Annons

Frågan är: Kan jag använda LR UTAN att vara internetansluten (när jag framkallar RAW filer)???

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det du vill ha och som motsvarar Lightroom 6.14 är
Creative Cloud Photography Plan (20GB)
120,00 SEK/mån

Visa bilaga 164261


Du hittar till testversionen här:

Nu fattade nog inte jag riktigt. Är inte det här den vanliga prenumerationslösningen som TS säger sig inte vilja ha? 120 SEK i månaden är väl en prenumeration.

Att betala 1440:- per år för något skulle "motsvara LR 6.14" låter ju inte som särdeles smart 2022 om det nu är det detta erbjudande innebär, vilket väl knappast kan vara vad det innebär. Om man ändå prenumererar så undrar jag vad det skulle vara för bra med att inte utnyttja systemet fullt ut. Låter mest som någon form av självskadebeteende. Det har ju hänt mycket sedan version 6 släpptes antar jag.
 
Senast ändrad:

thommya

Aktiv medlem
Nu fattade nog inte jag riktigt. Är inte det här den vanliga prenumerationslösningen som TS säger sig inte vilja ha? 120 SEK i månaden är väl en prenumeration.

Att betala 1440:- per år för något skulle "motsvara LR 6.14" låter ju inte som särdeles smart 2022 om det nu är det detta erbjudande innebär, vilket väl knappast kan vara vad det innebär. Om man ändå prenumererar så undrar jag vad det skulle vara för bra med att inte utnyttja systemet fullt ut. Låter mest som någon form av självskadebeteende. Det har ju hänt mycket sedan version 6 släpptes antar jag.
TS ville testa Lightroom fast det tog emot med prenumerationsmodellen. Och med kravet att han inte ville vara uppkopplad hela tiden och att bilderna inte låg i molnet.
Och med "motsvara LR 6.14" menar jag att det är samma produkt/program fast i nyare tappning, vilket var vad TS var ute efter eftersom han inte vill lära sig ett annat program. Men det är alltså Lightroom Classic 11.2 han får när han börjar prenumerera och den är sju resor bättre än LR 6.14.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Svar till Sten-Åke S., Erik S. och speciellt till Tommy A., som fick mig att ladda ner LRC och PS.
Vill förtydliga lite:

Motståndare till Prenumeration = JA, men att i min ålder lära om till en ny RAW framkallare väger tyngre. Försökte med Capture 1, men som sagt tidigare – ”vi blev inte kompisar” Trodde dessutom att man bara kunde använda LRC via molnet. När jag fick svaret av Tommy A. att det inte var så.
JA då blev det en årsprenumeration. Dessutom ficka jag ju med PS. istället för den 13-14 år gamla ”gratis skivan” jag fick från jobbet. Detta var anledningen till att jag föll till föga!

Tyckte tidigare att det var stora förändringar till det bättre från LR3 till LR4 och från LR4 till LR5 och LR6. Tror säkert att ”nya LRC har utvecklats”.

Betr. min 10 år gamla dator (PC som inte går att uppdatera till Windows 11)
Vid start av PS visades det 3 röda X. OpenCL och DriektX är inte tillgängligt och det finns inte tillräckligt med VRAM: (0 MB av 1500 MB krävs. Grön bock för: OpenGL är tillgängligt.

Jag fortsätter nog med den gamla PC´n lite till då den fungerar tillfredställande med PS – ännu!! Tittade lite på Netonnet – skall man välja ”gamingdator” eller ??? Gissar att en ”gamingdator” har bra grafik kort. Välja Intel core i5 eller i7. med 16GB RAM. (Intel Core i9 går bort då jag hittade en för 24.900 kr!!) 16 GB RAM räcker väl – eller?

SSD startdisk = JA. 250 GB räcker (utnyttjar endast 75 GB idag) eller tar Windows 11 så mycket mer plats att jag skall gå upp till 512GB??
+ att kabinettet måste ha plats för mina nuvarande 2 extra hårddiskar (3 TB resp. 8 TB) med foton från 1999 fram till idag – och några år framåt.

Skall inte byta dator de närmaste dagarna men vore bra att få info om vad som krävs av en PC framöver med PS och LRC.

Håhå.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nej du står inte helt utan program när du slutar att betala.
Du kan fortfarande importera o exportera.
Framkallamodulen är stängd för utnyttjande.
Innebär det att de justeringar som tidigare gjorts i framkallningsmodulen inte syns längre efter att en prenumeration avslutats? Eller ligger de kvar men kan inte kompletteras med nya justeringar inför en ny export?
 

thommya

Aktiv medlem
Innebär det att de justeringar som tidigare gjorts i framkallningsmodulen inte syns längre efter att en prenumeration avslutats? Eller ligger de kvar men kan inte kompletteras med nya justeringar inför en ny export?
De syns och är kvar. Framkallamodulen funkar inte alls men man kan fortsatt göra grundläggande justeringar med funktionerna i biblioteksmodulen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
TS ville testa Lightroom fast det tog emot med prenumerationsmodellen. Och med kravet att han inte ville vara uppkopplad hela tiden och att bilderna inte låg i molnet.
Och med "motsvara LR 6.14" menar jag att det är samma produkt/program fast i nyare tappning, vilket var vad TS var ute efter eftersom han inte vill lära sig ett annat program. Men det är alltså Lightroom Classic 11.2 han får när han börjar prenumerera och den är sju resor bättre än LR 6.14.
Ja annars hade det väl varit rätt konstigt. Men man måste alltså köra ett Classic 12.2 för att kunna sköta allt utom molnet? Jag är bara nyfiken på hur de löst det och varför.

När de startade prenumerationsmodellen tyckte jag de behandlade oss som inte ville prenumerera rätt illa. Hela tiden försökte de på olika sätt fösa in oss i prenumerationsmodellen och den gamla 6.14 setup-filen gömde de undan så den knappt gick att hitta utan hjälp från andra i samma situation.

Det är ju inte bara Adobe som vill införa en evig ström av pengar från användarna till de egna bolagen. Jag kör ju exv. EaseUS ToDo backup och den kunde jag köpa loss för evigt men evig support för ca 400 spänn men vill man ha molntjänsten så måste man prenumerera. Det vill inte jag för jag vill inte alls vara beroende av att behöva köra en trött Restore från en seg molntjänst från någon server i Kina (om jag inte minns fel). Jag körde en trial men avslutade för det höll inte alls måttet för min del.

Kör hellre med ett par 8 TB-WD diskar jag har kontroll över som jag själv vill. Ingen komprimering eller kryptering så att jag direkt kan gå in och kopiera ut det jag själv vill och återställa vid behov med minsta möjliga strul. "Keep it simple" brukar vara det som vinner i längden. Annars blir det inte ens gjort och det brukar ha ett pris för eller senare.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Svar till Sten-Åke S., Erik S. och speciellt till Tommy A., som fick mig att ladda ner LRC och PS.
Vill förtydliga lite:

Motståndare till Prenumeration = JA, men att i min ålder lära om till en ny RAW framkallare väger tyngre. Försökte med Capture 1, men som sagt tidigare – ”vi blev inte kompisar” Trodde dessutom att man bara kunde använda LRC via molnet. När jag fick svaret av Tommy A. att det inte var så.
JA då blev det en årsprenumeration. Dessutom ficka jag ju med PS. istället för den 13-14 år gamla ”gratis skivan” jag fick från jobbet. Detta var anledningen till att jag föll till föga!

Tyckte tidigare att det var stora förändringar till det bättre från LR3 till LR4 och från LR4 till LR5 och LR6. Tror säkert att ”nya LRC har utvecklats”.

Betr. min 10 år gamla dator (PC som inte går att uppdatera till Windows 11)
Vid start av PS visades det 3 röda X. OpenCL och DriektX är inte tillgängligt och det finns inte tillräckligt med VRAM: (0 MB av 1500 MB krävs. Grön bock för: OpenGL är tillgängligt.

Jag fortsätter nog med den gamla PC´n lite till då den fungerar tillfredställande med PS – ännu!! Tittade lite på Netonnet – skall man välja ”gamingdator” eller ??? Gissar att en ”gamingdator” har bra grafik kort. Välja Intel core i5 eller i7. med 16GB RAM. (Intel Core i9 går bort då jag hittade en för 24.900 kr!!) 16 GB RAM räcker väl – eller?

SSD startdisk = JA. 250 GB räcker (utnyttjar endast 75 GB idag) eller tar Windows 11 så mycket mer plats att jag skall gå upp till 512GB??
+ att kabinettet måste ha plats för mina nuvarande 2 extra hårddiskar (3 TB resp. 8 TB) med foton från 1999 fram till idag – och några år framåt.

Skall inte byta dator de närmaste dagarna men vore bra att få info om vad som krävs av en PC framöver med PS och LRC.

Håhå.
Låter väldigt förnuftigt. Capture One passar verkligen inte alla även om det i många stycken är det mest avancerade som finns idag. En del blir dock rätt överväldigade av "tröskeln" första gångerna, då den ligger en bra bit högre än den som länge funnits i Lightroom. Det är ju den smart lagda tröskeln i Lightroom som verkligen gjort programmet så spritt och uppskattat av många.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Betr. min 10 år gamla dator (PC som inte går att uppdatera till Windows 11)
Vid start av PS visades det 3 röda X. OpenCL och DriektX är inte tillgängligt och det finns inte tillräckligt med VRAM: (0 MB av 1500 MB krävs. Grön bock för: OpenGL är tillgängligt.
Jag får oxå det meddelandet men PS funkar med den senaste uppdateringen.
Jag har iallafall inte stött på alltför mycket patrull.

Jag föreslår att du startar en ny tråd för datorköp.
Jag anser inte att 250GB räcker som C-disk. Och att man skall välja M2 som är snabbare.

JAG kommer välja minst 24GB och troligtvis 32GB, pga video.

Men jag är ingen stjärna på datorer o dyra som fasen är de. Men det var film också förr.
För ett par år sedan havererade moderkortet från 2011.
Kunde köpa ett moderkort, CPU och minnen för 1000 spänn begagnat.
Har funkat till PS version 22,sen började det strula.
Jag tror att det hänger ihop med den där förbaskade M1 som Apple lanserade.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Väcker liv i denna tråd igen från mars 2022 - då det nu handlar om ny fråga om PS.
Tack för alla svar och förtydligande tidigare i denna tråd - har varit till stor hjälp.

LRC fungerar till belåtenhet och ingen direkt ”tröskel” att komma i gång med.

PS däremot tog lite tid att bli bekant med då jag har haft PS version 8.1 som jag fick i ”pensionsgåva” när jag gick i pension 2009 – men inte fick uppdatera till nyare versioner. Har en ganska gammal dator och fick följande från PS:

Öppnade PS och där visades 3 röda x.
OpenCL och DriektX är inte tillgängligt
Det finns inte tillräckligt med VRAM: (0 MB av 1500 MB krävs.
Grön bock för: OpenGL är tillgängligt.


(Detta är besvarat tidigare).
---------------------------------------------------
Nu till frågan:

Häromdagen (efter en uppdatering fick jag – och får varje gång jag ”drar in/öppnar” en bild i PS, följande från PS i den mapp som filen öppnas i.

Gude-2023-02-03 - Anteckninga
16:56:09:727 [ALWAYS] GUDE Logging Started
16:56:09:727 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
16:56:09:727 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
16:56:09:727 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure

16:56:09:728 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (2,2,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 0, timeout 86400
16:56:09:728 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude
16:56:23:549 [WARN] Ignoring attempt to reinit logging to \gude at level 4 retaining 3 days of logs
16:56:23:550 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
16:56:23:550 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
16:56:23:550 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure
16:56:23:550 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (4,4,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 1, timeout 86400
16:56:23:550 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude


Är inte kapabel att tyda detta.
Men beror det på datorns ålder och bristande prestanda??

- Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz RAM 12,0 GB. Det går inte att installera Windows 11 !!!!

Inte direkt läge att köpa ny dator just nu - bara intresserad av ovanstående
fel meddelande. Vad är det jag går miste/eller inte kan göra när bilden bearbetas???????

Allt jag gör i PS med bilden blir som jag önskar – så inget problem vad jag kan se.
PS. Snart dags att betala ny helårsprenumeration till Adobe – och det gör jag!!

håhå
 

thommya

Aktiv medlem
Väcker liv i denna tråd igen från mars 2022 - då det nu handlar om ny fråga om PS.
Tack för alla svar och förtydligande tidigare i denna tråd - har varit till stor hjälp.

LRC fungerar till belåtenhet och ingen direkt ”tröskel” att komma i gång med.

PS däremot tog lite tid att bli bekant med då jag har haft PS version 8.1 som jag fick i ”pensionsgåva” när jag gick i pension 2009 – men inte fick uppdatera till nyare versioner. Har en ganska gammal dator och fick följande från PS:

Öppnade PS och där visades 3 röda x.
OpenCL och DriektX är inte tillgängligt
Det finns inte tillräckligt med VRAM: (0 MB av 1500 MB krävs.
Grön bock för: OpenGL är tillgängligt.


(Detta är besvarat tidigare).
---------------------------------------------------
Nu till frågan:

Häromdagen (efter en uppdatering fick jag – och får varje gång jag ”drar in/öppnar” en bild i PS, följande från PS i den mapp som filen öppnas i.

Gude-2023-02-03 - Anteckninga
16:56:09:727 [ALWAYS] GUDE Logging Started
16:56:09:727 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
16:56:09:727 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
16:56:09:727 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure

16:56:09:728 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (2,2,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 0, timeout 86400
16:56:09:728 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude
16:56:23:549 [WARN] Ignoring attempt to reinit logging to \gude at level 4 retaining 3 days of logs
16:56:23:550 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
16:56:23:550 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
16:56:23:550 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure
16:56:23:550 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (4,4,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 1, timeout 86400
16:56:23:550 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude


Är inte kapabel att tyda detta.
Men beror det på datorns ålder och bristande prestanda??

- Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz 3.40 GHz RAM 12,0 GB. Det går inte att installera Windows 11 !!!!

Inte direkt läge att köpa ny dator just nu - bara intresserad av ovanstående
fel meddelande. Vad är det jag går miste/eller inte kan göra när bilden bearbetas???????

Allt jag gör i PS med bilden blir som jag önskar – så inget problem vad jag kan se.
PS. Snart dags att betala ny helårsprenumeration till Adobe – och det gör jag!!

håhå
Har du uppdaterat till senaste PS version?
Detta har tydligen varit en bugg i tidigare versioner av PS.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
PS uppdaterades för 2 dagar sedan – ansluter ”foto-datorn” minst 1 gång i veckan till internet.

Adobe Photoshop-version: 24.1.1 20230112.r.238 4bbfa7a x64
Antal starter: 321
Operativsystem: Windows 10 64 bitar
Version: 10 10.0.19045.2364
 

thommya

Aktiv medlem
Testa att stoppa nyttjandet av GPU:n genom att stänga av i inställningar enligt nedan - bocka ur "Use Graphics Processor".
Berätta om PS fortsätter skapa dessa "Gude-loggar" efter omstart.

1675530318358.png
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack för svar:
Testa att stoppa nyttjandet av GPU:n genom att stänga av i inställningar enligt nedan - bocka ur "Use Graphics Processor".

Men det går inte att bocka av user graphics processor – den är grå markerad. Fler förslag???

Går inteatt bocka av.jpg

Det är inget ”stort problem” – men störande. Kommer inte att uppdatera med bättre grafik kort då datorn är ganska gammal.
 

thommya

Aktiv medlem
Är GPU:n unknown så kan det vara så att den inte stödjs av PS -versionen du har.
Som nästa förslag skulle jag kolla så att du har den senaste drivrutinen för ditt grafikkort.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Tack för svar:

Är GPU:n unknown så kan det vara så att den inte stödjs av PS -versionen du har.
Som nästa förslag skulle jag kolla så att du har den senaste drivrutinen för ditt grafikkort.


