Annons

Fokuseringsbekymmer Nikon 105/2,8 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Matsk

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D600 och bl.a. ett Nikon 105/2,8 VR som jag upplever inte fokuserar rätt vid främst stor bländaröppning. Oftast hamnar skärpan en bit längre bort. Det blir bättre med mer ljus och mycket kontrast på motivet.
Jag har riggat upp med stativ och en linjal och lagt en tändsticka bredvid linjalen för att fokusera emot.
Det märkliga är att med Liveview sitter skärpan i princip alltid rätt. Jag har testat med min D90 och det är samma sak.
Mitt 50/1,8 fokuserar inte heller alltid rätt men däremot fungera kitobkektivet 24 - 85 utmärkt.
Är detta något normalt med ljusstarka objektiv?

Mvh
Mats
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fokusfel blir tydligare hur större bländaröppning man använder. Live view mäter skärpan genom kontrast i själva bilden och blir därför rätt.

Prova att finjustera fokus, jag tycker det går bäst att göra det med tex en 20 kroners sedel, så tar du 5 bilder med inställning 0 med omfokus mellan varje, 5 bilder på + 10 och 5 bilder på-10. Så fingranskar du dessa tex tittar på ögat och ser åt vilket håll du ska jusera, så kan du ta ytterligare bilder med finjustering tills du är nöjd. Men eventuelltgår det inte och du får skicka in det.

Jag har testat alla mina objektiv på liknade sätt och lagt in justering om nödvändigt
 

Matsk

Aktiv medlem
Jag har försökt finjustera fokus men känner att jag inte kommer någonvart med detta. Det känns som om slumpen är inblandad! För 8 år sedan köpte jag Tamron 90/2,8 till min D90 och den uppvisade samma slumpvisa fokus. Det objektivet fick jag lämna tillbaka.
Är det någon som vet vad Nikon tar för en kontroll av fokuseringen?
Jag köpte det för ett par år sedan när Nikon hade en kampanj. Kollade också noga innan på nätet och hittade ingen som pratade om fokusbekymmer på detta objektiv!

/Mats
 

jseffel

Aktiv medlem
Då du köpte objektivet nytt så kostar det inget. Väntetiden ligger normalt mellan 2-4 veckor sa de när jag pratade med dem.
Jag har ett 85/1.8 som var väldigt lynnigt som blev klart bättre efter en tur till Nikon. Lyckades inte justera det själv.
 
ANNONS