Annons

Fota datorskärmen på diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte göra några porträtt där jag har fotat datorskärmbilder på diafilm för att sedan projicera dessa diabilder på modellen. Undrar nu om någon har erfarenhet av detta så jag slipper slösa film på att uppfinna hjulet en gång till. Stativ är ju givet, men vilken tid och bländare kan rekommenderas?

Du behöver längre tid än det tar att uppdatera hela skärmen, annars får du en svart rand någonstans mitt i bilden. Dvs är skärmens uppdateringsfrekvens 40 Hz bör du använda minst 1/40 s som slutartid, t.ex. då 1/30 s.
Detta gäller i alla fall för tv-apparater och det bör vara samma för monitorer som använder sig av bildrör/elektronstråle.
Om du har en lcd eller annan typ av monitor så vet jag inte vad som gäller.

Jo, jag vet att det handlar om skärmens "uppdateringstider", men räcker det verkligen med att bara förlänga min exponeringstid utifrån skärmens tid? Måste jag inte dubbla, trippla eller ännu mer förlänga för att undvika bandningen? Exponeringstiden är ju inte så kritiskt eftersom det är stativ och stillastående motiv, det handlar ju till dels också om hur lång exp.tid filmen klarar, eller? Och så finns det ju gråfilter så att jag kan få rätt tid/bländarförhållande om inte nedbländning räcker.

Jag har tagit massor av skärmbilder som användes som presentationsmaterial. Det rörde sig om renderings av datorgeometrier och var mer eller mindre realistiska, till exempel scannade fotografier av verkliga miljöer med en rendrad grävmaskinsmodell inlagd. Detta fotograferade jag med 100 mm objektiv och svart kartong som avskärmning av ströljus. Exponeringstiden var ca en till en och en halv sekund på en lämplig bländare som jag inte minns. Det var mycket viktigt vilken film som användes. Till den monitor vi hade använde jag Ektachrome som gav den bästa färgåtergivningen. Det är troligt att varje skärm kräver sin filmsort. Agfachrome som jag alltid använde vid vanlig fotografering funkade inte alls. Det blev helt fel färger. Tyvärr innebär detta att du måste experimentera en hel del för att hitta rätt film till din skärm (om färgåtergivningen är viktig).

Enklaste sättet att få till det gällande slutartider är att ha riktigt lång slutartid (åtskilliga uppdateringar av skärmen). Jag vet inte hur exakt det blir om man t.ex. ställer in kameran på 1/60 och har skärmen i 60Hz (eller att kamerans tid är en jämn multipel av skärmens), men om du bara har lite lägre (t.ex. 1/60 och 85Hz) händer det lätt att du fotograferar en och en halv skärmbild, och då får du förmodligen en bild där delar av bilden är ljusare.
Om du kör på t.ex. en halvsekund i slutartid så kommer du få åtskilliga tiotal skärmbilder, och då kommer inte en extra uppdatering av halva bilden att spela någon större roll.
Har du en platt skärm (TFT/LCD/vad de nu heter) kan du strunta i det, eftersom bilden inte "ritas om" på samma sätt.
Så länge du inte har slutartider på flera sekunder (och måste fundera på "reciprocitet", tror jag det hette) så är det inga konstigheter.

I övrigt är det inga större konstigheter att fotografera av en skärm. Om man tar sig lite tid kan det bli riktigt bra, du kan ju t.ex. använda en medelgrå bild för att mäta exponeringen, och justera skärmens färgtemperatur för att passa filmen (vilket borde gå precis lika bra och vara enklare än att göra tvärtom). Det kan vara bra att dra ner skärmens ljusstyrka lite för att få bättre kontrast (hög ljusstyrka brukar ge lite ljusare svarttoner).

ANNONS
Götaplatsens Foto