Rumpelstiltskin
Aktiv medlem
Håller på att försöka lära mig fota makro och stacka bilder och så. Har suttit här och fotat lite vad som helst för övnings skull. Bryr mig inte om resultatet mer än att det ska bli skarpt. Försöker bara öva upp lite teknik och lära mig stackningsprogrammet då jag är nybörjare på detta. Alltså har jag inte brytt mig om ljuset heller. Bara ställt prylarna på en pall under taklampan. Kvittar väl om det blir långa exponeringstider, tänkte jag, stabilt stativ, 12 sek fördröjning av exponeringen o.s.v.
Men så dök en tanke upp som jag aldrig tänkt förut. Kan det vara så att starkare ljus ger skarpare bilder jämfört med om bilden tas i svagt ljus trots att ljusmängden som träffar sensorn är densamma? Tänk er att exponeringstiden och ljusintensiteten är de enda variablerna. ISO och bländare är desamma. Man kan även tänka sig samma ljuskälla med variabel ljusstyrka för att elimera den faktorn också.
Hoppas ni fattar hur jag menar.
Men så dök en tanke upp som jag aldrig tänkt förut. Kan det vara så att starkare ljus ger skarpare bilder jämfört med om bilden tas i svagt ljus trots att ljusmängden som träffar sensorn är densamma? Tänk er att exponeringstiden och ljusintensiteten är de enda variablerna. ISO och bländare är desamma. Man kan även tänka sig samma ljuskälla med variabel ljusstyrka för att elimera den faktorn också.
Hoppas ni fattar hur jag menar.
Senast ändrad: