Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fota akvariefiskar?

Produkter
(logga in för att koppla)

z9pepa

Medlem
Hej,

Hjälper det med ett pol.filter för att få bort reflexer när man tar bilder igenom ett akvarie?

För/ nackdelar?

/ Hälsningar Pär

-Se till att glaset är rent.
-Se till att objektivet ligger tätt mot glaset och täta med något mjukt (ex. en skarf) för att inte släppa in ljus från sidorna.
- Använd ingen blixt utan istället det ljusstakaste objektivet du har och eventullet höja iso.
-Att använda ett stativ kan också vara en idé.

//Gustav

http://web.telia.com/~u96601370/index.html

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52759

Fota akvariefisk i befintligt ljus är extremt svårt. Du får inte de slutartider som krävs för att frysa rörelser ens med höga ISO-tal (dom rör sig snabbare och mer oberäkneligt än man kan tro ;-). Extern blixt skild från kameran tycker jag funkar bäst. Blixten monterar du ovanför akvariet riktad ner i det, med fördel diffusor (tex omnibounce). Bäst med kabelstyrning av externa blixten. Trådlös styrning kan i vissa fall ge reflexer i glaset från styrblixtarna från interna blixten på huset. Nedsläckt i rummet eller mattsvart kartongbit monterat på objektivet för att undvika reflexer från dig själv i glaset.

Lycka till :)

// Matti

Skulle det funka att ha en blixt ovan akvariet där man vanligtvis har lysrörslampan?

OK, tack för tipsen! Ett pol.filter är mao överflödigt och försämrar kanske ljuset istället.

Jag har haft funderingar att köra med en blixt monterad ovanför. Jag har beställt en sb-600 till min Nikon men jag har fått indikationer på det inte går att köra som trådlös slav. Var köper man blixt-sladd till hyffsat pris?

/ PP

z9pepa skrev:
Jag har haft funderingar att köra med en blixt monterad ovanför. Jag har beställt en sb-600 till min Nikon men jag har fått indikationer på det inte går att köra som trådlös slav. Var köper man blixt-sladd till hyffsat pris?

/ PP

Alla hus från D70 och uppåt kan styra SB-600:an trådlöst. Annars säljer alla seriösa fotohandlare synksladdar också :) Med trådlös blixtstyrning har jag upplevt att styrblixtarna som kommer bråkdelar av sekunder före exponeringen kan störa fiskarna så de "sprätter iväg"....de har bra reaktionsförmåga de rackarna ;-)

mvh / Matti

z9pepa skrev:
OK, då ska jag jaga rätt på en kabel istället. Är det en SC-28 jag ska ha?

/ Hälsningar Pär

Vet ej.....var ett tag sen jag hade Nikon.....finns säkert "Nikotinister" som vet ;-) Men en helt vanlig TTL-synkkabel som passar ditt hus och blixt är det du ska ha :)

mvh / Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto