Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Folk som har preoblem med 20d som låser sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Har du testat med några andra batterier så det kan uteslutas som felkälla. Just i.o.m. att det skiljer sig från objektivhängningarna.
 

rideg

Avslutat medlemskap
Canon känner troligen till det här problemet redan vid lanseringen, men ofta kommer man till en punkt då man måste definiera en produkt som klar. Detta sammanfaller tydligen ofta med mässor och liknande. Längst upp till vänster på Nasas Manned Maneuvering Unit sitter en kamera från ett annat känt märke väl inpackad. Jag vågar lova att om 20D hade varit kandidat för ett sådant uppdrag så hade mjukvaran varit helt stabil och färdigtestad.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det sitter mikroprocessorer och mjukvara i många prylar man köpt de senaste två decennierna och det har väl knappast någonsin hänt att TV'n, Mikrougnen, CD'n eller videokameran har hängt sig. Jag tycker det är ren skandal om det är en generellt fel de flesta 20D-ägare kan råka ut för.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Linmajon skrev:
Det sitter mikroprocessorer och mjukvara i många prylar man köpt de senaste två decennierna och det har väl knappast någonsin hänt att TV'n, Mikrougnen, CD'n eller videokameran har hängt sig.
Att mobiltelefoner hänger sig är inte så ovanligt nulängre. Det var en rabalder när en Nokia-modell hängde sig för fyra-fem år sedan, men idag är det vardagsmat.
 

Linmajon

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Att mobiltelefoner hänger sig är inte så ovanligt nulängre. Det var en rabalder när en Nokia-modell hängde sig för fyra-fem år sedan, men idag är det vardagsmat.
Visst, men problemet introducerades ju med mobiltelefonhysterin. Nu är det digitalfotohysteri och historien upprepar sig.
 

deez

Avslutat medlemskap
Vad är det för skräp ni har köpt på er? :))
Min d70, som bevisligen är riktig oanvändbar skit efter vad man har läst i 20d-trådarna, har aldrig hängt sig eller konstrat på något sätt. :)
 

Magnuz

Aktiv medlem
Självklart så kan det vara småstrul i början med en ny kameramodell, elektronik av idag hinner inte testas jättelänge innan leverans. Vi får väll hoppas att det bara är mjukvarurelaterat, kan vara hårdvarurelaterat också. Om man jobbar med elektronik så vet man att företag uppgraderar hårdvara/mjukvara efter ett tag för att lösa kända problem eller göra förbättringar, tex. Microsofts xbox som har släppts i ett antal versioner men är fortfarande samma specifikationer och prestanda utåt sett. Eller tex. varför drar helt plödsligt Canon IXUS 430 hälften så mycket batteri som Canon IXUS 400, när det är nästan samma kamera, jo för att man har förbättrat kameran. Själv har jag en Canon 300D som jag köpte när den funnits ute ett tag, både prestandaförbättrad (kanske inte märkbart men dock) och prissänkt jämfört med när den släpptes. Så en Canon 20D kanske det blir men då väntar jag ett tag till, tror jag hellre siktar på nästa modell efter den...
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Magnuz skrev:
Självklart så kan det vara småstrul i början med en ny kameramodell, elektronik av idag hinner inte testas jättelänge innan leverans. Vi får väll hoppas att det bara är mjukvarurelaterat, kan vara hårdvarurelaterat också. Om man jobbar med elektronik så vet man att företag uppgraderar hårdvara/mjukvara efter ett tag för att lösa kända problem eller göra förbättringar, tex. Microsofts xbox som har släppts i ett antal versioner men är fortfarande samma specifikationer och prestanda utåt sett. Eller tex. varför drar helt plödsligt Canon IXUS 430 hälften så mycket batteri som Canon IXUS 400, när det är nästan samma kamera, jo för att man har förbättrat kameran. Själv har jag en Canon 300D som jag köpte när den funnits ute ett tag, både prestandaförbättrad (kanske inte märkbart men dock) och prissänkt jämfört med när den släpptes. Så en Canon 20D kanske det blir men då väntar jag ett tag till, tror jag hellre siktar på nästa modell efter den...
Jag håller med dig!

Det är många nu som slumpar bort sina 300D för mellan fem och sextusen kronor vilket är beklagligt, för att sedan hosta upp ytterligare pengar på en 20D som bara krånglar. Måste vara retligt till tusen.

Jag hade behållt min 300D som andra kamera vid ett ny inköp!
 

niklasl

Aktiv medlem
deez skrev:
Vad är det för skräp ni har köpt på er? :))
Min d70, som bevisligen är riktig oanvändbar skit efter vad man har läst i 20d-trådarna, har aldrig hängt sig eller konstrat på något sätt. :)
Tycker inte man kan kalla 20D för "skräp", lika lite som t ex Volvo eller någon annan biltillverkare är skräp när man tvingas återkalla bilar för något fel (smiley noterad). Sök du på din D70 här på FS och läs om konstiga bildfenomen. Dock är D70 definitivt inte "oanvändbar skit". I princip samtliga nya dslr, åtminstone i konsumentklassen, har inledningsvis haft något fel, för det mesta åtgärdas det med fixar. Det är tråkigt, men inte helt ovanligt, att första exemplaren kan uppvisa negativa egenskaper, oavsett produktslag.

(Nej, jag äger inte någon 20D och står inte i kö för att köpa någon heller)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har bara haft en hängning sedan senaste uppdateringen. Under denna tid har jaag plåtat mycket och intensivt, så det är väl ok med en hängning.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag har pratat med Christan Nilsson på FOTO, som hade samma problem.. Han laddade tom in en firmware så att kameran dog helt. Har ni som har problem firmware 1.05 ?? Jag har fått för mig att denna skall fixa problemet med låsningarna.
 

IngemarO

Aktiv medlem
Nej

Har haft min kamera i 3 veckor och den har låst sig 1 gång, och jag var tvungen att plocka ur batterierna för att få liv i den igen.
Kameran hade firmware 1.05 installerat vid leveransen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
1.0.4 kunke döda kameran helt.

Jag har bara haft en hängning sedan 1.0.5, och då har jag inte varit snäll mot kameran. Bara i veckan har jag tagit ca 4000 bilder med 20D. Jag kan avslöja att under den svarta ytan döljer sig grå metall... :) Kameror ska vara som skor - välingångna och nötta - då funkar de bäst...
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag kan avslöja att under den svarta ytan döljer sig grå metall... :) Kameror ska vara som skor - välingångna och nötta - då funkar de bäst...
Helt rätt, saker är till för att användas. Varför köpa något om man ska gå och vara rädd för att använda det.
 
ANNONS