Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota i mörker ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Hughes

Aktiv medlem
Hejsan ! var ute och fotade min bil nu i kväll när det är lite mörkt men nu när jag kom hem och tittade på bilderna så ser dom väldigt brusiga ut och i mot ljus får jag stjärnor? nu kan inte jag så mycket om fotografering men ni kanske kan hjälpa mig förstå ? antar att det är nånting med iso antalet att göra ?

här är en bild för att visa lite http://w1.506.telia.com/~u50604361/007.jpg

MvH Richard Hughes
Http://www.stereo.just.nu

Brusig tycker jag inte att bilder ser ut att vara.. men för att minska bruset ställer du helt enkelt in ett lägre isotal (minsta är väl 200 på d70). Stjärnorna kring ljuskällorna beror på att du använt en liten bländare. Tycker personligen det är snyggare än de blaffor man får annars men det är ju en smaksak. Mindre stjärnor får du genom att använda en större bländare.

//Erik

Brus uppstår väldigt ofta på längre exponeringstider med digitalkameror.
De skiljer sig från vanlig film i att bruset är en funktion av tiden, där filmen och "exponeras" konstant från det att den gjordes tills det att den framkallas/fixas.

Den senare bilden tycker jag ser ut som du använt ett högre isotal än 200. Kolla så du inte har autoiso påslaget. Fota även i raw (jpg skärper upp bruset lite och då syns det ännu mer). Neatimage eller Noiseninja är två bra program för att ta bort lite brus ur bilderna men kom ihåg att ju mer du tar bort destå mer detaljer tar du även bort ur bilden (fast på just bilbilder så borde ju det inte göra nåt för att lacken ser blankare ut då =) )

Och förresten, kolla så att du har brusreduceringen påslagen i kameran.

Jo det går att köra mycket längre än 30s men du måste då skaffa den infraröda fjärrutlösaren och köra den i "Bulb" (i Manuellt läge)

Den kostar några hundralappar men om du har en universalfjärrkontroll hemma så ska det gå lika bra. Finns massor med info på nätet om hur man gör.

Bulb ? okej men fjärr utlösaren kostade ju inte mer än ca 300 så det kan ju vara värt ! hur får man den i mer än 30 sec då ?

MvH Richard Hughes

I Bulb-läge är slutaren öppen så länge du håller inne knappen, så med en klocka och väldigt små matematiska kunskaper kommer du nog till önskad slutartid ;)

Richard Hughes skrev:
Bulb ? okej men fjärr utlösaren kostade ju inte mer än ca 300 så det kan ju vara värt ! hur får man den i mer än 30 sec då ?

ANNONS
Götaplatsens Foto