Annons

Flyga med UV-kamerautrustningen

Produkter
(logga in för att koppla)

dragon

Aktiv medlem
Hej på er!
Ni som är ute och flyger mycket med er UV-foto-utrustning; hur löser ni transporten? Checkar ni in en Pelican med alla prylarna i? Delar ni upp så vissa saker ligger i handbagaget? Special-bagage? Trycker ner allt i handbagage och går visslande igenom kontrollen?

Jag ska ju ta mig ner till Röda Havet i sommar med min "baby" så tips mottages tacksamt.
 
När jag är ute och reser, lägger jag kamerahus och blixtar i en pelicanväska. Kamera med objektiv har jag som handbagage, lagom dolt bakom ryggen när jag checkar in.
Vissa flygplatser är mer känsliga än andra och blixtar är ett populärt objekt att attackera. Jag har blixtar med transportsäkring och har aldrig haft problem, vet dock andra som blivit av med blixtarna på utvägen.
Har du blixt med lösa batterier föreslår jag att du tar ur dessa innan du checkar in

Micke

Hej på er!
Ni som är ute och flyger mycket med er UV-foto-utrustning; hur löser ni transporten? Checkar ni in en Pelican med alla prylarna i? Delar ni upp så vissa saker ligger i handbagaget? Special-bagage? Trycker ner allt i handbagage och går visslande igenom kontrollen?

Jag ska ju ta mig ner till Röda Havet i sommar med min "baby" så tips mottages tacksamt.
 
Jag brukar ha två in checkade väskor (den ena för torra och den andra för blöt saker på hemresan...). I den ena åker mitt reservkitt, med kameran i huset. I den andra åker huset till "första" kameran medan själva kameran och blixarna åker i handbagaget...

Vart i Röda havet skall du?

// Magnus;
 
Senast ändrad:
Jag brukar försöka få med allt i handbagaget (kabinväska + rygga) brukar funka för det mesta(utom dome port). Vet dock inte hur det är till Röda havet med typ charter. Men skulle jag dit via Kairo hade jag med 100% haft allt i handbagaget, vi råkade ut för bortkommet bagage och det var bara att muta sig in och leta själv efter sin väska och det var typ berg av väskor som bara låg där i olika rum som var märkta med typ aug, sep, okt,osv Detta var 2001 så de har kanske ändrat sig med åren :) Ska kolla på en "Tamrac 5588 Expedition 8" och få se om allt får plats. funkar det kanske man slår till.
 
Hej på er!
Ni som är ute och flyger mycket med er UV-foto-utrustning; hur löser ni transporten? Checkar ni in en Pelican med alla prylarna i? Delar ni upp så vissa saker ligger i handbagaget? Special-bagage? Trycker ner allt i handbagage och går visslande igenom kontrollen?

Jag ska ju ta mig ner till Röda Havet i sommar med min "baby" så tips mottages tacksamt.

Hej
Först vill jag säga att det skall bli kul i Röda Havet och få träffa dig eftersom jag o min sambo skall med på samma resa som du..

när det gäller att resa med kamera utrustning så är jag personligen väldigt försiktig med att checka in kameranutrustningen då jag skulle bita på naglarna om jag inte hade uppsikt över min utrustning. Jag har vid flertal tillfällen rest med all kamera utrustning som "handbagage" inkl. 8" domeport. det enda jag inte har plats i handbagaget är blixtarmarna..

jag har även köpt en mindre domport för resandets skull.

Den utrustning som jag har i handbagaget är:
Nikon D200 8placeras i undervattenshuset)
Aquatica AD200
6" domeport
Makroport
2x extensionsringar
2x Inon Z240 blixtar, inkl batterier
Fokuslampa
laddare till, kamera, batterier, focuslampa
objektiv, Tokina 10-17, Nikon 105, Sigma 50, converter
blixtkablar
blixtarmsfästen
underhållskitt mm
pannlampa
liten handduk
13" macdator
TOTALT: 16-17kg

min erfarenhet gällande flygning
jag förklarar alltid om jag ser tveksamhet gällande packningen att den innehåller fotoutrustning, (inget flygbolag vill ta ansavar för utrustningen). scharter eller regulärt inga problem än så länge, som oftast godkänner endast 6kg som handbagage, RyanAir som tillåter 9kg är svårare att ha göra med! de har en våg vid inpasseringen. Var i Island förra veckan och det var absolut inga problem. Problemet är egentligen incheckat bagage som dykutrustning som väger en hel del.

