Annons

Flytta filer i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Hej

Använder Lightroom 1.3 Pga ständig platsbrist tvingas jag ibland flytta bilder till en annan disk. Jag har organiserat mina bilder i ett träd med en mapp för varje tagningstillfälle och varje år har en egen mapp.

Hur gör jag om jag vill flytta tex 2006 år bilder till en annan disk? Lightroom måste få veta att bilderna flyttats. Försökte med export as catalog men fick inte till det.

Dessa trådar berör ämnet, men talar inte om hur
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=85254&highlight=lightroom

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=85119&highlight=lightroom

Mycket tacksam för hjälp hur ni gör,

Lotta

Hej

I min värld är det bara du flyttar filerna fysiskt om nu trädet, eller delar därav, behålls, sen pekar du ut det nya stället och låter LR upptäcka vart de är.

Det gör du i filhanterare i LR.

Filhanteraren i LR medger ju även att du flyttar med den, men det har jag inte provat.

Roine

Jag flyttade upp ett gäng bildmappar ett steg i mapphierarkin för ett tag sedan och när jag skulle se till så att Lightroom hittade dem så fick jag en hel del manuellt jobb. Fick importera varje mapp manuellt vilket jag tycker är väldigt konstigt att man ska behöva. Förmodligen gjorde jag fel men jag kunde inte för mitt liv hitta någon instruktion eller funktion någonstans om hur jag skulle göra för att lösa det hela med automatik. Tycker inte att synkronisera mappar är en tillräckligt smidig lösning.

Som sagt gjorde jag säkert fel och även jag är väldans intresserad av att få reda på en smidig lösning. Annars vågar man ju inte flytta bilder fler gånger.

hej
om du har flyttt den utanför lr:
1. Välj Library
2. I valet folders blir ju några röda nu, filerna saknas
3. Högerklicka på en röd sådan o välj locate folder

Funkar inte det?

Roine

Har för mig att det inte fungerade på just dessa mapparna men som sagt jag gjorde nog något fel inledningsvis vilket skapade mig en massa extra arbete.

Det sätt som du beskriver ska alltså fungera för samtliga undermappar? I mitt fall hade jag flyttat från mapp-underhuvudmapp-undermappar så att jag istället hade mapp-undermappar som mappstruktur. Av någon anledning hittade inte Lightroom undermapparna vid locate.

roinek skrev:

Filhanteraren i LR medger ju även att du flyttar med den, men det har jag inte provat.

Jag har inte lyckats med detta. Hur gör man?

Jag kan skapa en ny mapp inne i befintliga mappar men lyckas inte flytta filer till den.

Mvh
Anders

roinek skrev:
hej
om du har flyttt den utanför lr:
1. Välj Library
2. I valet folders blir ju några röda nu, filerna saknas
3. Högerklicka på en röd sådan o välj locate folder

Funkar inte det?

Roine

Det är så jag gör också. Testade just nu:

Jag har en mapp som heter C:\Anders\Bilder\Tester\NyMapp
och i den ligger den en bild

I LR har jag mappen Tester och under den NyMapp.

Stänger LR.

I Windows utforskaren flyttar jag nu mappen NyMapp till F: (som är en annan HD i min dator) så att jag där får F:\NyMapp

Startar LR och då blir mappen NyMapp rödmarkerad och jag högerklickar och väljer Locate Missing Folder och bläddrar fram till F:\NyMapp och bekräftar. Funkar klockrent.

Alltså, flytta med Windows utforskaren och låt LR lokaliser den nya positionen.

Mvh
Anders

Tack för hjälpen! Flytta var lösningen.

Jag har nu testat lite i LR. Flyttade bilder från ett år till en annan hårddisk. Prövade att flytta både i LR och i utforskaren (då angav jag bara sökvägen till årtalsmappen en gång så ordande under liggande länkar sig också).

Jag har nu läst in 15 000 bilder till LR och det finns mycket mer. Gillar LR riktigt bra. Köpte Kelbys bok och har lärt mig lite fler tips.

Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto