Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota för klubb lördagar 23-04

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Har blivit tillfrågad om att jobba som mingelfotograf på en klubb i Malmö. Bilderna ska publiceras på deras hemsida. Vad är rimigt att debitera? Jag har inte f-skatt. Kommer fota digitalt.

Tacksam för hjälp.

Andreas

Vad som är "rimligt" att debitera, med tanke på tiden på dygnet osv, finns det nog, i nuläget, inga svenska klubbar som anser det vara värt. En femhundring, svart, kan du kanske begära. Men då lär du nog få göra jobbet att lägga upp bilderna på hemsidan också.

2500 kr är väl rimligare annars tänker man lite väl kortsiktigt och sabbar för branchen och framtiden. Tänk på att du har förmodligen lika många timmar eller mer för att redigera.

Det är bättre att göra jobbet gratis om man är sugen på att fotografera än att aceptera ett så lågt skambud.

Ett bra argument i såna här samanhang är att man bjuder på första rundan nästa gång får dom betala vad det kostar.

Det är ju trots allt reklam för en verksamhet som vi pratar om

//Marcus

Det beror sig på. Det finns ju olika huvudskäl till varför man får jobberbjudanden:

a) För att uppdragsgivaren tror att man skulle göra jobbet bra.

b) För att uppdragsgivaren tror att man skulle göra jobbet billigt.

Och så alla varianter däremellan. De flesta önskar sig fotografer som är både a och b, och såna finns också.

De flesta fotografer som uppfattar sig som a tycker att det är jobbigt i längden att arbeta för uppdragsgivare som ser dem som b.

b-fotografer som jobbar för a-uppdragsgivare blir sällan långlivade.

Hursomhelst. Om du uppfattar att uppdraget är av a-typ, fega inte utan ta så mycket betalt att det inte gnager i själen och självförtroendet andra och tredje gången du ska dit och göra dina fem jobbtimmar. Rimlig debitering - minst 800 i timmen om du F-skattar, kanske 500 om du betalar a-skatt.

Om du uppfattar att uppdragsgivaren tänker i b-termer och du ändå vill ha jobbet så blir du tvungen att lägga dig lågt. Se till bara att du kan hoppa av när du själv vill, bind inte upp dig på lång tid genom avtal. Kan tänka mig att en sån uppdragsgivare hoppas att du gör fem timmar för en tusenlapp.

Till skillnad från Marcus tycker jag att man aldrig ska jobba gratis om man anser att man är tillräckligt duktig för att ta uppdrag överhuvudtaget. Att jobba billigt för att få erfarenhet är en sak, det har vi alla gjort. Men att jobba gratis är förödande inte bara för din egen självbild, utan också för hur andra uppfattar ditt kunnande.

Lånar tråden lite, och måste fråga om nån har lite tips och så hur man skall göra för o plåta på just nattklubbar och liknande?

Min 300D brukar ha lite problem o hitta fokus, trots hjälp med blixten, men det kanske blir bättre med extern blixt?

Antar att Extern blixt och Omnibounce (diffusor) är att föredra?

/Jocce

gors skrev:
Till skillnad från Marcus tycker jag att man aldrig ska jobba gratis om man anser att man är tillräckligt duktig för att ta uppdrag överhuvudtaget. Att jobba billigt för att få erfarenhet är en sak, det har vi alla gjort. Men att jobba gratis är förödande inte bara för din egen självbild, utan också för hur andra uppfattar ditt kunnande.

Dom gånger jag vill ge kunden ett lågt pris får dom alltid en faktura med ordinarie pris på, samt en rabatt som gäller vid just det tillfälle, vilket jag tydligt påpekat innan.

På detta sätt ser alla parter hos beställaren vad ordinarie pris är.

Att höja ett pris till nästa gång är i stort sett omöjligt.
En engångsrabatt är alltid en engångsrabatt.

Jocce skrev:
Lånar tråden lite, och måste fråga om nån har lite tips och så hur man skall göra för o plåta på just nattklubbar och liknande?

Min 300D brukar ha lite problem o hitta fokus, trots hjälp med blixten, men det kanske blir bättre med extern blixt?

Antar att Extern blixt och Omnibounce (diffusor) är att föredra?

/Jocce

Extern blixt men tänk då på att dessa går på max hela tiden då den inte kan förstå att du har en crop faktor på 1,6x så lämpligen slår du blixten i taket. Här i sthlm är ett favoritval just 300D med 420ex eller 550ex som de kör i taket. Du kan även välja att underexponera lite. Prova dig fram för just den klubben du är på.

