Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flyga med 7D? Jaha du tänkte så...

Produkter
(logga in för att koppla)
är det kyosho som gäller? jag är mycket dåligt insatt i RC världen... och skull euppskatta lite tips ...

Jag ska inte påstå att jag är det heller. När jag höll på med RC så var det banracing med bilar, skala 1:8 och glödstiftsmotorer som gällde.
Men Kyosho låter som ett bra alternativ.
Herr Frank kan nog mer om detta misstänker jag :)

Jag skulle precis skriva att jag inte sett något annat än elmotorer på flera år, men så såg jag att dom gamla faktiskt finns kvar. Men volymmässigt är det nog faktor 100:1 eller mer, dvs ungefär som kemi- vs digitalkameror.

Men det behövs inga glödstift för att lyfta en 7D. Borstlösa elmotorer är numer både kraftfulla och extremt pålitliga. Strömmarna som går genom kablaget är enorma, 20-30A - jmfr huvudsäkringen till ett småhus... :)

Angående märke så är väl dom idag två största märkena Kyosho och Thunder Tiger. De är det enklast att få tag i reservdelar till över disk. Men annars finns det ju andra bra märken, Schlyter är ett välrenomerat märke som gör bra helikoptrar.

När jag ser filmen blir jag lite sugen att ta upp mitt eget RC-helikopterflygande. Det var nog 5 år sedan jag flög sist, och då kunde jag med nöd och näppe flyga i en triangel runt mig själv. Vid ett övningstillfälle höll jag på att krascha min TT Raptor i vingen på en parkerat PA-28 :)

Jag har filmat från helikopter och rc-flyg på extrem lågbudgetbasis, ingenting ens i närheten av det här :) Vi använde små billiga lågupplösta kameror som sände bilden till marken via 2.4GHz-länk.

Edit: Angående metanol vs el så är el helt klart att föredra i dagsläget. Inte minst ur vibrationssynpunkt. En elmotor går att balansera upp betydligt bättre och lättare än en metanolmotor. Skulle jag ändå välja förbränning så skulle jag snarare välja en bensinheli. Jag har en gammal, kraschad, bensinhelikopter av det Sydkoreanska märket KKK. Det smidiga med en bensinheli, jämfört metanol, är att man slipper glödström och starter. Ryckstart är det som gäller :) Samt att soppan kostar en tiondel.

Jag gissar att de största märkena idag är ESky, Align och kanske Walkera. De är de som idag har överlägset flest inlägg i de stora rc-forumen som finns för helikoptrar. Sedan finns både mindre och större, men den här klassen är de som tagit steget till riktiga rotorkonstruktioner, 6-kanalersradio och är kapabla att tex invertera stigvinkel (flyga uppochner). De väger typiskt max 1/5kg och har som störst kanske rotordiameter på 70cm. Det finns också enklare konstruktioner i den här klassen.

De kan med lätthet bära kompakter, men får svårare med en 7D med objektiv. Den i filmen är snäppet större. Men märkligt nog är de lite större helikoptrarna lättare att flyga - eftersom de är stabilare i vinden. Principen är f.ö. identisk. Men alla med "äkta rotorkonstruktion" är grymt svåra iaf. Någon jämförde det med att cykla utan att hålla i styret och samtidigt balansera en glaskula på en glasskiva man håller i händerna. Det är precis en sak för mycket. Liknelsen är enl. min erfarenhet ganska trovärdig. Den som kan flyga trianglar runt sig själv har kommit ganska långt, om helikoptern är av ovanstånde konstruktion :)

Wilhelm Frank: Med de märkena jag skrev så syftade jag på lite större helisar, 30-, 50-/60- och 90-storlek var de väldigt stora inom när jag höll på, men mycket kan ju ha hänt sen dess! :) jag flög ju dock metanol och bensin, men både TTs Raptor och Kyoshos Caliber finns i eldrivna varianter. En heli i 50-/60-storlek klarar utan problem att lyfta en 7D med objektiv. Jag brukade själv roa mig med att lyfta en 1.5-liters PET-flaska fylld med vatten i ett snöre under min TT Raptor (.50 metanol dock) :D

De helikoptrarna väger ju dock lite mer..Raptorn skulle jag tippa väger 5-6 kilo, och min KKK Huges 500 (22cm³ bensinmotor) väger närmare 12 kilo :) Det blev en liten krater när den slog i backen från 35-40 meter när stjärtrotormekaniken havererade :D Helikoptern klarade sig dock förvånansvärt bra, den är ju ändå byggd i stål. Stjärtbommen i aluminium (en golvmopp från Bauhaus) knäcktes dock, och rotoraxeln (hemmasvarvad) kröktes. Rotorhuvudet (från en Kyosho .90-heli) knäcktes lite också, samt att ju hela stjärtrotormekaniken (från Kyosho .90-heli) havererade, vilket orsakade kraschen. Dock gör den helikopterns egenvikt att den inte klarar att lyfta mycket alls, troligen mindre än raptorn, då raptorn har betydligt piggare prestanda. Raptorn är som att flyga en Golf GTI eller nåt, KKK'n som en långtradare :D

:) nu börjar det bli intressant info.... tackar för det som kommit fram än så länge och tar gärna emot mer :)

Så här GÅR DET INTE att flyga. Här är en Align T-Rex 500, T-Rex är en av de mer populära kvalitetsmodellerna. Esky är lite mer budget, men som med kameror så är det här en materialsport och allt kan uppgraderas. Kolfiberramar/blad, aluminium rotor och såklart nya motorer, servon, laddare osv. Men det här är en "stock" T-Rex 500, alltså tydligen i standardkonfiguration. Så här GÅR ALLTSÅ INTE att flyga om man inte heter Jason Krause :)

http://www.youtube.com/watch?v=lK8YkCpJ2sM&feature=fvw

Det var det jävligaste jag har sett!!!!!
Ursäkta svordomen... men den kändes befogad i det här fallet.
Fullkomligt vansinnigt!
Oerhört läckert!

Så många otroliga manövrar, den ena värre än den andra...

Tack för länken :)

Bilagor

• judge.gif
    judge.gif
    9.3 KB · Visningar: 318
Det var det svettigaste jag sett ... har alltid varit sugen på en RC-helikopter men det är ju bara att lägga ner då man ser sånt. :-D

Ett bra sätt att kolla om man har fallenhet för att flyga RC helikopter är att testa en simulator till PC.
Det brukar finnas med komplett 'spak-radio'.
Har du inte svurit förr så kommer du att göra det då :)

kan bara hålla med om att filmen var grymt cool...

hur är det med flygtider, hur länge skulle man kunna hålla grejorna uppe i luften utan att behöva byta ack?

kan bara hålla med om att filmen var grymt cool...

hur är det med flygtider, hur länge skulle man kunna hålla grejorna uppe i luften utan att behöva byta ack?

Typiskt ca 5-7 min. Men det beror på batterier, nu är det inte ovanligt med 2000mAh eller mer, då kan det bli längre. Men ofta räcker det med 1 min för att krascha :eek:)

ANNONS
Götaplatsens Foto