Annons

Flytande metall typ Terminator

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hej.. jag håller på med att försöka få en bild på en kompis att bli som flytande metall typ som på Terminator filmerna,,,

Men får inte till det, jag har sökt efter guider, men hittar inte vad jag söker.

Finns det någon guide?

Sen skulle det vara en bonus om man kan göra samma sak fast som transparent vätska.

Tack på förhand

//Peter

Testa att söka på "Melting wax" har sett något sådant förr. Ser ju likadant ut, bara annan färg :).

Eller Melting metal.

Det är nog lättare att göra med ett 3D-program än med PS. Fast det innebär för ditt exempel du behöver lära dig att modellera en människokropp. Inte lätt alls m a o.

Anledningen till att det är svårt (omöjligt?) i PS är att du vill att ytan på föremålet ska reflektera en omgivning. Du måste alltså dels ge information om hur ytan ser ut (hur den böjs, har gropar och utskjutande delar) hur dess yta interaggerar med omgivningen (i det här fallet reflekterar nästan 100%) och hur omgivningen ser ut (där kan du "fuska" och använda ett foto som reflection map till materialet du tilldelat människokroppsmodellen eller modellera en hel miljö framför objektet att reflektera.) I ett 2D-program som PS har jag mycket svårt att föreställamig hur man ska kunna ge objektet de egenskaper du söker.

Testa att göra det manuellt på en kub (ett mycket enkelt föremål) så inser du hur komplext programmet måste vara för att kunna räkna ut hur en oregelbundet formad reflekterande yta ska se ut.

tack för svaren,, jag får testa lite och få det att bli hyfsat, men som sagt, det är nog ett 3dprogram som behövs för att det skall bli riktigt bra.

/Peter

För att få den "flytande" effekten kan du prova "liquify" (på sv "gör flytande") i PS. Innan du använder den effekten måste texturen läggas på. Det kan du göra med t.ex. filtret "Chrome".

Roligt projekt! ska testa det någon gång.

Här är ett snabbt förskök. Den är gjord med Liquify och filtret Plastic Wrap med texturen Chrome.

Bilagor

• terminator.jpg
    terminator.jpg
    96.5 KB · Visningar: 371
ja, så är rätt bra.. det svåra är att få till det så man ser vem det är.. jag har försökt med filtren."Relief" "hitta konturer" mm innan ...

ANNONS
Götaplatsens Foto