Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkter (20D)

Produkter
(logga in för att koppla)

jollaTT

Aktiv medlem
Helt plötsligt har det slutat lysa rött i den fokuspunkt jag använder när jag fokuserar.
Någon som har något tips vad som kan ha hänt?
Kör jag gröna läget så lyser alla som används så det är inget fel så. Kör jag P så kan jag välja vilken fokuspunkt jag ska använda och då lyser de rött när jag bläddrar runt.
Men när jag sedan fokuserar så lyser inget. Den ställer dock skärpan och bilderna blir bra. Så det är bara indikationen av vilken punkt som används som saknas. Vilket får mig att tro att det är någon sorts inställning jag råkat påverka omedvetet.

johan

Alternativt att du satt AF till AI Servo eller möjligen stängt av AF på optiken.

Ähh, glöm det senare alternativet.

Tror på mitt första alternativ, eller möjligen att du grejat i Custom Functions som Jeroen föreslog.

MVH /Micke

Nej AF är vanlig och påslagen på objektivet.

Men cf10 ska jag kolla när jag kommer hem.

tack för tips.

johan

Kolla som sagt även att focus metoden i displayen på kameran visar One-Shot och att du inte har råkat vrida den till något annat om du har ändrat någon inställning. På 20D är det den vänstra av de tre knapparna som heter AF/WB.

ANNONS
Götaplatsens Foto