Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera med mätsökarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Fokusera med mätsökarkamera (genomskinlig dubbelbild) i mörker är svårt. Det fick jag erfara under min nattliga cykeltur igår. Finns det en gatlykta eller ljus i ett fönster så fungerar det, likaså om motivet är på långt håll. Men att fokusera en 35:a i området mellan 0.8 och 4 meter är svårt. Jag kör på f/4, så det finns ju en del skärpedjup, men det är svårt ändå. Kameran är en amerikansk Olympus XA, så avstånden är i fot. Förvirrande, men jag lär väl mig. Kan någon ge mig några tips om fokusering i mörker?

Bra idé. Måste i och för sig bära på mer grejer då, fast en ficklampa behöver inte vara så stor.
Displayen på min mobil ger ju ifrån sig ett ganska stark ljus. Den skulle man kunna ha som fokuseringspunkt... Hmm.

mårten skrev:
Fokusera med mätsökarkamera (genomskinlig dubbelbild) i mörker är svårt. Det fick jag erfara under min nattliga cykeltur igår. Finns det en gatlykta eller ljus i ett fönster så fungerar det, likaså om motivet är på långt håll. Men att fokusera en 35:a i området mellan 0.8 och 4 meter är svårt. Jag kör på f/4, så det finns ju en del skärpedjup, men det är svårt ändå. Kameran är en amerikansk Olympus XA, så avstånden är i fot. Förvirrande, men jag lär väl mig. Kan någon ge mig några tips om fokusering i mörker?
XAns mätsökare är inte precis den bästa som finns heller, har en XA själv och ofta är det rätt svårt att ställa in den bra.

Mårten Lange skrev:

"Kameran är en amerikansk Olympus XA, så avstånden är i fot. Förvirrande, men jag lär väl mig. Kan någon ge mig några tips om fokusering i mörker?"

- Olympus XA, är en helt igenom JAPANSK produkt, att det finns en fot betäckning på avståndsskalan är av en helt annan anledning - den är tillverkad i JAPAN, för den engelsk språkliga delen av världen!
Men det var väl det Du oxå menade.
Den lilla avståndsskalan kan tyvärr inte rymma både meter och fot skala, om siffrorna skall vara normalt synliga, utan förstoringsglas.
Men strunta i avståndsskalan, använd den inbyggda dubbelbilden inom det lilla, lilla området, ja jag vet det är ibland svårt att se om dubbelbilden har blivit enkelbild (=rätt avstånd)!
Allt är litet på XA:an, men med vana ställer Du in skärpan lätt eller gör en uppskattning, dividera fot markeringen med 3, då får Du ungefärligt avstånd i meter!
Den motsvarande minikameran för film 35mm, Minox 35, har ingen som helst skärpeinställning i sökaren, här måste man alltid uppskatta avståndet!
När jag fotograferar i mörker med XA:an, använder jag alltid min pannlampa eller inväntar ett blixtnedslag för bästa belysning!

Jag har en Contax T som, precis som Olympus XA, har mycket litet avstånd mellan sökarfönster och mätfönster. Det gör att mätsökarens noggrannhet inte är mycket att skryta med.

Jag tycker jag kan ställa in skärpan lika bra med avståndsskala och ögonmått, som med sökarens dubbelbild. Använder därför sällan dubbelbilden ens i bra ljus.

Olle

mårten skrev:
Bra idé. Måste i och för sig bära på mer grejer då, fast en ficklampa behöver inte vara så stor.
Displayen på min mobil ger ju ifrån sig ett ganska stark ljus. Den skulle man kunna ha som fokuseringspunkt... Hmm.
Har du inte belysning på cykeln när du är ute på nattliga cykelturer?

ANNONS
Götaplatsens Foto