Har grafikkortet NVIDIA GeForce GTX560 Ti

Sökte idag + laddade ned + installeradeDriver Version: 10.18.13.5362 Release Date: 2015-07-22 File Size: 281.27M Supported OS: Windows 10 64 bit. Efter nedladdning har datorn starts om 3 gånger. Öppnade en bild och fick direkt filen gude-2023-02-07 med följande text:
14:02:29:871 [ALWAYS] GUDE Logging Started
14:02:29:871 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
14:02:29:871 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
14:02:29:871 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure
14:02:29:871 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (2,2,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 0, timeout 86400
14:02:29:871 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude
14:02:31:666 [WARN] Ignoring attempt to reinit logging to \gude at level 4 retaining 3 days of logs
14:02:31:680 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
14:02:31:680 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
14:02:31:680 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure
14:02:31:680 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (4,4,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 1, timeout 86400
14:02:31:680 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude

Slut satsen är väl att datorn eller i varje fall grafikkortet är föråldrade – får väl leva med detta och radera filen efter varje gång jag öppnat PS.
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Fortsätter här med ännu en fråga: (Är mycket nöjd med PS och LRC prenumerationen – nyligen förlängd prenumeration för 2024)

Behöver hjälp med Photoshop. (Prenumeration LRC - PS)

När jag öppnar 5-10 bilder i PS vill jag att de skall öppnas som ”flyt i all fönster” och inte efter varandra som det görs nu.

Måste då varje gång jag öppnar flera bilder klicka på ”Fönster / Ordna / Scrolla ner till / flyt i alla fönster” = Tröttsamt när det kanske blir 10-25 gånger vid redigeringar.

Har letat i ”Arkiv/Automatisera” och ”Arkiv/Skript” ingen hjälp! Även under ”Redigera/Förinställningar/Förinställningshantearen”.

Har på en (gaaammmal) dator med en PS version från 2008 – DÄR öppnas alla bilder direkt som flyt i alla fönster.

Hur göra????
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Tack för svar:

Är GPU:n unknown så kan det vara så att den inte stödjs av PS -versionen du har.
Som nästa förslag skulle jag kolla så att du har den senaste drivrutinen för ditt grafikkort.


Har grafikkortet NVIDIA GeForce GTX560 Ti

Sökte idag + laddade ned + installeradeDriver Version: 10.18.13.5362 Release Date: 2015-07-22 File Size: 281.27M Supported OS: Windows 10 64 bit. Efter nedladdning har datorn starts om 3 gånger. Öppnade en bild och fick direkt filen gude-2023-02-07 med följande text:
14:02:29:871 [ALWAYS] GUDE Logging Started
14:02:29:871 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
14:02:29:871 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
14:02:29:871 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure
14:02:29:871 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (2,2,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 0, timeout 86400
14:02:29:871 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude
14:02:31:666 [WARN] Ignoring attempt to reinit logging to \gude at level 4 retaining 3 days of logs
14:02:31:680 [INFO] SqliteResumeCache::SqliteResumeCache basedirectory is null/empty
14:02:31:680 [ERROR] SqliteResumeCache::CreateSqliteResumeCache creating resume cache pointer failure
14:02:31:680 [ERROR] Initialize resume cache pointer failure
14:02:31:680 [INFO] gude policy POLICY_USER limit (4,4,1) chunk 2097152, chunking (UL 0 DL 1), resXfer 1, adapt 0, NSURL 1, timeout 86400
14:02:31:680 [INFO] Initialized -- gude-lib version: v0.12.1 app: gude

Slut satsen är väl att datorn eller i varje fall grafikkortet är föråldrade – får väl leva med detta och radera filen efter varje gång jag öppnat PS.
Hur får du detta till att grafikkortet inte stöds? Det är databasen som har problem.
 
ANNONS