Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fokustest 5d, behöver lite feedback innan ÅF kontaktas.

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Tycker själv att det lutar åt 2-3cm back-fokus.

Har jag gjort nåt galet i testmetoden?
Det är ju lite vanskligt att se hur mycket linjalen lutar; 2-3 cm fel på linjalskalan verkar vara ungefär 1 cm skillnad i längdsled (fokuseringsavstånd). Om du använder fokuschart i Omars länk så får du skalfaktorn korrigerad för de 45 grader man då fotar i (och använd bra ljus så AF-sensorerna verkligen får chans att ställa skärpan rätt). Man måste vara rätt noggrann och dessutom upprepa mätningarna några gånger så man ser att det är snarlikt varje gång och inte ett slumpvis fel hit&dit. Lycka till! mvh/Kalle

nutte skrev:
Det är ju lite vanskligt att se hur mycket linjalen lutar; 2-3 cm fel på linjalskalan verkar vara ungefär 1 cm skillnad i längdsled (fokuseringsavstånd). Om du använder fokuschart i Omars länk så får du skalfaktorn korrigerad för de 45 grader man då fotar i (och använd bra ljus så AF-sensorerna verkligen får chans att ställa skärpan rätt). Man måste vara rätt noggrann och dessutom upprepa mätningarna några gånger så man ser att det är snarlikt varje gång och inte ett slumpvis fel hit&dit. Lycka till! mvh/Kalle

Linjalen lutar ca 45gr, det är denna metod som canon själva rekommenderar. testarket ger ingen rättvisande bild då det blir galet att har kameran i 45gr lutning.

Re: Re: Fokustest 5d, behöver lite feedback innan ÅF kontaktas.

nutte skrev:
Jag menade att det var ungefär ett halvt skärpedjup på objektivets största bländare. AF-systemet använder den även om man ställer objektivet på bl 16 såvida det inte är ett gammalt manuellt objektiv. Även AF-sensorerna ser ju genom objektivet och de kan inte notera om det är skärpa på så mycket bättre än vad objektivet klarar av att urskilja så 24-105/4 har ju t ex ett långt skärpedjup i vidvinkel så där är det svårt för sensorerna att se skillnad med några få mm i inställning.
En 5D med 85/1.8 ger ett ungefärligt skärpedjup på 1,35 cm på 1m avstånd enligt:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Sen om det är värt 900+300 i frakt för att kanske få det nån mm bättre är upp till var och en men för mig skulle det vara det.

ha det bra, mvh/Kalle

Hur får du det till 1,35cm? Jag får ett totalt skärpedjup på 1mm enligt denna uträkning.

Testade igen, om man skriver i 100cm får man 1,35cm. Om man istället skriver 1m, får man 1mm. I min värld är 100cm och 1m samma avstånd :)... Kanske inte världens säkraste uträkningsprogram.

Senast ändrad:
Tack för alla svar, utom det inlägg som inte tillförde nåt vettigt överhuvudtaget.

Ska testa den metod som Omar föreslog när jag kommer hem efter helgen.

Jag menade front-fokus, inte bak-fokus. Blandar alltid ihop det där.

Mvh Mange

Gokväll Mange,
försökte ändra mitt mail förut men 15 min hade redan gått; dvs man bör skriva 100 cm. Om jag ger 1m får jag det avrundade 0.01m som är 1 cm och inte 1 mm? (och 24-105 vid 24/4 blir 42 cm skärpedjup så det blir lätt många cm fel i det läget..)

Hursomhelst är ju de här beräkningarna bara ungefärliga.
När det gäller ditt objektiv så verkar det felfokusera tillräckligt obra :) för att det ska skickas in på (garanti)rep, man vill ju att ett sånt ska fokusera på t ex ögonen när man tänkt det.

I viss mening hade väl Lars rätt i att det bara är att skicka in det ifall man upplever det som felfokuserande men själv tycker jag det nästan är lite intressant(kul?) att kolla upp det innan. Skickade in mitt 24-105 och det verkar bättre efter service men jag har inte kollat efteråt ;-) och litar på att de gjort ett bra jobb.

Om linjalen lutar 45 grader så blir det ju roten ur 2; 1.41 som du ska dividera linjalmåttet med så 2 cm fel blir 2/1.41= 1.41 cm som är mer än 1.35*0.33= ca 4 mm fel så det borde vara lugnt om det nu stämmer med det som sagts.

