Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus i filmskannrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornt

Aktiv medlem
Tjo,

Kommer nog köpa mig en filmskanner och har tittat på Dual Scan IV. Det är dock en sak jag inte förstår; varför behöver man kunna sätta fokuspunkt? Är det inte bara att stoppa i filmremsan och låta den sköta det automagiskt?

Alltså, de säger dels:
"when you want to adjust focusing to a specific part of the film image, you can use Point Focus [dvs manuellt sätta fokus punkt]".

Ok, så om filmen kanske är böjd så kanske man vill sätta fokuspunkt?

Men samtidigt säger de:
"accurate, in-focus scans if your film is slightly curved".

What gives?

När jag skannade film så ställde jag alltid fokus manuellt på det sätt du beskriver (Dual scan II), detta enbart p.g.a att jag tyckte att det kändes säkrare & ofta har lite svårt att lita på automatik.

Vet inte om jag har rätt nu men tror att det blir säkrare om man ställer fokuspunkten på ett kontrastrikt, lättfokuserat område. När skannern får välja så kanske det inte blir lika bra...

Det är alltså fritt valt vilken metod man använder, testa gärna båda metoderna på några bilder & jämför sedan skärpan.

/Larsa

Jo det låter som att jag kommer behöva göra det...
Men alltså, jag förstår inte varför? Avståndet mellan sensor och film är väl alltid detsamma?
Eller har linsen ett skärpedjup som mäts i ångström? =)

bjornt skrev:
Jo det låter som att jag kommer behöva göra det...
Men alltså, jag förstår inte varför? Avståndet mellan sensor och film är väl alltid detsamma?
Eller har linsen ett skärpedjup som mäts i ångström? =)

Detta har jag också funderat över, har tyvärr inget svar.

Flatbäddsskanrar har ju ingen fokusjustering, eller?

Jo, det förstås... Detta bör ju dock gälla när man skannar Dia/neg i en flatbäddsskanner också...

Skall själv köpa en hyfsad sådan & skanna mellanformat i...

Jag vill nog sätta en slant på Larsas motivering.
Eftersom scannerns autufocussystem använder bildens mitt för att avgöra skärpeplanet och det där inte finns tillräcliga kontraster att arbeta med bör man användaa manuell fokusering. Därför börjar jag alltid med att bedömma bildens mitt innan jag bestämmeer fokuseringsmetod

larsaz skrev:
Jo, det förstås... Detta bör ju dock gälla när man skannar Dia/neg i en flatbäddsskanner också
Japp, visst är det så. Men dessvärre har de sällan justerbar fokus. På min Epson 1640 SU Photo ger monterade 6x6-dior god skärpa men sämre i de medföljande hållarna så jag har justerat det med distanser.

Å andra sidan har ju flatbildsscannrar ett fast fokusplan (glasskivans övre yta) som bilden oftast ligger mot. Negativet hänger fritt i luften och avståndet kan variera av olika skäl (som beskrivits ovan).

Skärpedjupsproblematiken är densamma som med förstoringsapparater (för att inte tala om projektorer). För att få bra skärpa får inte objektivet vara nedbländat för mycket, men då blir skärpedjupet litet och filmen måste hållas plan mellan två glasskivor. Om vi vill slippa glasskivorna så böjer sig filmen, för att få tillräckligt skärpedjup måste vi blända ner, vilket obönhörligt leder till sämre skärpa p g a diffraktionen. Det finns inga genvägar här, antingen håller vi filmen plan eller så får vi offra skärpa.

En hygglig tumregel är att om vi vill få bästa möjliga kompromiss mellan diffraktion och oskärpehetscirkel så blir det optimala skärpedjupet omkring 0,1 mm med f/5,6, 0,2 mm med f/8, 0,4 mm med f/11, 0,8 mm med f/16 o s v, oskärpehetscirkeln växer alltså i takt med diffraktionen (observera att det är effektiv bländare med avseende på motivplanet, d v s den avfotograferade filmen, som avses). Detta är det totala skärpedjupet, avvikelsen från perfekt fokus är naturligtvis bara hälften, så att ställa in skärpan i bildens mitt är knappast optimalt med glaslösa hållare. Ett verkligt skräckexempel är om skärpan hos en flatbäddsskanner är perfekt inställd på glasytan och vi använder en 3 mm tjock diaram, filmen hamnar då ca 1,5 mm fel och vi skulle behöva f/30…

Med andra ord är det av mycket vital betydelse att vi får veta vilka objektiv som sitter i skannrarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto