Annons

Fota Earth Hour?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag tänkte ge mig på att i bild försöka illustrera Earth Hour som är nu på lördag, på något vis.
Fotografi betyder ju "Måla med ljus" på grekiska, men hela iden med earth hour är ju frånvaron av ljus.
Så hur tar man en bra bild av ett samhälle som INTE har några tända ljus?
Tyvärr är ju tidpunkten för Earth Hour illa vald eftersom vi kommer att ha nymåne. Alltså kan vi inte ens räkna med den, så det kommer att bli mycket mörkt på lördag.

Visst, översiktsbild över samhället, stativ och en timmes exponeringstid ger en bild.
Men den blir nog mörk och trist eftersom den bör vara underexponerad och för att ge ett realistiskt intryck.

Så vad har DU för foto-ideer?

Tyvärr är ju tidpunkten för Earth Hour illa vald eftersom vi kommer att ha nymåne. Alltså kan vi inte ens räkna med den, så det kommer att bli mycket mörkt på lördag.

Trevligt att det är nymåne på lördag, kan det bli naturligare ljus?

Så hur tar man en bra bild av ett samhälle som INTE har några tända ljus?

Det kommer inte bli kolsvart, de flesta kommer inte bry sig eller ens veta om detta jippo. Om de som släcker ned 1 timme verkligen brydde sig om miljön så skulle de börja åka kollektivt till jobbet och skippa thailands semestern med hela familjen varje år.

Ps jag kommer givetvis släcka ned kl 8 på lördag, för då startar jag filmprojektorn och vill ha det så mörkt som möjligt i huset så jag får ut max bildkvalité ur lördagsfilmen :)

Det kommer inte bli kolsvart, de flesta kommer inte bry sig eller ens veta om detta jippo. Om de som släcker ned 1 timme verkligen brydde sig om miljön så skulle de börja åka kollektivt till jobbet och skippa thailands semestern med hela familjen varje år.

Ps jag kommer givetvis släcka ned kl 8 på lördag, för då startar jag filmprojektorn och vill ha det så mörkt som möjligt i huset så jag får ut max bildkvalité ur lördagsfilmen :)

Tack för ditt inlägg, men vi skippar energipolitiken och medvetenheten och talar om bilden istället.
Nägot upplyst i förgrunden och en mörklagt samhälle i resten kanske?

Tack för ditt inlägg, men vi skippar energipolitiken och medvetenheten och talar om bilden istället.
Nägot upplyst i förgrunden och en mörklagt samhälle i resten kanske?

Är det inte ganska meningslöst att diskutera ett fotograferings problem som inte kommer inträffa? Eller är det en teoretisk diskussion?

Är det inte ganska meningslöst att diskutera ett fotograferings problem som inte kommer inträffa? Eller är det en teoretisk diskussion?

Det kommer att inträffa.
Och om omfattningen blir av den digniteten att det eventuellt skulle uppstå problem med fotograferingen är det av strategiska skäl icke helt ovidkommande att ha en handlingsplan redo.

Gatubelysningen kommer väl att lysa precis som vanligt antar jag, så det blir väl som att fota en vanlig kväll, förutom att några kommer släcka några timmar tidigare än vanligt.

Vad sägs om att ta två bilder: en ikväll 21:00, och en på lördag kväll vid samma tidpunkt? Skillnaden kan sedan hanteras på olika sätt, beroende på hur stor den är, men en snygg diptyk av de två bilderna kanske duger?

Per.

PS. Jag skulle gissa att den bästa effekten fås i privata hus. En rejält stor fasad med många lägenheter skulle troligen vara bäst. DS

Det som verkar vanligast när man söker på Earth Hour är vyer över städer som släckts ner, i vart fall så mycket att det märks en del. Lär nog bli en stor del av bidragen, stadsvyer oh kända byggnader.

En ide kan vara att införskaffa ett litet lagom sött barn i 3-5 års åldern (representerade den framtid som skall räddas med detta jippo) som sitter vid ett fönster där det är en tjusig vy över den upplysta staden och med TV flimmer på något sätt som stör idyllen. Efter bilden blir det lilla barnet som lyckligt sitter och tindrar med ögonen vid ett osande CO2 och kolmonoxid utspyende levande ljus med bedrövlig verkningsgrad. Gärna med lite stjärnor och måne över den nersläckta staden om det nu inte blir någon riktig måne går det väl att fotoshoppa en.

Fast ekofundisarna ser väl själva människan som problemet och ju färre desto bättre.

Annars kan köra minimalistiskt.

Bilagor

• fore.jpg
    fore.jpg
    33.4 KB · Visningar: 623
  • efter.jpg
    efter.jpg
    9.2 KB · Visningar: 624
Jippot

............
En ide kan vara att införskaffa ett litet lagom sött barn i 3-5 års åldern (representerade den framtid som skall räddas med detta jippo) som sitter vid ett fönster där det är en tjusig vy över den upplysta staden och med TV flimmer på något sätt som stör idyllen. Efter bilden blir det lilla barnet som lyckligt sitter och tindrar med ögonen vid ett osande CO2 och kolmonoxid utspyende levande ljus med bedrövlig verkningsgrad. Gärna med lite stjärnor och måne över den nersläckta staden om det nu inte blir någon riktig måne går det väl att fotoshoppa en.

Fast ekofundisarna ser väl själva människan som problemet och ju färre desto bättre.

Annars kan köra minimalistiskt.

Du har nog chans med dom bilderna om dom var tagna i kväll.
Jo, stearinljus blir nog vanligt i bilderna.
En global motorsågsmassaker i kväll då?
(som minskar befolkningen från 6 till 1 miljard)

Hoppas bara att ingen tar bilen till fotoplatsen och att ingen laddar upp bilder mellan 2030-2130. Känns liksom som att syftet med EH naggas i kanten lite då...

Kanske t.o.m. att FS skulle "dra ner lite" på serverströmmen under denna timmen? Som ett gott exempel menar jag.

Ska bli jätteintressant att se alla kreativa bilder, spännande.

/Arne

Det får bli en kortfilm då, för 20:30 är det dags att släcka alla lampor, inkl projektorlampor.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto