Annons

Flyger sländor baklänges ...

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
... eller varför blir bildnumrering inte kronologisk?

Tog följande bilder i serietagning med en Nikon D300s. Den översta bilden fick filnamnet xxx_6050.nef kl. 14:04:15 och den undre xxx6051.nef kl. 14:04:16.

Varför blir det så här?

Bilagor

• OLA_6050.jpg
    OLA_6050.jpg
    52 KB · Visningar: 744
  • OLA_6051.jpg
    OLA_6051.jpg
    45.6 KB · Visningar: 737
Nja, nu är jag inte med på vad du menar. Visst är de väl i kronologisk ordning om nu den översta bilden togs först. Detta oavsett i vilken riktning insekten flyger.....eller?
JB

Oklart vad du menar. Jag antar att du menar att eftersom sländan har rört sig bakåt så måste bilderna ha numrerats i fel ordning?

Sländan kan ha gjort en rörelse baklänges, alternativt så har det helt enkelt kommit en liten vidpust.

Hmm, okej, var tydligen inte klart nog formulerat. Försöker igen ;)

De två bilder som jag lade upp i första inlägget visar en slända som enligt EXIF rör sig baklänges. Serien består av ytterligare en bild som är kanske 1 meter ytterligare "bakåt", dvs i sländans rumpriktning.

Sträckan "baklängesflygning" är sålunda lite drygt en meter och vi satt i lä i en trädgård utan noterbar vind.

Jag minns bara att jag försökte hitta sländan med kamerans fokus, men att jag inte riktigt hann med själv. Uppenbarligen var kameran bättre än mitt öga när det gällde att sätta fokus ;) Med detta vill jag säga att jag inte såg vid tillfället att sländan flög bakåt eller framåt.

Min fråga gällde om det kan vara så att sländor flyger baklänges på det här viset, ELLER om det kan vara så att kameran inte sparar ned bilderna i korrekt kronologisk ordning, kanske tömmer cachen i omvänd ordning eller nåt.

Trollsländor är några av de mest avancerade flygare som finns, dom kan flyga både baklänges och sidledes, och hovra som en helikopter.

Men det finns ju andra förklaringar som nämnts ovan också.

Luftens akrobater

Vetenskapen har i decennier beundrat/häpnadsförts av dessa "helikoptrar" .
Sländor kan flyga i vilken riktning som helst, med samma fart.
Det som gör detta möjligt ,tror dom (vetenskapsmännen) är dess fyra vingar som är parmonterade.
Om det nu har inverkan på just dina bilder vill jag inte uttala mej om.
Dom är iaf häpnadsväckande både färg å flyg mässigt!

ThomasR

Den enklaste förklaringen är dock att du troligen rört kameran så att denna effekt uppstått. Du sa själv att du "letade" i sökaren men fann ingenting vilket dock kameran gjorde. Hade du haft kameran på stativ hade du förmodligen fått en mer "riktig" effekt.
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto