Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fokus, förklaring
- Trådstartare Simsim
- Start datum
Newnoise
Aktiv medlem
Hej. Ursäktar mina amatör frågor.
Har En Nikon d800 och där har jag flera focus läge där jag önskar en enkel förklaring till.
1.AF-S
2.AF-C
3.AF-C 3D
Tack för hand
Hej.
Har du ingen manual till kameran? Skaffen i sådant fall. Finns massor nyttigt i den.
När du trycker ner avtryckaren halvägs:
Af-s står för servo-af, kameran fokuserar en gång.
Af-c är kontinuerlig fokus, kameran fokuserar hela tiden.
3d fokus försöker följa och förutse vart motivet rör sig.
pdahlen
Aktiv medlem
AF-S brukar man ha till stillastående motiv då du låser fokus, bra tex om du vill låsa och sedan fokusera om. Jag använder denna med 1 punkt
AF-C till rörliga då kameran fokuserar hela tiden och kan följa tex en fågel. Jag använder denna med dynamiska punkter runt mitten
3D har ytterliga stöd att låsa på ett motiv och sedan föja detta
AF-C till rörliga då kameran fokuserar hela tiden och kan följa tex en fågel. Jag använder denna med dynamiska punkter runt mitten
3D har ytterliga stöd att låsa på ett motiv och sedan föja detta
iSolen.se
Guest
Hej.
Har du ingen manual till kameran? Skaffen i sådant fall. Finns massor nyttigt i den.
AF-S - S står väl för single?
Det är aldrig bra utom då både kameran och motiv är helt stilla.
AF-C kameran fokuserar kontinuerligt så länge avtryckaren hålls nere halvt, helt eller AF-ON trycks.
Men varför inte läsa manualen...
Simsim
Medlem
Hej.
Grymt bra lätt förklarad.
Att jag inte läser manualen är bara för att jag blir skrämd varje gång jag ser tjocka manualen som ligger i kartongen.
Att jag inte läser manualen är bara för att jag blir skrämd varje gång jag ser tjocka manualen som ligger i kartongen.
Den kan se lite hotfull ut, men är i hög grad snäll och hjälpsam
Keld
Aktiv medlem
Här är en snabbgenomgång om Nikons autofokus:
[http://arleklint.wordpress.com/2011/05/10/tank-pa-hur-du-staller-in-af-autofokus-pa-din-nikonkamera/
[http://arleklint.wordpress.com/2011/05/10/tank-pa-hur-du-staller-in-af-autofokus-pa-din-nikonkamera/
kunert
Aktiv medlem
Här är en snabbgenomgång om Nikons autofokus:
Eller titta i din manual, har du ingen finns den på nikons hemsida ladda ner pdf på D800 , titta sen på sidan 91 och framåt!
BeriJan
Aktiv medlem
Du behöver ju inte läsa hela manualen men du kan ju använda den som en uppslagsbok. T ex som nu när du funderar på de olika AF lägena. Slå upp det i manualen, det borde vara lika enkelt att läsa svaret där som på här, dessutom snabbare då du slipper formulera en fråga först.
Ett tips är att leta rätt på manualen på nätet och använd den för att söka efter det du funderar på.
Jag tror de flesta av oss här på FS gärna hjälper till och svarar på frågor men ser gärna att man först försöker lite själv genom att t ex kika i manualen.
Trevlig midsommar.
alf109
Aktiv medlem
AF-S - S står väl för single?
Det är aldrig bra utom då både kameran och motiv är helt stilla.
AF-C kameran fokuserar kontinuerligt så länge avtryckaren hålls nere halvt, helt eller AF-ON trycks.
Men varför inte läsa manualen...
Du är väl snabb med svepande generaliseringar här tycker jag.
Personligen föredrar jag i stort sett alltid AF-S då det funkar bättre för mig att fokusera och sedan komponera om bilden, alternativt fokusera på ett bestämt avstånd och vänta in bilden. Jag skulle tro att det finns ganska många som i stort sett bara använder den centrala fokuspunkten och gör på det sättet. Med andra ord, det som funkar är det som man tycker är smidigast för en själv och det är subjektivt. Och ja jag vet att man kan använda AF-låsning, men då blir det en knapp till att hålla reda på, är man dessutom van att fokusera manuellt så ligger AF-S närmast det förfarandet.
iSolen.se
Guest
Du är väl snabb med svepande generaliseringar här tycker jag.
Personligen föredrar jag i stort sett alltid AF-S då det funkar bättre för mig att fokusera och sedan komponera om bilden, alternativt fokusera på ett bestämt avstånd och vänta in bilden. Jag skulle tro att det finns ganska många som i stort sett bara använder den centrala fokuspunkten och gör på det sättet. Med andra ord, det som funkar är det som man tycker är smidigast för en själv och det är subjektivt. Och ja jag vet att man kan använda AF-låsning, men då blir det en knapp till att hålla reda på, är man dessutom van att fokusera manuellt så ligger AF-S närmast det förfarandet.
Omkomponering har inget med AF-S, C att göra det går bra oavsett fokusmetod. MEN,
Varför du inte ska omkomponera är
1. att fokusavståndet inte är sfäriskt. Dvs i kanten är fokusavståndet är 150cm medans i mitten 135cm.
