Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

For Canon Tamron SP 35-105 F/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden det här objektivet av en kille i USA. Det skulle kosta mig ca 3500 inkl frakt. Jag hittar inga recensioner på det. Är det någon som vet om det är bra?

For Canon Tamron SP 35-105 F/2.8

Det där är väl ett objektiv för äldre manuella Canonkameror med FD-fattning? Jag har ett gammalt Tamron med adaptall/Canon FD fattning, det har också beteckningen SP. Var hade du tänkt köpa det?

Mm att dom heter sp betyder bara "super performance" och är tamrons kvalitetsmärkning. Ungefär som Sigmas EX eller canons L. Det är en AF = autofokus väl? Då går den väl på en modern kamera?

Recensionerna var ju jättebra och priset inte så farligt... Någon annan F/2.8 finns inte i intervallet förutom Tam SP 28-105 som är mycket dyrare... I hop med en Tam 17-35 bord det bli musik... Jag ska lägga in recension sen.
/Johan

Det kanske inte är så dyrt om objektivet är bra. Jag hade inte själv köpt det till det priset, utan valt något annat som bara kostar runt 500 mer. Som t ex Tamrons 28-75/2.8. Men det är ju olika vad man tycker att saker är värda. Ett så pass gammalt objektiv som skickas från USA begagnat hade jag också varit tveksam till. Men återigen beror det på, är det någon som du har förtroende för så är det kanske hur bra som helst!

Jag har själv köpt grejor från alla möjliga ställen i världen. Oftast har allt varit utmärkt, men ett par gånger har jag känt mig blåst, grejen har varit trasig eller i avsevärt sämre skick än förväntat. Då har det varit omöjligt att få skicka tillbaka eller få prisavdrag. Det har gjort mig lite mer försiktig, även om de flesta är trevliga, seriösa säljare.

Objektivet är inte använt enligt säljaren. Det är en butik i NY. Andra som handlat där har varit nöjda. Och 105mm betyder att jag inte har så stort behov av ett tele. Objektivet fick bra beyg i recensionen du hittade... Vi får hoppas att det lever upp till mina förväntningar...

Objektivet är skarpt men har väldigt hög distortion och är troligen inte speciellt bra i motljus.

Det finns både en manuell version adapter för Canon FD och en AF-variant för EOS. Den senare kanske fungerar med digitala EOS men eftersom objektivet är 10-15 år gammalt finns det ingen garanti för detta.

Priset låter alldeles för högt.

ANNONS
Götaplatsens Foto