Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota dia.

Produkter
(logga in för att koppla)

royroy

Aktiv medlem
Ska fota diabilder på måndag med min systemkamera (minolta 700si super). Är det någon som har lite ideér om vad jag ska tänka på? Hur mäter jag ljuset t.ex?

Ett tips är att söka i forumet om dia så hittar du spaltmeter om tex. ljusmätning, exponering och framkallning.
MVH Erik Å

det enda är att vara lite extra noga, om du inte ska scanna den går det ju inte att ändra så mycket efteråt=), men det är ju också utmaningen!! sedan beror ju allt på i vilket tillfälla, om det är svåra ljusförhållanden etc..
Lycka till !!
Rille

royroy skrev:
Ska fota diabilder på måndag med min systemkamera (minolta 700si super). Är det någon som har lite ideér om vad jag ska tänka på? Hur mäter jag ljuset t.ex?

Dia har väldigt smal exponeringstolerans, detta innebär att exponeringsvariationer ger större utslag på dia jämfört med vanlig film, detta innebär t. ex. att ett bländarsteg på dia ger en större förändring än ett bländarsteg gör på vanlig film.

Jämnt belysta motiv med medelnivå på ljuset (varken ljusa eller mörka) är de lättaste motiven. Förekommer det många mörka och/eller ljusa partier i scenen så bör du alternativexponera - ta två extra exponeringar. En över och en under kamerans rekommendation. Det brukar räcka med 1/2 bländarsteg (du kan använda exponeringskompensationen på kameran för detta, kör +0.5 och -0.5 - men förresten, 700:an har väl inbyggd alternativexponering?).

Du kan pröva med att ta en spotmätning på en jämn och medelbelyst yta, om scenen innehåller olika typer av ljusreflekterande ytor.

Tänk på att dia har lättare för en lätt underexponering än överexponering.

Fundera kring vad du vill ha för stämning i bilden. Ska det mörka vara mörk, ska det ljusa vara ljust, eller ska det vara mörkt? Experimentera med inställningarna.

Lycka till!

Här är en tråd med lite länkar.

(jag flyttade tråden, dia är inte direkt en alternativ teknik)

ANNONS
Götaplatsens Foto