2. Kameran kompenserar exponeringen efter fokuspunkten. Så om mitten och kanten har olika ljus får du fel exponering eftersom kameran tror mitten är viktig då du fokuserat där.
En vanlig metod för att göra fokus enklare är att göra som proffsen, stänga av fokus på avtryckaren och istället använda AF-ON knappen om din kamera har en sådan. Då kan man fokurera och ljusmäta etc helt oberoende och du kan släppa avtryckaren för att göra någon inställning utan att kameran fokuserar om.
alf109
Aktiv medlem
Omkomponering har inget med AF-S, C att göra det går bra oavsett fokusmetod. MEN,
Varför du inte ska omkomponera är
1. att fokusavståndet inte är sfäriskt. Dvs i kanten är fokusavståndet är 150cm medans i mitten 135cm.
2. Kameran kompenserar exponeringen efter fokuspunkten. Så om mitten och kanten har olika ljus får du fel exponering eftersom kameran tror mitten är viktig då du fokuserat där.
En vanlig metod för att göra fokus enklare är att göra som proffsen, stänga av fokus på avtryckaren och istället använda AF-ON knappen om din kamera har en sådan. Då kan man fokurera och ljusmäta etc helt oberoende och du kan släppa avtryckaren för att göra någon inställning utan att kameran fokuserar om.
Har du någon sådan där bokstavskombination?
iSolen.se
Guest
Har du någon sådan där bokstavskombination?
Tycker du att jag har fel så säg det.
Det är för övrigt väldigt många som inte känner till 1 och 2 ovan så känn dig inte påhoppad om nu det skulle råka vara så i detta fallet. Jag var själv förbryllad varför omkomponering funkade så dåligt på vissa vidvinklar och stora bländare tills slanten trillade ner.
alf109
Aktiv medlem
Det är ganska elementärt att ett objektiv där inte bildfältskrökningen tar ut det du snackar om kommer att ge olika fokusavstånd i mitt och kant. Däremot är detta ett problem som man ganska sällan upplever i realiteten, åtminstone på de sätt jag plåtat under mina drygt 40 år. Dessutom är det ju så att kameramodeller som inte har variabla fokuspunkter alltid har fokuserats med mitten som utgångspunkt (om man inte fokuserar direkt på mattskivan), och jag har inte hört någon som upplevt detta som ett problem. Undantag finns givetvis som om man plåtar makro eller på korta avstånd med ett tunt skärpedjup. Men att hävda som du gör att det är värdelöst är en smula magstarkt, jag vet inte hur många proffs du känner men jag känner några stycken och alla fokuserar på samma sätt som jag gör.
iSolen.se
Guest
Det är ganska elementärt att ett objektiv där inte bildfältskrökningen tar ut det du snackar om kommer att ge olika fokusavstånd i mitt och kant. Däremot är detta ett problem som man ganska sällan upplever i realiteten, åtminstone på de sätt jag plåtat under mina drygt 40 år. Dessutom är det ju så att kameramodeller som inte har variabla fokuspunkter alltid har fokuserats med mitten som utgångspunkt (om man inte fokuserar direkt på mattskivan), och jag har inte hört någon som upplevt detta som ett problem. Undantag finns givetvis som om man plåtar makro eller på korta avstånd med ett tunt skärpedjup. Men att hävda som du gör att det är värdelöst är en smula magstarkt, jag vet inte hur många proffs du känner men jag känner några stycken och alla fokuserar på samma sätt som jag gör.
Jag fokuserar också med omkomponering men jag vet att när tex 14-24/2.8 eller något någorlunda vidvinkligt med stor öppning, inställt på största bländare blir det lite fel. Ofta. Macro och korta avstånd är precis som du säger två tydliga problemområden.
Det är något som alla känner till och man kan dra till lite manuellt i fokusringen eller flytta kameran lite så man får tillbaka fokus.
Dessutom bör man hålla lite extra koll på exponeringen men jag brukar hellre ta två bilder.
Fotar man med små bländare eller längre brännvidder spelar det mindre roll eller om max skärpa inte är det viktigaste.
AWid
Aktiv medlem
Det förvånar mig lite att ingen kommer in i tråden och säger 3D-fokus då............
Förmodligen för att TS, som äger en av de dyraste och mest avancerade proffskamerorna som går att få tag på, ställt en mycket elementär fråga om skillnaden mellan autofokuslägena enpunkts servo-AF och kontinuerlig servo-AF
iSolen.se
Guest
Förmodligen för att TS, som äger en av de dyraste och mest avancerade proffskamerorna som går att få tag på, ställt en mycket elementär fråga om skillnaden mellan autofokuslägena enpunkts servo-AF och kontinuerlig servo-AF![]()
Då kanske vi slulle låtit bli att prata om de olika lägenas för och nackdelar utan bara svarat det som står i manualen.
En del när de provat 3D säger bara "wow, det här kommer jag alltid att använda."
AWid
Aktiv medlem
Tror du missförstod mitt inlägg. Ironi är svårt i skriftDå kanske vi slulle låtit bli att prata om de olika lägenas för och nackdelar utan bara svarat det som står i manualen.....
iSolen.se
Guest
Tror du missförstod mitt inlägg. Ironi är svårt i skrift![]()
Sarkasm verkar inte heller synas så bra i skrift