Mårten Lange skrev:
"Kameran är en amerikansk Olympus XA, så avstånden är i fot. Förvirrande, men jag lär väl mig. Kan någon ge mig några tips om fokusering i mörker?"
- Olympus XA, är en helt igenom JAPANSK produkt, att det finns en fot betäckning på avståndsskalan är av en helt annan anledning - den är tillverkad i JAPAN, för den engelsk språkliga delen av världen!
Men det var väl det Du oxå menade.
Den lilla avståndsskalan kan tyvärr inte rymma både meter och fot skala, om siffrorna skall vara normalt synliga, utan förstoringsglas.
Men strunta i avståndsskalan, använd den inbyggda dubbelbilden inom det lilla, lilla området, ja jag vet det är ibland svårt att se om dubbelbilden har blivit enkelbild (=rätt avstånd)!
Allt är litet på XA:an, men med vana ställer Du in skärpan lätt eller gör en uppskattning, dividera fot markeringen med 3, då får Du ungefärligt avstånd i meter!
Den motsvarande minikameran för film 35mm, Minox 35, har ingen som helst skärpeinställning i sökaren, här måste man alltid uppskatta avståndet!
När jag fotograferar i mörker med XA:an, använder jag alltid min pannlampa eller inväntar ett blixtnedslag för bästa belysning!