Annons

Fokuspunkter på navigationsknapparna

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Av en slump satt jag o petade på min 20D:s meny under OS finalen Sverigie-Finland när det var som mest spännande... (pallar inte trycket) och av en slump såg jag att man kan styra alla fokuspunkter med joysticken på kameran baktill! detta är en funktion jag har saknat vansinnigt mkt! Flera gånger har jag svurit över att denna funkton inte funnits...och så fanns det där hela tiden!! :)

Nu tycker ni säkert att "jaha, men det visst vi ju redan" Men för alla Er som INTE visste det så finns funktionen i alla fall! snacka om snabbare hanhavande!

PS. Gattis sverige till alla OS guld hockeyguldet!!

Hehe, ja ibland så sitter man på oanade funktioner utan att veta det..

Jag känner igen din upplevelse vad gäller möjligheten att ha AF,en på tummen. Det saknade jag i två år innan jag läste manualen till min eos1nhs.

Jag kan säga som så att det (+ funktionerna i de nyare eos1D,orna) revolutionerade mitt fågelfotande, speciellt med långa telen som har af,stop-knappar (dit jag nu på 1D kan placera IS,ens aktivitet).
Då sköter jag alltså AF, IS, MF och exponering helt separat eller allt på samma gång utan en enda justering i meny eller ngt reglage. Wwee!!;)

MVH Niclas,

EDIT:
Att sköta dessa fyra separat på bästa sätt kräver en del övning, men tveklöst så är det många som inte vet att dessa möjligheter finns, som också skulle ha stor användning av de.

tänk om man kunde ställa in ISO lika enkelt... tex, "jump" knappen + bakre inmatningshjulet då hade jag hjulat av klädje... men något ska man väl ha att se fram emot i nästa kamera.. :)

Kalle_B skrev:
tänk om man kunde ställa in ISO lika enkelt... tex, "jump" knappen + bakre inmatningshjulet då hade jag hjulat av klädje... men något ska man väl ha att se fram emot i nästa kamera.. :)
Om du vill slippa använda menyer för vanliga kamerafunktioner så är det bara att köpa en Dynax 7D medan det fortfarande finns någon att köpa.

skulle aldrig falla mig in att köpa en KM, en av dom största anledningarna är att jag sitter på en massa canon gluggar och att jag är ruskigt nöjd med min 20D som jag misstänker är strået vassare... Därmed inte agt att KM:s kamera är dålig, framförallt inte med tanke på priset. Men man myter gärna inte system när man redan är inkörd i ett redan. Blir nog Canon tills jag dör...

Alltid kul när man hittar nya funktioner och tricks. Jag använder den funktionen ganska ofta, men tycker i ärlighetens namn att den är lite svårmanövrerad. Men man vänjer sig.

Kalle, har du även hittat möjligheten att trycka ner joysticken för att skifta mellan mittpunkten och alla fokuspunkterna? Ganska användbar.

du menar trycka i mitten så blir det mittpunkten som fokuspunkt? isåfall ja :) jaaa, jag är riktigt glad över denna funktion :) alltid roligt att få "bonus" överraskningar

Kalle_B skrev:

Det fanns på D30, man använde SET knappen och bakre inmatningshjulet. En funktion som jag saknar väldigt mycket. Förstår inte varför dom tog bort den funktionen.

Ingemar...

ANNONS