Sen vet jag inte vad det gör för skillnad ifall kameran lutas 45 grader elller testarket men det kanske nån annan kan svara på. Möjligen kan man tänka sig att sensorerna måste fokusera på en lutande yta och om de då är lite fel-alignade (placerade) jämfört med rutan i sökaren så blir det ju inte korrekt.

Lycka till ! mvh/Kalle

nutte skrev:
Gokväll Mange,
försökte ändra mitt mail förut men 15 min hade redan gått; dvs man bör skriva 100 cm. Om jag ger 1m får jag det avrundade 0.01m som är 1 cm och inte 1 mm? (och 24-105 vid 24/4 blir 42 cm skärpedjup så det blir lätt många cm fel i det läget..)

Hursomhelst är ju de här beräkningarna bara ungefärliga.
När det gäller ditt objektiv så verkar det felfokusera tillräckligt obra :) för att det ska skickas in på (garanti)rep, man vill ju att ett sånt ska fokusera på t ex ögonen när man tänkt det.

I viss mening hade väl Lars rätt i att det bara är att skicka in det ifall man upplever det som felfokuserande men själv tycker jag det nästan är lite intressant(kul?) att kolla upp det innan. Skickade in mitt 24-105 och det verkar bättre efter service men jag har inte kollat efteråt ;-) och litar på att de gjort ett bra jobb.

Om linjalen lutar 45 grader så blir det ju roten ur 2; 1.41 som du ska dividera linjalmåttet med så 2 cm fel blir 2/1.41= 1.41 cm som är mer än 1.35*0.33= ca 4 mm fel så det borde vara lugnt om det nu stämmer med det som sagts.

Sen vet jag inte vad det gör för skillnad ifall kameran lutas 45 grader elller testarket men det kanske nån annan kan svara på. Möjligen kan man tänka sig att sensorerna måste fokusera på en lutande yta och om de då är lite fel-alignade (placerade) jämfört med rutan i sökaren så blir det ju inte korrekt.

Lycka till ! mvh/Kalle

Aha, det är lite klurigt med de där uträkningarna på dofmaster...

När det gäller testmetoden tror jag det har just att göra med att kamerans sensorer kan bli lättare lurade om lutningen på kameran är 45gr, sen tror jag det även har att göra med att testarket i sig är dåligt utformat. Därför körde jag den metod som jag sett att canon rekommenderar.

Tack för tips och funderingar i alla fall!

Mvh Mange

Nu har jag testat lite ytterliggare och jag blir fan inte klok på detta...

När jag testar på af-servo får jag olika resultat hela tiden, dock verkar det som att det lider av lite front-focus hela tiden.

Men nu verkar det ändå som att one-shot läget inte är mycket att bråka om.

Visar nedan två bilder, den första i one-shot och den andra i servo.

Bara en snabb koll, du känner till de extra fokuspunkterna som 5D har och som bara är aktiva i AI Servoläget?

Med de extra fokuspunkterna aktiverade lägger kameran fokus i den punkt inom mittcirkeln som hittar skärpan närmast kameran, vilket skulle kunna vara linjalen i ditt exempel (beroende på vart du siktar i bilden).

För att utesluta detta kan du stänga av de extra fokuspunkterna med C.Fn 17 = 0.

/Daniel

dano skrev:
Bara en snabb koll, du känner till de extra fokuspunkterna som 5D har och som bara är aktiva i AI Servoläget?

Med de extra fokuspunkterna aktiverade lägger kameran fokus i den punkt inom mittcirkeln som hittar skärpan närmast kameran, vilket skulle kunna vara linjalen i ditt exempel (beroende på vart du siktar i bilden).

För att utesluta detta kan du stänga av de extra fokuspunkterna med C.Fn 17 = 0.

/Daniel

jodå, den är avaktiverad.

Nu är kamera och objektiv tillbaka efter service. Gjorde ett litet snabbt test, fokus på batteriet i mitten.

One-shot

Bilagor

• os.jpg
    os.jpg
    48.5 KB · Visningar: 161
Ser väl rätt ok ut, eller?

Om jag fattat rätt så skall det enligt normerna vara lite mer skärpedjup bakom skärpeplanet än framför och det ser det ju ut att vara.

ANNONS
Götaplatsens Foto