Gällande priser så de flesta som plåtar inom krogmiljön i sthlm är just amatörer som vill plåta lite mer och de är många som gör det gratis eller väldigt billigt. Men om du skall ha nått att gemföra med är ca 500kr normal ersättning.

har många vänner som gör den här sortens jobb och de får 500 kr svart + 5 öl typ och ibland +1 på gästlistan.. det är tyvärr inte så jättebra betalt men många betalar nog inte mer, skulle du begära 2500 kr som någon skrev tror jag att de skulle välja någon annan som fotar för mindre, tyvärr..

men du skrev att din arbetstid kommer vara 23-04 det låter ju helt orimligt att du skall behöva vara där och fota hela kvällen och sen fixa bilderna i nån timma eller mer efteråt. det tycker jag är alldeles för mycket begärt av din uppdragsgivare med tanke på den lilla ersättning som utgår. det räcker väl att du går dit vid 01:00 eller något och fotar i en halvtimma och sen åker hem och fixar bilderna?

Jag ska diskutera lite med ägaren.

Att vara där en halvtimme runt ettsnåret och sedan ta en femhundring för jobbet skulle ju funka.

A

(Som ser sig själv som b-fotograf men strävar efter att ta A-bilder.)

En fråga bara har klubben rätt att lägga ut bilderna på nätet?
Dt förekommer ju ganska ofta att krogar har vimelbilder på sin hemsida..

Det är nog ganska svårt att svara på exakt men min tolkning och det jag rekommenderat till krögare är att om de tydligt markerar att det tas bilder i lokalen för reklam/hemsidesbruk. Samt att de repekterar folks önskan om att inte finnas med så bör det räcka.

Blir ju samma princip som att man måste skylta för bevakningskameror m.m.

smurf skrev:
En fråga bara har klubben rätt att lägga ut bilderna på nätet?
Dt förekommer ju ganska ofta att krogar har vimelbilder på sin hemsida..
Nej.

Eftersom det räknas som marknadsföring måste de ha tillstånd av de som är på bilderna.

Ett sätt att lösa det på är att sätta en skylt vid ingången där det tydligt står att om du löser inträdesavgift godkänner du att de bilder som tas av klubbens fotograf får användas på webbsidan.

Som fotograf skulle jag vara noga med att göra klart för klubben att tillstånd krävs och att det är klubben som tar ansvar för det hela.
Jag skulle också fundera på hur jag vill att bilderna används.
Godkänner jag att bilderna används för annonser och broschyrer?
Godkänner jag att klubben säljer bilderna till andra?

Juridiskt har jag som fotograf rätt till bilderna och de får inte användas till mer än avtalat men är man seriös som fotograf tar man upp dessa frågor så allt är klart innan man börjar jobba för gratis sprit och äran att få en femhundring.

mipert skrev:
Jag skulle också fundera på hur jag vill att bilderna används.
Godkänner jag att bilderna används för annonser och broschyrer?
Godkänner jag att klubben säljer bilderna till andra?

Juridiskt har jag som fotograf rätt till bilderna och de får inte användas till mer än avtalat men är man seriös som fotograf tar man upp dessa frågor så allt är klart innan man börjar jobba för gratis sprit och äran att få en femhundring.

Inte för att jag är drabbad men en liten fundering. Som jag skrev och som du ytterligare tog upp så skall man i entrén klagöra att det tas bilder m.m.

Men om jag får i UPPDRAG av krögaren att ta bilder ÅT honom. Då är det ju vad som kallas allmänt för uppdragsfotografering och vad jag minns är det ju lite annorlunda kring upphovsrätt och nyttjande rätt på de bilderna mot vad som gäller med allmänt tagna bilder av dig som fotograf eller har jag fel ??

Ett annat tillägg är ju även att man skall tänka på både PUL lagen och UPPHOVSRÄTTSLAGEN när det gäller bilder med idetifierbara personer.

som du ytterligare tog upp så skall man i entrén klagöra att det tas bilder m.m.
För fotograferingen behövs det inga skyltar. Det handlar inte om kameraövervakning utan som gäst får du acceptera att fotgrafering sker, med eller mot din vilja. Vem som helst får fotografera på nattklubben tills ägaren förbjuder det. Kanske med en skylt.

Men om jag får i UPPDRAG av krögaren att ta bilder ÅT honom. Då är det ju vad som kallas allmänt för uppdragsfotografering och vad jag minns är det ju lite annorlunda kring upphovsrätt...
Nej. Uppdragsfotografering ger inte fotografen mindre rätt till bilderna (eller nattklubben mer rätt). om du är anställd som fotograf (inte inhyrd för uppdrag) gäller lite andra regler (sök på FS, finns trådar om det).

Ett annat tillägg är ju även att man skall tänka på både PUL lagen och UPPHOVSRÄTTSLAGEN när det gäller bilder med idetifierbara personer.
Helt rätt.
Sedan räcker det med ”Lagen om namn och bild i reklam” eftersom det rör sig om marknadsföring via webbsida. PUL behöver man egentligen inte tänka på eller fundera över.

ANNONS
Götaplatsens Foto