Annons

Fokusera "rätt" med Sigma 50 mm 1.4 Art?

Produkter
(logga in för att koppla)

Musicman SE

Aktiv medlem
Hej,

Jag har haft det här objektivet i några veckor och fotat lite porträtt. Har noterat svårigheten att hitta rätt med fokuseringen, ofta grymt svårt att landa skärpan rätt i ögonen med f/1,4 även på lite avstånd.

Igår satt jag och testade lite olika saker och valde då att frångå af-on knappen och istället fokusera med avtryckaren halvvägs nertryckt och helt plötsligt började fokus sitta mycket bättre! Jag blev förvånad och undrar samtidigt; är detta något som går att förklara eller är det något fel någonstans? Borde inte min Nikon D800 fokusera på exakt samma sätt oavsett val av knapp?

Med tack på förhand,

Johannes
 

karmapatrol

Ny medlem
Jag har inte haft samma problem som du. Dock är det ju rätt svårt att sätta fokus med det extremt korta skärpedjup som ƒ1.4 ger. Jag fick finjustera min autofokus till +6 och sen sitter allt på plats tycker jag.

Kan problemet ligga i att när du använder af-on så tar det pyttelite men tillräckligt mycket längre tid, för att du själv eller ditt objekt hinner röra sig tillräckligt mycket för att hamna utanför skärpedjupet?

Jag vill tro att jag själv kan ha den tendensen i alla fall, att jag väntar lite lite längre med att trycka av om jag först använder af-on. Det borde annars inte vara någon skillnad i kamerans knappar. Det är bara en tanke jag fick om ämnet.
 

Musicman SE

Aktiv medlem
Jag har inte haft samma problem som du. Dock är det ju rätt svårt att sätta fokus med det extremt korta skärpedjup som ƒ1.4 ger. Jag fick finjustera min autofokus till +6 och sen sitter allt på plats tycker jag.

Kan problemet ligga i att när du använder af-on så tar det pyttelite men tillräckligt mycket längre tid, för att du själv eller ditt objekt hinner röra sig tillräckligt mycket för att hamna utanför skärpedjupet?

Jag vill tro att jag själv kan ha den tendensen i alla fall, att jag väntar lite lite längre med att trycka av om jag först använder af-on. Det borde annars inte vara någon skillnad i kamerans knappar. Det är bara en tanke jag fick om ämnet.
Tack Petter för bra tankar. Får jag fråga hur du gjorde när du justerade din autofokus? Har aldrig gjort något liknande och Nikon "varnar" ju lite för att det kan påverka kamerans inbyggda grundinställning så jag är lite osäker här :)

Tror att du har en poäng med fördröjningen, kan mycket väl vara så att tiden det tar mellan knapptryckningarna kan göra att jag tappar fokus, skall prova vidare.

Mvh,

Johannes
 

Photocon

Aktiv medlem
Att det påverkar grundinställningen i ETT avseende är ju klart: Nämligen att just det objektiv som mikrojusterats lagras i en minnesbank.

Varningen är nog bara för att mindre insatta inte ska kladda för mycket med olika inställningar och sedan komma och påstå att det är fel på kameran.

Grundinställningen i AF micro adjustment är mycket lätt att återställa i menyn. Så den varningen kan du glömma.

Gör så här: Sätta kameran på stativ och fokusera på ett kontrastrikt föremål på referensavstånd (50x brännvidden= är i ditt fall med 50mm objektiv 2,5 meter) och använd full öppning.

Ta först en provbild med nuvarande inställning som referens.

Gå sedan in på AF mikrojustering och sätt den på "PÅ". Om din referensbild verkar ha tendens till att lägga skärpan bakom huvudmotivet handlar det om bakfokus. Då provar du med att sätta mikrojusteringen minus några "streck". Blir det bättre så fortsätt tills du hittat exakt.

Handlar det om framfokus gör tvärtom. När du är nöjd så sparar du inställningen via OK-knappen.

OBS: Det KAN förekomma fel vid andra avstånd och bländare även efter en mikrojustering än det man ställt in objektivet efter. Dock sällan på objektiv som är linjära vilket jag tror ditt objektiv är. Det är betydligt värre med normalzoomar som spänner från vidinkel till porträtttele.

Lycka till!

//Lennart
 

Musicman SE

Aktiv medlem
Att det påverkar grundinställningen i ETT avseende är ju klart: Nämligen att just det objektiv som mikrojusterats lagras i en minnesbank.

Varningen är nog bara för att mindre insatta inte ska kladda för mycket med olika inställningar och sedan komma och påstå att det är fel på kameran.

Grundinställningen i AF micro adjustment är mycket lätt att återställa i menyn. Så den varningen kan du glömma.

Gör så här: Sätta kameran på stativ och fokusera på ett kontrastrikt föremål på referensavstånd (50x brännvidden= är i ditt fall med 50mm objektiv 2,5 meter) och använd full öppning.

Ta först en provbild med nuvarande inställning som referens.

Gå sedan in på AF mikrojustering och sätt den på "PÅ". Om din referensbild verkar ha tendens till att lägga skärpan bakom huvudmotivet handlar det om bakfokus. Då provar du med att sätta mikrojusteringen minus några "streck". Blir det bättre så fortsätt tills du hittat exakt.

Handlar det om framfokus gör tvärtom. När du är nöjd så sparar du inställningen via OK-knappen.

OBS: Det KAN förekomma fel vid andra avstånd och bländare även efter en mikrojustering än det man ställt in objektivet efter. Dock sällan på objektiv som är linjära vilket jag tror ditt objektiv är. Det är betydligt värre med normalzoomar som spänner från vidinkel till porträtttele.

Lycka till!

//Lennart
Hej,

Tack snälla för klargörande och tydliga råd! Det här låter som ett enkelt och klokt sätt att justera litegrann, skall bli spännande att testa!

Allt gott!

Johannes
 

Photocon

Aktiv medlem
Tillägg

Glömde en sak: Använd inte filter när du provar dig fram.

Orsak: Jag har vid 2 olika tillfällen fått fokusfel på nya objektiv, bl a ett 105mm/2.8 AF-S G VR Nikon macro som fokuserade så där lite retligt fel på referensavståndet 5 m. Ömsom lite framför och ömsom lite bakom motivet beroende på ljuset.

Monterade loss det nya Hoya UV-filtret och testade igen. Visade sig då ligga perfekt. Tog ett annat gammalt filter och skruvade fast och det fungerade också perfekt.

Ibland får man söka fokusfelet utanför kamera och objektiv.

Mvh//Lennart
 

Olof R

Aktiv medlem
Testade med Reikan FoCal på mitt Sigma 50mm 1,4 art. Tyckte att det fokuserade lite ojämnt, precis som det skrivits på några forum. Men jag kände på fokuseringen manuellt och tyckte att det hade en svag tendens till att kärva lite. Provade därför att lägga på en droppe olja och vrida fokusringen mellan ändlägena några gånger. Sedan kändes det bra. När jag därefter provade i Reikan FoCal igen så såg det riktigt bra ut. Kan det vara så att en del av de fokuseringsproblem med Sigma som det skrivits om helt enkel beror på att det kärvar lite?
 
ANNONS