Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringsfel

Produkter
(logga in för att koppla)

smedberg

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har haft problem att få den riktiga skärpan i mina bilder. Därför testade jag att fota ett i djupled "snett" måttband. Mycket riktigt så ligger focus bakom den önskade punkten.

Jag ställde fokus manuellt i ändläget och fokuserade på 25 cm men skärpan hamnar vid 1 cm. Jag upprepade detta flera gånger med samma resultat. Kameran är en D60 med sigma 24-70 2,8 med fokusering på mittenpunkten.

Har någon stött på problemet tidigare?
Är det objektivet som jäklas eller är det kameran? Är det något som går att justera?

Mvh
Tomas

Bilagor

• crw_6042.jpg
    crw_6042.jpg
    23.1 KB · Visningar: 806
Hmmm, nu har jag läst och förstått lite bättre... lite för trött kanske.

Inget diptri problem då? Har du kollat dina ögon?

Jag har haft samma problem med en Mamiya RZ67.
Fokus hamnade alltid bakom fokuspunkten och det berodde på smuts under mattskivan, den låg alltså inte riktigt dikt an mot fästet.

Så eventuellt kan det behövas en koll av mattskivan.

Jag har hört talas om att många har problem med vad som kallas "backfocus" med digitala systemkameror från olika tillverkare.

Någon enkel lösning tycks inte finnas, men det första du bör göra är naturligtvis att skaffa fram en till optik och göra om testet.

finns både backfocusing och frontfocusing (över och underfokusering), och felet kan ligga både i optiken och kameran.
I ditt fall tror jag det ligger i optiken..
har haft en sigma 50-500 som fokuserade bakom på min 1D.

Troligtvis kan du uppnå bättre skärpa genom manuell fokusering (även om det är halvsvårt på en d60), dvs man ser skärpan i sökaren. Kameran får dock indikationer från optiken att skärpan är bra då den är fel om du förstår vad jag menar..

väldigt irriterande är det hursomhelst :)
speciellt på bilder med kort skärpedjup

Vet tyvärr inte om du kan serva ditt sigmaobjektiv, canonobjektiv/kameror går iallafall bra att skicka till Canon för kalibrering.

Men testa först med ett annat objektiv / annat hus för att se var felet ligger.

smedberg skrev:

Jag ställde fokus manuellt i ändläget och fokuserade på 25 cm men skärpan hamnar vid 1 cm. Jag upprepade detta flera gånger med samma resultat. Kameran är en D60 med sigma 24-70 2,8 med fokusering på mittenpunkten.
Det är måndag morogn o jag är nog lite seg men jag förstår inget.
Hur har du fokuserat?
"manuellt i ändläget"?

Fokuserade du så att 25cm markeringen var skarp på mattskivan eller visade fokusindikeringen att det var fokuserat OK?

Re: Re: Fokuseringsfel

gundj skrev:
Hur har du fokuserat?
"manuellt i ändläget"?

Fokuserade du så att 25cm markeringen var skarp på mattskivan eller visade fokusindikeringen att det var fokuserat OK?

fokusindikeringen visar att det är OK, men kameran / optiken har fel. Det fungerar så.

Re: Re: Fokuseringsfel

gundj skrev:
Hur har du fokuserat?
"manuellt i ändläget"?

Jag ställde objektivet i fel fokus manuellt för att sen använda AF på 25 cm punkten.

\Tomas

OK, då förstår jag hur du har gjort.
Vad händer om du fokuserar manuellt på 25cm punkten, (så att den är skarp på mattskivan) säger kameran att det är oskarpt då?

Sigmaobjektiv lämnas till Expert, som skickar det till Zieger Teknik i Linköping
Tel: 013-288860.

Ps. hur blir det med 70-200:at?

kan svara på den frågan utan att ha testat:
kameran säger inte att den har fokus.

angående mitt sigma så sålde jag det..

Jag gick in med kameran till en lokal fotohandlare.

Vi testade med olika canon objektiv med samma resultat, det blir troligtvis till att lämna in kameran..

\Tomas

Jag tror att felet kan vara att mattskivan inte ligger i samma plan som filmplanet, antagligen så har mattskivan lossat och därför uppstår fokuseringsfelet.
Alltså felet ligger inte i optiken utan i kamerahuset, lämnar du in kameran så kan de kalibrera mattskivan så att den ligger på samma avstånd från optiken som filmplanet för.

//Micke

Jag kan varken komma med bra förslag eller anledningar till problemet.
Men jag har läst en bok som heter "Edge of darkness" skriven av Barry Thornton, kanske har någon av Er hört talas om den mannen. Hur som helst ägnar han ett kapitel i sin bok om just detta problem, han jämför en radda objektiv, fokuserar på en vit pappskiva med stående, svarta, rektanglar. Vissa objektiv ligger framför andra bakom men väldigt få på sin angivna fokuserings pkt....

Det kan tänkas att något i min text ovan inte stämmer men så gott jag minns det beskriver han problematiken iafa...

Läs och lär...eller ngt.
// Axel

Michael Stener skrev:
Jag tror att felet kan vara att mattskivan inte ligger i samma plan som filmplanet, antagligen så har mattskivan lossat och därför uppstår fokuseringsfelet.
Alltså felet ligger inte i optiken utan i kamerahuset, lämnar du in kameran så kan de kalibrera mattskivan så att den ligger på samma avstånd från optiken som filmplanet för.

//Micke

om det är som du säger, dvs att mattskivan inte ligger i samma plan som filmplanet, så borde det väl även bli "fel" när man fokuserar manuellt?

Man kan faktiskt se i sökaren att bilden inte är skarp när kameran tycker att den är skarp, plus att man kan få den skarpare genom sökaren om man fokuserar manuellt, då blir den även skarpare på "den färdiga bilden".

felet kan ligga i både optik och kamerahus.
i just det här fallet verkar det vara kamerahuset.

Jag gick och köpte Jeppes Sigma 70-200 2,8 och den funkade superbra, helt perfekt fokus.
Så då var det bara att börja om med testandet.

Efter test med flera kameror och objektiv så kom vi fram till att det ändå måste vara objektivet som felade.

Jag skickade den på garantirep hos zieger och nu funkar allt superbra..

Tack för alla tips!

\Tomas

ANNONS
Götaplatsens Foto