Annons

Nikkor 105 f/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

SiPaMoId

Aktiv medlem
Hej.

Jag har gått från porträtt/bröllopsfotograf till flygmaskinsfotograf.

Jag har stor erfarenhet av foto. Bland annat 5 år i fotobutik med stidio men även bröllop. Men även 8 år på Canon. Numer så förenar jag mitt flygintresse med mitt fotograferande. Jag har en Nikkor 200-500 med vilken jag är nöjd. Jag har även testat dyra 400, 500 och 600 mm primes. Det telet som stack ut av de testade så tycker jag 400 f/2,8 med 1,4 konverter varit den vassaste.

Nu vill jag ha ett kortare tele som får mina miljöbilder på bl.a. piloter poppa. Men även börja ta lite porträtt.
Jag har ävem en 24-70. Såklart. 😄

Jag är älskar ljusstarka optiker med mjuk bokeh.

Jag har i princip beställt en 105 1,4.

Jag fotar.med D800 och D850.

Vad säger ni om 105:an? Jared Polin och the Northrops älskar den. Ken Wheeler hatar den. Och jag ogillar verkligen Ken och hans arroganta approach.
 
Senast ändrad:

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej. Jag har haft & använt den ca. 3 år. Jag tycker den är fantastiskt bra. Kör den på D800E & en lågpixlad D3S. Den är inte direkt rapp i fokus men ska ju heller inte vara en actionglugg, troligtvis snabbare på en 850. Den skarpaste jag använt öht & detta även fullt öppen. Tex helkropp på lite avstånd funkar på 1.4 med bra drag i skärpan, vilket jag tycker pekar på hög upplösning. Annat jag har/haft behöver oftast bländas ned för att klippa till i skärpa. Fick låna ett ex av Nikon i ett helt år innan jag köpte egen. Denna var helt utomjordiskt stabil med att sätta skärpan på mina hus, bättre än den jag nu har. Så den kan verkligen leverera, vid tillfälle ska jag kalibrera in den mot de husen jag använder senare. Oskärpeteckning i topp. Rekommenderas!
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Kan bara hålla med Daniel. Underbart objektiv. Handlade det i Tokyo under en resa till Japan. En rejäl klump att hålla i men med fantastisk kvalitet i bilderna.
 

lonian

Aktiv medlem
När jag gick över från d750 till z6 så blev 105 1.4 min favorit. Jag har sålt bort det mesta av mina F objektiv bland annat 70-200 2.8 fl ed som jag annars jämt använde till porträtt men med ftz adaptern är den bökig och där passar 105 1.4 bättre för mig. Jag blir imponerad varje gång efter ett lyckat foto. Helt underbart objektiv.

Min upplevelse är att den fungerar snabbare på min z6 än vad den gjorde på d750. Speciellt lättare att hitta ögat med ögonfokus. Svårare att se vad man gör på f1.4 i en optisk sökare.
 

ravi

Aktiv medlem
Det är ett underbart objektiv. Jag kör med det på D810. Jag har använt alla nikons 1.4 objektiv och 105 är det bästa.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej.

Jag har gått från porträtt/bröllopsfotograf till flygmaskinsfotograf.

Jag har stor erfarenhet av foto. Bland annat 5 år i fotobutik med stidio men även bröllop. Men även 8 år på Canon. Numer så förenar jag mitt flygintresse med mitt fotograferande. Jag har en Nikkor 200-500 med vilken jag är nöjd. Jag har även testat dyra 400, 500 och 600 mm primes. Det telet som stack ut av de testade så tycker jag 400 f/2,8 med 1,4 konverter varit den vassaste.

Nu vill jag ha ett kortare tele som får mina miljöbilder på bl.a. piloter poppa. Men även börja ta lite porträtt.
Jag har ävem en 24-70. Såklart. 😄

Jag är älskar ljusstarka optiker med mjuk bokeh.

Jag har i princip beställt en 105 1,4.

Jag fotar.med D800 och D850.

Vad säger ni om 105:an? Jared Polin och the Northrops älskar den. Ken Wheeler hatar den. Och jag ogillar verkligen Ken och hans arroganta approach.
Mitt exemplar var skarpt, men färgerna var mycket fadda, autofokusen fungerade dåligt i motljus och kontrasten var rätt låg i motljus. Blev därför att sälja av den, då min tanke var att fota motljusporträtt. Bakgrundsoskärpan är bättre på 85 f1.4G, men då man bör blända ned den till f2 så är ju klart 105an roligare för dig mtp din beskrivning.
Köpte nu sigmas 105 1.4 och har märkt att den är långsammare i af samt drar en del batterier på min spegellösa (troligen pga tyngre element). Även mycket tung i jämförelse med nikkorn.

Själv gillar jag 58 f1.4G men den blir ju inte lika smetig som 105an. 180mm f2.8 if ed är tyvärr lite för lång, annars är ju den fantastisk mtp priset och vikten. 105an är nog det alternativet du har - jämför med sigman också när du ändå gör efterforskningar.
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej.

Jag har gått från porträtt/bröllopsfotograf till flygmaskinsfotograf.

Jag har stor erfarenhet av foto. Bland annat 5 år i fotobutik med stidio men även bröllop. Men även 8 år på Canon. Numer så förenar jag mitt flygintresse med mitt fotograferande. Jag har en Nikkor 200-500 med vilken jag är nöjd. Jag har även testat dyra 400, 500 och 600 mm primes. Det telet som stack ut av de testade så tycker jag 400 f/2,8 med 1,4 konverter varit den vassaste.

Nu vill jag ha ett kortare tele som får mina miljöbilder på bl.a. piloter poppa. Men även börja ta lite porträtt.
Jag har ävem en 24-70. Såklart. 😄

Jag är älskar ljusstarka optiker med mjuk bokeh.

Jag har i princip beställt en 105 1,4.

Jag fotar.med D800 och D850.

Vad säger ni om 105:an? Jared Polin och the Northrops älskar den. Ken Wheeler hatar den. Och jag ogillar verkligen Ken och hans arroganta approach.
Jag har använt Zeiss 100mmF2,0 Macro, AF DC-Nikkor 105mm F/2D och 105F2.5 Nikon under 45 år och kommer nu köpa en 105mmF1.4 E VR eller 105mmF2.8 G VR till Nikon D700 och Nikon D850. Perfekt kompromiss mellan 135mm och 85mm optik. Kommer även skaffa 24-70F2.8E VR och 70-200mmF2.8 E VR.
Glöm Ken Wheeler han ändrar uppfattning hela tiden. Jag åkte på inköp av Zeiss Planar 50mmF1.4 efter hans råd. Jag går nu tillbaka till äldre testare som Ken Rockwell https://www.kenrockwell.com/nikon
/105mm-f14.htm

Kan rekommendera Zeiss Milvius 135mm F2.0 som är i särklass men du behöver inte denna om du har en 105mm.
 
Senast ändrad:
ANNONS