Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bilrace, val av film och hur fixxa stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Är väldigt inne i så kallad "illegal streetracing", och är jevligt sugen på att försöka med ett lite seriösare fotoprojekt än man tidigare gjort...

Problemen är dock en hel drös....

Det ena, och antagligen största är att det är i skymmningen dessa race äger rum, och då jag gärna vill få upp förstoringarna till så stora som möjligt vill jag ogärna ge mig på allt för snabba och därmed korninga filmer, med andra ord, tips på bra filmer som kan vara lämpliga?
En enkel lösning vore annars att ha med studioblixtar...iaf om skiten inte skulle röra sig... men i det här fallet skulle rörelsen göra det omöjligt att mäta upp ngt, så det skiter sig.
Kanske ett gäng TTL blixtar i paraplyer från följebilen, eller liknande?

Men rent spontant känns det som om det skulle ta bort det "liv" bilden får om man kör med blixt...

Nästa grej...

Har haft lite tankar på att fixxa följebil...ngt i stil med en pickup där man står på flaket.

Skulle det vara en bra ide att snickra ihop oljestötdämpare till stativet?
Det finns små oljestötdämpare till modellbilar, funderade på att sätta typ 2st på varje stativben, sen ställa in det hela så kameran inte vibrerar så mycket, att den följer med i små ojmnheter i vägen osv..., så man kan få bilen man ska fota så skarp man bara kan, medans bakgrunden får rörelseoskärpa.

Ngra tips rent allmänt om detta?

Och hur har du tänkt få ner slutartiderna tillräckligt för att det ska vara någon vits med bilarna? Du lär ju behöva 1/250 sekund eller kortare för att bilen ska blir skarp.

Då jag känner flertalet av dessa "racare" så hade jag tänkt "iscensätta" ett flertal race, enbart för fotandets skull.
Där hastigheten ska ligga på samma nivå som följebilens, dvs köra jevligt sakta parallelt med bilarna och fota.

Det är den enda lösning jag kan se på problemet med slutartider, då kan man förhoppningsvis klara sig på 1/30 eller likn, om man bara får stadigt med stativet borde inte dessa slutartider vara ngt problem att få fram med en vettig film.

Eller om det som sagt skulle gå att ordna med ngn form av belysning från "följebilen"

Om du ändå ska göra det i mer normal hastighet så kan du väl göra det när det är ljusare?

Sen vet jag inte om stativ på följebilen är någon idé. Dels lär det vibrera tillräckligt ändå och dels lär det inte gå så bra att följa bilarna med stativ. En enbenare kanske skulle kunna funka...

Sen kanske det absolut bästa vore om ni lade ner alltihop.

Mjo, stativet e ett jevla problem...med dämpning skulle det kunna funka....hur faen man nu ska fixxa det effektivt :D

Tycker dagbilder av race är tråkiga, samt att jag vill ha den stämningen det är nattetid efterssom det är då dessa race äger rum.

Annars blire ungefär som att iscensätta ett bröllop där bruden har lusekofta för att man inte kunde hitta ngn brudklänning till bilderna :p
Samt att om jag skulle ta dagbilder skulle det inte vara ngn utmaning :rolleyes:

men gah

varför lägga ner ngt som man vart intressewrad av att ge sig på under en satans massa år innan man ens försökt?

Allt går med lite vilja, är bara en fråga om kunskap, erfarenhet, och i allra högsta grad pengar, då film som det går åt en hel del av inte är gratis...

Resonerar man så att man ska "lägga ner" allt man ska försöka med skulle utveckligen se fin ut...då skulle vi fortfarande åka häst o vagn till jobbet.

Tobbe:
"Tycker dagbilder av race är tråkiga, samt att jag vill ha den stämningen det är nattetid efterssom det är då dessa race äger rum."

Amen du Tobbe. Nu blir det snart fina sommarkvällar. Mitt råd är att ni kan ju dra ut när det börjar skymma men då det fortfarande är tillräckligt ljust ute. Tex kanske har gatlampor och neonskyltar och sån hunnit tändas. Sen tycker du kanske att det inte ser riktigt äkta ut. För ljust! Nåja. Underexponera då! 1 till 1och1/2 steg blir bra. Du vet... de bästa nattbilderna tas medans det fortfarande är ljust ute.

Sen tycker jag du ska ge f-n i att "stå" upp i en pickup och plåta. Har du plåtat från ett flak nångång? Tydligen inte. Sätt dej ner istället och håll kameran i händerna. Dina armar dämpar bra nog. Bäst om du känner nån som har en amerikansk jeep (tex Blazer). Du vet en sån med tvådelad baklucka, där man kan öppna den övre halvan.

Jag är extremt fötjust i bilar och häskrafter (helst amerikanska pållar). Men jag har lite svårt för orutinerade 18-åringar som far fram som idioter i chippade japaner mitt i nätterna i stan. Jag hoppas att du och dina polare håller till på nåt vettigt folktomt ställe.

/Jacob vP

*MORRAR**INSER* Ja nu,, Skall vi ju se detta bara rent fotomässigt och utan andra perspektiv så jag får väl lov att stuva undan alla skrupler som jag har emot street racing...

Så låt oss hålla oss till det fotografiska

1 Skall du köra TTL blixtar måste du ha dem trådanslutna eller ha ett gäng som är trådlösa beroende på märke.
Canons TTL kablar kostar skjortan... Bara som en orientering...

