Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota akvariefiskar?
- Trådstartare z9pepa
- Start datum
Guzz
Medlem
-Se till att glaset är rent.
-Se till att objektivet ligger tätt mot glaset och täta med något mjukt (ex. en skarf) för att inte släppa in ljus från sidorna.
- Använd ingen blixt utan istället det ljusstakaste objektivet du har och eventullet höja iso.
-Att använda ett stativ kan också vara en idé.
//Gustav
-Se till att objektivet ligger tätt mot glaset och täta med något mjukt (ex. en skarf) för att inte släppa in ljus från sidorna.
- Använd ingen blixt utan istället det ljusstakaste objektivet du har och eventullet höja iso.
-Att använda ett stativ kan också vara en idé.
//Gustav
matti
Aktiv medlem
http://web.telia.com/~u96601370/index.html
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52759
Fota akvariefisk i befintligt ljus är extremt svårt. Du får inte de slutartider som krävs för att frysa rörelser ens med höga ISO-tal (dom rör sig snabbare och mer oberäkneligt än man kan tro ;-). Extern blixt skild från kameran tycker jag funkar bäst. Blixten monterar du ovanför akvariet riktad ner i det, med fördel diffusor (tex omnibounce). Bäst med kabelstyrning av externa blixten. Trådlös styrning kan i vissa fall ge reflexer i glaset från styrblixtarna från interna blixten på huset. Nedsläckt i rummet eller mattsvart kartongbit monterat på objektivet för att undvika reflexer från dig själv i glaset.
Lycka till
// Matti
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52759
Fota akvariefisk i befintligt ljus är extremt svårt. Du får inte de slutartider som krävs för att frysa rörelser ens med höga ISO-tal (dom rör sig snabbare och mer oberäkneligt än man kan tro ;-). Extern blixt skild från kameran tycker jag funkar bäst. Blixten monterar du ovanför akvariet riktad ner i det, med fördel diffusor (tex omnibounce). Bäst med kabelstyrning av externa blixten. Trådlös styrning kan i vissa fall ge reflexer i glaset från styrblixtarna från interna blixten på huset. Nedsläckt i rummet eller mattsvart kartongbit monterat på objektivet för att undvika reflexer från dig själv i glaset.
Lycka till
// Matti
z9pepa
Medlem
OK, tack för tipsen! Ett pol.filter är mao överflödigt och försämrar kanske ljuset istället.
Jag har haft funderingar att köra med en blixt monterad ovanför. Jag har beställt en sb-600 till min Nikon men jag har fått indikationer på det inte går att köra som trådlös slav. Var köper man blixt-sladd till hyffsat pris?
/ PP
Jag har haft funderingar att köra med en blixt monterad ovanför. Jag har beställt en sb-600 till min Nikon men jag har fått indikationer på det inte går att köra som trådlös slav. Var köper man blixt-sladd till hyffsat pris?
/ PP
matti
Aktiv medlem
z9pepa skrev:
Jag har haft funderingar att köra med en blixt monterad ovanför. Jag har beställt en sb-600 till min Nikon men jag har fått indikationer på det inte går att köra som trådlös slav. Var köper man blixt-sladd till hyffsat pris?
/ PP
Alla hus från D70 och uppåt kan styra SB-600:an trådlöst. Annars säljer alla seriösa fotohandlare synksladdar också
mvh / Matti
matti
Aktiv medlem
z9pepa skrev:
OK, då ska jag jaga rätt på en kabel istället. Är det en SC-28 jag ska ha?
/ Hälsningar Pär
Vet ej.....var ett tag sen jag hade Nikon.....finns säkert "Nikotinister" som vet ;-) Men en helt vanlig TTL-synkkabel som passar ditt hus och blixt är det du ska ha
mvh / Matti
Similar threads
- Svar
- 11
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 15
- Visningar
- 3 K





