Annons

Fokustest, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Jag tänkte lämna in min 350D på reparation pga. exponeringsproblem, men innan jag gör det funderar jag på om man kanske ska fokustesta sina gluggar innan, och eventuellt justera även dessa i samma veva. Jag misstänker nämligen att mitt 50/1.8 inte riktigt fokuserar som det ska.

Sedan upplever jag inte heller att mina bilder över lag blir så skarpa som det känns att de borde bli (jämfört med 70-200 och identisk kamera), men vad detta kan bero på vet jag icke.

Hur som haver, detta fokustest där man placerar ett papper med massa krusiduller i 45-gradig vinkel (?) framför kameran, hur görs det och vad behöver jag?

Mvh
Fredrik

Det är ingen bra idé det där med vinklat papper, eftersom du inte kan veta exakt var fokussensorn befinner sig för vald punkt. Det kan diffa nån millimeter i sidled så att du luras att tro att kameran fram/bakfokuserar fast det egentligen är AF-punkten som sitter lite "fel".
Ställ istället upp en plan yta, såsom en bok eller liknande och fokusera med mittersta fokuspunkten i kanten av ytan. Ytan måste förstås vara precis parallell med filmplanet, vilket är lite bökigt att ordna.
Sen riggar du en linjal bredvid boken som ligger lite vinklad, så att du kan se skalan i bilderna. Då kan du kika om skärpan ligger precis på boken som du siktade på, eller nån annanstans. Detta förutsätter att skärpedjupet är tillräckligt kort och att du riggat linjalen på ett vettigt vis jämte boken.

Det låter ju som en vettig metod, men jag vet inte om jag riktigt greppar genomförandet.
Du råkar inte ha någon beskrivande bild?

Såhär. Kameran bör givetvis stå på stativ, och du får kolla precis var på linjalens skala som bokens yta motsvarar. Där ska fokus ligga i bilden sen. Observera att skärpeplanet kan vara en aning välvt, så försök få linjalen så nära centrum av bilden som möjligt. Därav rådet om att sikta ute i kanten på boken och sätta linjalen precis bredvid.

Bilagor

• fokus.gif
    fokus.gif
    2.7 KB · Visningar: 316
ANNONS
Götaplatsens Foto