Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

focus trap med mf objektiv på 20d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fokus...

Hänvisar till tidigare inlägg där det sades att trapfokus eller fokusindikering inte fungerar med MF linser pga den uteblivna elekriska kontakten. Dock så sitter AF systemet i huset (utom motorn som inte behövs enligt frågeställning) så hårdvarumässigt ser jag inga problem med att få det att fungera. Någon som eventuellt vet något "tjuvtrick" med att kortsluta kontakter för att lura huset att en EOS lins i MF läge sitter på?
/Niklas

[Edit] Björn var snabbare:)

bEPH skrev:
Objektivet har väl ingen aning om objektet ligger i fokus eller inte?(dock så kan det nog avge vilket avstånd fokus ligger för närvarande på)
Det är ju kameran som känner av om hur fas/kontrastskillnaderna är på ljuset med fokussensorerna i kameran?

Nja, men är det inte just avståndet som är viktigt när det gäller den funktionen? Objektivet talar om för kameran när avståndet är det "rätta" för den valda fokuspunkten. Eller, nä jag vet inte. Det kanske borde fungera ändå?!

Perfekt! just vad denna tråd efterfrågade, installera chipet och kameran kan ge fokusindikation samt fungera med fokus trap. Sedan är frågan om det är värt 5-600 kr då jag själv använder MF gluggar uteslutande tills jag får råd med fina AF...
/Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto