel

Produkter
(logga in för att koppla)

bumpe:88

Aktiv medlem
Hej, har nu köpt en sb800, en mkt trevlig sak.
Har nu för avsikt att prova lite enklare studiofoto med vanliga hotshoe blixtar...

Är lite inne på att köpa ett par lite äldre nikonblixtar, sb24/26 typ vilka inte stödjer IR vad jag vet men utlöser av andra blixtar. Har även synkuttag vad jag fattat det som...

Nu till frågan: Vad ska man ha för överföringsteknik?
Är IR såe extremt bra att man ska lägga pengar på sb-600 som slavar?

MVH

Kan du motivera detta?
Vad jag fattat det som verkar räckvidden vara ganska begränsad, framför allt vinkeln man måste ha sakerna i...

Hejsan

Jag var i ungefär samma sits som dig nyss. Och jag hittade ett par sb-26 som jag slog till på direkt. =)

Jag styr min sb-800 antingen från kameran (commanderläge) eller med synckabel, och triggar mina sb-26 via deras inbyggda slavsensorer (som bara sb-26 har av nikons blixtar förutom sb-800?). Det funkar ohyggligt smidigt. =)

Men jag funderar lite på att köpa elinchromes radiostyrning för att få lite mer flexibilitet och då trigga en blixt via radio och låta de två andra triggas via de inbyggda slavsensorerna. Det jag har märkt med att styra min sb-800 via commanderläget är att man måste tänka på vinkeln från kameran till blixten, annars så funkar inte cls.

SB-24 måste triggas med synckabel eller extern radio/slavtrigger.

ANNONS
Götaplatsens Foto