när det gäller mått på handbaget så anser jag att det är viktigt att försöka hålla inom ramarna, de stroa flygbolagen tillåter större handbagare och de mindre som Skyways, Gotlandsflyg mm tillåter endast mindre och lättare handbagage men det har aldrig varit ett problem med mitt handbagage, det enda dom klagat över är vikten på incheckat bagage. När vi reste hem från förra Röda Havet resan så sade personalen på Skyways, Arlanda att "det är faktiskt människor som skall hantera dessa väskor"....
/Anders
 

Bilagor

  • IMG_8277.jpg
    IMG_8277.jpg
    25.7 KB · Visningar: 667
Det är svårt med fotoutrustningen.
När jag flög till röda havet i julas med Thomas Cook från Köpenhamn, vägde de både handbagage och incheckat. handbagaget fick inte väga ett gram över tillåtna 5 kg. Vi var tvugna att packa om på golvet vid incheckningsdisken.
Hemfrån Hurada var det dock inga som helst problem. De vägde varken handbagae eller incheckat.
/Erik
 
Hej på er!
Ni som är ute och flyger mycket med er UV-foto-utrustning; hur löser ni transporten? Checkar ni in en Pelican med alla prylarna i? Delar ni upp så vissa saker ligger i handbagaget? Special-bagage? Trycker ner allt i handbagage och går visslande igenom kontrollen?

Jag ska ju ta mig ner till Röda Havet i sommar med min "baby" så tips mottages tacksamt.


Jag har alltid med en makroutrustning som handbagage: Ikelitehus, 100 ef, port, en blixt med sladd och arm samt nödvändigt krafs (laddare, o-ringar, lite reservdelar osv). Kameran med makro har jag i en fotoväska (man brukar få ha med en mindre fotoväska förutom handbagaget, och eftersom den jag har med är mindre än mina andra kameraväskor tycker jag den borde klassas som mindre!). Då kan man fota när man kommer fram även om allt checkat bagage skulle försvinna på vägen. Domporten, avståndsringar och blixt nummer två samt övrig utrustning checkas in.

Och sedan går man visslande genom kontrollen!

mvh

Bent C.
 
Som redan påpekats, får man ta med en kameraväska (listas i flygbolagens regler tillsammans med paraply, lektyr mm) utöver handbagaget. Kameran, objektiven, laddaren, sladdar, minneskort mm går i kameraväskan. Handbagaget, som består av en kabinväska (godkänd storlek) med hjul och extra skummgummi köpt på Clas Ohlson, rymmer blixtarna, armar, en fokuseringslampa och en TTL converter. Återstår uv-huset och portar, som får gå i det incheckade bagaget (hård väska med hjul), väl inslagna i handdukar och våtdräkten. Dykutrustning (förutom våtdräkten, masken och dykdatorn) hyrs på plats (bokas i förväg, kostar 100-150 kr om dagen).
 
Hej på er!
Ni som är ute och flyger mycket med er UV-foto-utrustning; hur löser ni transporten? Checkar ni in en Pelican med alla prylarna i? Delar ni upp så vissa saker ligger i handbagaget? Special-bagage? Trycker ner allt i handbagage och går visslande igenom kontrollen?

Jag ska ju ta mig ner till Röda Havet i sommar med min "baby" så tips mottages tacksamt.

Min erfarenhet, när det gäller handbagage, är att ju rejälare väska desto större chans att de vill väga den vid incheckning. En rygsäck, sålänge den håller måtten, går nästan alltid igenom.
Jag packar så mycket jag kan i en ryggsäck. Sist vill jag minnas att kamera, uvhus och dome hamnade i handbagage. Blixtar, sladdar, armar och TTL-converter i incheckad resväska.
Kanske är jag lite feg men jag har vid ett tillfälle tvingats lämna makroport och lins hemma då de fick för sig att väga mitt handbagage. Vägde drygt 8kg men helt omöjligt att få med. 5kg, inte ett gram mer. Då var det charter, har aldrig haft problem med reguljärflyg.

// Tobbe
 
ANNONS