Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fokuslås, D200
- Trådstartare elohim
- Start datum
Fogel70
Aktiv medlem
Du får får slå av autofokus på avtrycket och bara använda AF-on knappen till autofokus.
Det är möjligt att det finns fler funktioner för AF-on knappen också, men jag använder inte Nikon så jag har inte så bra koll. På min Pentax kan man tex ställa in kameran så att autofokus stängs av om man håller AF-on knappen intryckt.
Det är möjligt att det finns fler funktioner för AF-on knappen också, men jag använder inte Nikon så jag har inte så bra koll. På min Pentax kan man tex ställa in kameran så att autofokus stängs av om man håller AF-on knappen intryckt.
strombergjo
Aktiv medlem
elohim skrev:
Halloj, en fråga:
När jag serierbildsfotograferar så vill kameran och har ställt in fokus på en punkt och "omarrangerar" bilden, så vill fokusen ändra sig -
hur låser jag fokus till att vara samma under hela seriebildstagningen?
Inställning..?
mvh
Calle
D200:an skiljer på seriebildstagning och kontinuerlig fokusering. Dessa kan du ställa in separat.
elohim
Aktiv medlem
Re: Re: fokuslås, D200
Jag har inställningen på af-s, inte c, och i seriebildstagning.
Kan man alltså inte ställa in så att den inte omfokuserar då man håller ned avtryckaren och en gång låst fokus och börjat fotat..?
strombergjo skrev:
D200:an skiljer på seriebildstagning och kontinuerlig fokusering. Dessa kan du ställa in separat.
Kan man alltså inte ställa in så att den inte omfokuserar då man håller ned avtryckaren och en gång låst fokus och börjat fotat..?
Zotamedu
Aktiv medlem
Re: Re: Re: fokuslås, D200
Jo om du aktiverar AF-ON och håller inne knappen så kommer fokus att vara låst. Dock måste du hålla inne knappen. Om du inte rör dig så mycket utan kommer stå på samma avstånd kan du först fokusera och sen slå om till manuell fokus. Då är det bara att fota på. Om man springer runt mycket kan det vara lite jobbigt. Det är å andra sidan jobbigt att hålla inne AF-ON länge också. Tyvärr finns det ingen knapp som funkar som exponeringslåset vad jag vet.elohim skrev:
elgenper
Aktiv medlem
Ställ den på AF-C, aktivering enbart via AF-ON (funktion a6) och AFC-prioritet FPS eller FPS+AF (funktion a1).
Nu har Du allt: håll AF-ON intryckt, och den fokuserar kontinuerligt. Släpp AF-ON och fokus stannar där den är; tryck av när det är dags, eller kör en hel serie.
Tänk bara på att inte röra fokusringen på ett AF-S-objektiv medan AF-ON är intryckt; då slutar den att fokusera tills Du släppt knappen och tryckt på nytt.
Här är en bra webbplats om D200:s AF:
http://www.nikonians.org/nikon/d200_multi-cam_af/index.html
Nu har Du allt: håll AF-ON intryckt, och den fokuserar kontinuerligt. Släpp AF-ON och fokus stannar där den är; tryck av när det är dags, eller kör en hel serie.
Tänk bara på att inte röra fokusringen på ett AF-S-objektiv medan AF-ON är intryckt; då slutar den att fokusera tills Du släppt knappen och tryckt på nytt.
jdandanell
Aktiv medlem
Fungerar det på ett liknande sätt på Nikon D80?elgenper skrev:
Ställ den på AF-C, aktivering enbart via AF-ON (funktion a6) och AFC-prioritet FPS eller FPS+AF (funktion a1).
elgenper
Aktiv medlem
jdandanell skrev:
Fungerar det på ett liknande sätt på Nikon D80?
Vet ej säkert, eftersom jag aldrig hållit i någon. Men på Nikonians´ recension av D80 här
http://www.nikonians.org/nikon/d80/review.html
står det att den har "ärvt" D200:s AF-system, och sedan länkar de till stället jag gav ovan. Så det verkar som det skulle vara detsamma.
jdandanell
Aktiv medlem
Jag får förvisso kolla bättre när jag kommer hem men jag känner inte igen de valen som man ser på bilderna.
Nu kan det ju vara att allt inte är inplementerat i mjukvaran på D80 bara för att det är samma AF-system som D200.
Nu kan det ju vara att allt inte är inplementerat i mjukvaran på D80 bara för att det är samma AF-system som D200.
elgenper
Aktiv medlem
jdandanell skrev:
Jag får förvisso kolla bättre när jag kommer hem men jag känner inte igen de valen som man ser på bilderna.
Nej, går man in på DPReviews D80-test ser man att dels är valet mellan AF-S o AF-C flyttat från vredet på spegelhuset till en knapp på toppen, dels är den separata AF-on-knappen bortrationaliserad. Tydligen kan man välja att ha den funktionen på AF/AE-lock-knappen i stället, men om det är detsamma, det vete fåglarna...
Det kanske är det vanliga numera: allt finns, eftersom det är samma moduler, men vissa saker är strypta på den billigare modellen för att kunna locka folk att köpa den dyrare...
jdandanell
Aktiv medlem
Det är ju surt om det är så.elgenper skrev:
Nej, går man in på DPReviews D80-test ser man att dels är valet mellan AF-S o AF-C flyttat från vredet på spegelhuset till en knapp på toppen, dels är den separata AF-on-knappen bortrationaliserad. Tydligen kan man välja att ha den funktionen på AF/AE-lock-knappen i stället, men om det är detsamma, det vete fåglarna...
Det kanske är det vanliga numera: allt finns, eftersom det är samma moduler, men vissa saker är strypta på den billigare modellen för att kunna locka folk att köpa den dyrare...
Börjar förstå din kommentar innan och lite surt om man inte kan eftersträva det på D80 när AF-systemet trots allt är samma.
Per Öfverbeck skrev:
"Nu har Du allt: håll AF-ON intryckt, och den fokuserar kontinuerligt. Släpp AF-ON och fokus stannar där den är; tryck av när det är dags, eller kör en hel serie."
jdandanell
Aktiv medlem
Jag kollade när jag kom hem och det går att sätta AF/AE-lock-knappen till AF-ON och därmed fokusera kontinuerligt om man har AF-C inställningen. Släpper man "AF-ON" så slutar den att fokusera och man kan bränna av bilden/bilderna. Måste vara väldigt nyttigt i t.ex. hockey där man kan ställa fokus på målvakten och sedan bränna av en serie utan att bry sig om det kommer någon spelare emellan.elgenper skrev: