Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem Canon 6D Mll och Tamron SP Dl 90mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

kirre

Aktiv medlem
Jag tycker inte jag ser någon skillnad på om det är exponerat med simulering eller utan simulering då ser bilderna ut att vara rätt exponerade. Sedan fanns det ett läge som heter ”under” att välja på, då blev de ju underexponerade.

Det är fortfarande då jag ser genom okularet de blir felexponerade.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mörkligt. Min tanke med de två live view lögrna var att vid simulering var objektivet nedblöndat då ljuset mättes men utan möttes ljuset på full glugg. Blir bilderna lika exponerade då du tar bilden i båda lägena talar det emot kommunikationsmiss, åtminstone på det sättet jag tänkte. Uppenbarligen begövs längre slutartid men det pekar inte på felet utan automatiken väljer för kort slutartid. Det enda jag kan tänka mig är att det är något konstigt med kommunikationen då den separata ljusmätaren används (kollar i sökaren) än då sensorn används som exp mätare (live view). Tyvärr kommer jag inte på annat men kontentan blir ju ändå samma: det går inte att använda gluggen i flera exp lägen helt enkelt (har för mig att Tv läget dock gav rätt exp).
 
ANNONS