Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota företagsfest och sedan sälja bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ufologen

Aktiv medlem
Hej
Fick det trevliga uppdraget att fotografera en jubileumsfest för företaget jag är anställd på mot en ännu okänd ersättning. Funderar lite på hur jag ska göra med bilderna. Har redigerat och sagt att de ska få bilderna på en skiva och göra ett bildspel av dem som de kan använda och även bilderna i mindre storlek för att lägga ut på intranätet om de vill. Funderar lite på om jag borde skriva något papper om att det är så som de får använda bilderna. Nu är det ju festbilder så det är väl inte troligt att de skulle använda dem i något reklamsammanhang men det är kanske något jag borde göra en överenskommelse om?
Folk frågar också nu lite om det kommer gå att se korten någonstans och jag har väl svarat lite svävande eftersom jag ändå lagt ner en del tid och jobb på bilderna. Funderar därför på att lägga ut en mindre kopia med vattenstämpel på min hemsida och erbjuda folk att köpa en utprintad A4 av bilder de gillar och kanske en mindre jpg fil om de vill lägga ut den för användning på nätet. Vad är rimligt pris att ta för en bild i det här läget?
En annan fundering är vad lagen säger om fotografering på en fest. får jag ens lägga ut bilder på festglada människor på min hemsida. Läste någonstans att det var okej att lägga ut bilder på människor så länge man inte skrev något namn på människorna de föreställer och så länge det inte är en stötande bild. I det här fallet är det bara partyglada människor. Möjligen skulle man kunna tänka att man har lyckats fota någon som ser lite väl kärvänlig ut mot någon de kanske inte borde eller någon som absolut inte vill vara med på bild (även om jag tog bort kameran från de som tydligt visade det) men det är ju inte lätt att veta. Vad gäller?

Vore mycket tacksam för snabbt svar från någon som vet
M.v.h.
Peter

Att du får lägga ut bilderna på din hemsida - rent juridiskt - är nog tämligen klart.

Om det sedan är en bra idé är en helt annan sak....

Jag kan tycka att alla de här frågorna borde kanske ha varit besvarade innan du tog uppdraget.

Personligen skulle jag nog inte betala för att få en utskrift av en bild som är tagen på en företagsfest av en jobbarkollega.

Om jag vore företagsledningen och betalade extra till en av företagets anställda för att denne skulle ta bilder på företagets fest så skulle jag förvänta mig att få full rättighet till bilderna. Det är inte alls omöjligt att de redan tror att bilderna är deras - kunskapen om dessa saker är ofta dålig bland icke-fotografer.

Bara mina gissningar och funderingar.

Dina funderingar är svåra att svara på. Firmafest på FB är kanske inte så lyckat alla gånger. Men det du skrev om på slutet kan möjligen inbringa en dagskassa men då tror jag att det handlar om att du lovar att inte publicera eller på annat vis tillhandahålla vissa bildfiler.

Jag gissar att du blir betraktad som ogin snåljåp av dina arbetskamrater om du försöker sälja bilderna som de flesta nog anser att de får fri tillgång till. Om personalavdelningen ger dig en slant för slitage på kameran får du nog vara nöjd. Om de inte uttryckligen beställt redigerade bilder av dig. Men då borde ni som sagt varit överens innan. Som hobbyfotograf förväntas man se nöjet som tillräcklig betalning.

Jag tror få vill köpa A4 bilder från en fest dom kanske inte ens minns eller vill minnas;) jag tror att företaget tycker att det är kul att låta dig ta några bilder på festen för att uppmuntra din fotografering jag tror inte dom har någon ersättning i åtanke men du kan alltid fråga om du kan skicka en faktura. Däremot när folk har foten nertryckt med hjälp av alkohol så brukar många gilla bilder av sig så skaffa en selphy skrivare från Canon för runt 900 kr o printa ut bilder på 30 sekunder o det bästa med senaste modellen är att den kör utan kabel från tex mobiler etc. Priset per bild är runt 3 kr för dig men kontant priset på festen kan vara riktigt bra beroende på vad o hur duktig du är på att fånga rätt saker på bilderna;)

En polaroid kamera är oxå bra men bilderna blir betydligt dyrare då. Min selphy skrivare brukar roa min tjej o hennes kompisar på fester sist så printade hon ut ett 3 pack drygt 100 bilder visserligen så ger hon bort bilderna så det blir förlustaffär men uppskattat är det. Jag har själv blivit anlitad som mingelfotograf på en fest i Asien o om man säger så här dom gillar att vara med på bild.......
Jag fick betalt för uppdraget o fick mängder med mail adresser till folk som ville ha bilderna hade jag haft en selphy där då hade den gått varm:)

Men att ta betalt av sina arbetskamrater det är lite känsligt du kan verka snål då jag själv hade nog tagit med selphy o låtit folk skriva ut o sagt att vill dom betala självkostnads pris eller något liknande så är det helt ok.

Jag brukar skilja på uppdrag o fest är det jobb alltid faktura annars kör jag för att det är kul.
Men som sagt var att springa med en kamera på en företags fest det är intressant kan öppna dörrar här o där om du är på plats vid rätt tidpunkt;)
Lycka till

tackar för synpunkter

Ja bästa lösningen är kanske att vara nöjd med det man får av företaget och sedan vara sjysst och dela med sig av mindre kopior till nätet för dom som vill och ha. Därigenom får man kanske också lite reklam för det arbete man gjort, vilket kan vara bra för framtiden. Bara att de frågade mig om jag ville fota på festen är ju lite av ett kvitto på att de redan uppmärksammat vad jag kan.

Jag håller också med om det där att man kan verka snål om man vill ta betalt. Fick visserligen till ganska många fina porträtt på glada människor men det är säkert få som vill betala.

Det verkar ju vara många som är nyfikna på att se bilderna och jag tror inte att jag lyckats ta några som någon kan uppleva obehag av så visst borde jag väl kunna lägga ut dem på min hemsida utan att det blir väsen av det? Vet ju inte hur många företaget kommer lägga ut på intranätet iof men troligen inte alla.

Tänk på att kolla en extra gång innan du släpper dem... Av egen erfarenhet vet jag att man ha koll på par som ser intima ut. Vet man inte om de är ihop kan de få efterverkningar.

Malmös hela reklambransch råkade ut för en sådan fadäs med dåligt gallrade bilder för ungefär 15 år sedan:)

/m

Var det inte snarare de som var "olovligt" intima som stod för fadäsen?

(Visst är det lämpligt att försöka gallra sådana bilder, men det är knappast fotografen eller den som publicerar bilderna som behöver skämmas om de missar att ta bort någon sådan bild.)

Hej
Fick det trevliga uppdraget att fotografera en jubileumsfest för företaget jag är anställd på mot en ännu okänd ersättning. Funderar lite på hur jag ska göra med bilderna.
Eftersom din arbetsgivare har anlitat dig för fotograferingen så finns det väl någon slags idé från det hållet om vad bilderna ska användas till?

ANNONS
Götaplatsens Foto