Wilhelm Frank: Med de märkena jag skrev så syftade jag på lite större helisar, 30-, 50-/60- och 90-storlek var de väldigt stora inom när jag höll på, men mycket kan ju ha hänt sen dess!

jag flög ju dock metanol och bensin, men både TTs Raptor och Kyoshos Caliber finns i eldrivna varianter. En heli i 50-/60-storlek klarar utan problem att lyfta en 7D med objektiv. Jag brukade själv roa mig med att lyfta en 1.5-liters PET-flaska fylld med vatten i ett snöre under min TT Raptor (.50 metanol dock)
De helikoptrarna väger ju dock lite mer..Raptorn skulle jag tippa väger 5-6 kilo, och min KKK Huges 500 (22cm³ bensinmotor) väger närmare 12 kilo

Det blev en liten krater när den slog i backen från 35-40 meter när stjärtrotormekaniken havererade

Helikoptern klarade sig dock förvånansvärt bra, den är ju ändå byggd i stål. Stjärtbommen i aluminium (en golvmopp från Bauhaus) knäcktes dock, och rotoraxeln (hemmasvarvad) kröktes. Rotorhuvudet (från en Kyosho .90-heli) knäcktes lite också, samt att ju hela stjärtrotormekaniken (från Kyosho .90-heli) havererade, vilket orsakade kraschen. Dock gör den helikopterns egenvikt att den inte klarar att lyfta mycket alls, troligen mindre än raptorn, då raptorn har betydligt piggare prestanda. Raptorn är som att flyga en Golf GTI eller nåt, KKK'n som en långtradare