2 Stativ på flaket... Glöm det.... Det är bara att skaffa sig problem.. Du får en sju helvetes massa småvibbar som fortplantar sig i stativet.... Gör istället som någon sa och använd armarna som gasfjädring

3 Glöm att stå uppp.. Du komemr kämpa för att hålla dig på plats istället för att få bra bilder...

Mitt förslag är Kiss.. "Keep it simple Stupid"... Ett uttryck som en dansk kapten myntade när jag var i Bosnien...

Kör med en kraftull blixt synk på andra ridån.. Följebil och långa slutar tider.. Se till att det är lite avstånd mellan bilarna och bakgrunden...

Du vinner flera saker..
Det är enkelt...
Bllixten fryser bilarna..
Den långa slutartiderna ger em effektfull bakgrund (exponera efter bakgrundljuset)
Använd MASSOR av film.. Ett "jobb" som jag tror det hade varit bra att ha en digitalkamera så man hade kunant kolla resultatet i..

HAr plåtat en del från bil (min gamla SAAB 900) och det är fasen inte lätt... Den bilen var dock perfekt som fotobil.
Ett av de bästa bilderna hittar du på mina album samt även en del gocartbilder från skumma ljusförhållanden..

Hör av dig om du undrar något och lycka till..
Även om jag AVSKYR illegala gatrace.. Men det är en HELT annan sak :)

För rons skull ska jag nog tillägga att jag personligen inte ens har körkort *asg*

Har dock sedan banrnsben alltid älskat stylade "streetrace bilar", och i varje stad finns det för det mesta ett gäng som cruisar runt och racar på "öde gator" och fabriksområden på helgerna...även i den staden jag bor i är det så.

Ska man gå in på moraliska aspekter e mina åsikter lite mer kluvna, för att inte tala om min rädsla för att kramas med ett träd efter en vurpa i 200km/h eller mer, så personligen e jag nog inte lika "vild" av mig som dessa killar.

Kan dock inte hjälpa att jag gillar bilarna och allt som hör till, och vill gärna få till lite trevliga actionbilder till mitt album.

/Tobbe

Tobbe76 skrev:
Då jag känner flertalet av dessa "racare" så hade jag tänkt "iscensätta" ett flertal race, enbart för fotandets skull.
Där hastigheten ska ligga på samma nivå som följebilens, dvs köra jevligt sakta parallelt med bilarna och fota.

Det är den enda lösning jag kan se på problemet med slutartider, då kan man förhoppningsvis klara sig på 1/30 eller likn, om man bara får stadigt med stativet borde inte dessa slutartider vara ngt problem att få fram med en vettig film.

Eller om det som sagt skulle gå att ordna med ngn form av belysning från "följebilen"

Tycker du om leka med andras liv.
Varför finns banor.
Och vad så upphetsande med illegal racing. För utom massa olyckor som hänt i Malmö senaste åren.
Eller vill du stå till ansvar för når 17-25 årig tjej hamnar på sjukhuset ?
Kan börja ta körtkort och se hur lätt är tappa kontrollen vid punktering.
Åk på riktiga tävlingar fotoa istället.

spn skrev:

Tycker du om leka med andras liv.
Varför finns banor.
Och vad så upphetsande med illegal racing.

men gah igen!
Läste du inte inlägget innan?????

Jag PERSONLIGEN HAR INTE KÖRKORT.

Vilket innebär att jag INTE lekter med NÅGONS liv!

Det jag är intresserad av är dessa bilar, som INTE är lika de bilar du hittar på ngra racebanor.

Hur ofta hittar du en bil som e stylad med tex neonlysrör osv på en racebana?

Det jag vill dokumentera är hur bilarna ser ut i dess rätta miljö, och inte bara uppställda på ngn garageuppfart.
Dessa bilar är ofta påkostade som in åt helvete, och så snygga så man kan få gåshud för mindre.
Själva racandet är en del av det hela jag personligen skiter i, racar som sagt inte själv, och skulle inte göra det även om jag nu hade körkort, det enda jag är intresserad av är att ha bilder på bilarna!

Viss, kan man få en bana till sitt förfogande så visst.

Fan vilket jevla tjafs det blev om moral o skit med det här inlägget....

/Tobbe
Som börjar lacka ur nu....

Finns banor för såna.

Utmärkt allternativ är Tullingen. Lagligt!!

Och bilar är mer sevärda dags ljus.

Visst är Tulinge ett altenativ, likaså "En dag på strippen", Emmaboda osv, o visst har man varit där en del....men iaf....

Åka en satans massa mil för att plåta ngt som finns i samma stad känns lite ovärt...

Re: Finns banor för såna.

spn skrev:
Och bilar är mer sevärda dags ljus.

Nja... Kan hålla med Tobnbe om en sak.. Bilar plåtade i platt sommrljus är rätt trisgta...

Bilar plåtade på natten och i skymning är helt klart läckrare mina ögon... Se bara de reportage Bilsåport brukar ha i sina cruising reportage...

Tycker personligen att Tobbe göre ett rätt klart uttallande.. Sedan var ju frågan hans inte avseende om Street racing var morslikt rätt eller fel utan hur man plåtar bilar kvällstid..

ANNONS
Götaplatsens Foto